Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad tror du själv?

Kvartalssiffror och inträde i OMX.
Förvänta dig en rejäl studs.
Blankarna kommer också försvinna när alla fonder träder in och måste köpa aktien.
Då blir det betydligt svårare att blanka men svenssons har inget emot att sälja nu

Jag hoppas ni förstår att en VD inte kan stå och ljuga i TV.
Han sitter på miljarder själv, han kommer inte att riskera det.
Man får nämligen inte medvetet missleda investerare.
För då kommer stämningarna att rasa in.
Det är inget att oroa sig över, än.
Allt och mycket mer är redan inprisat nu.
Nyckelordet här är nog "medvetet".
Vet du vad Batljan vet eller inte vet?
Citera
2022-06-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ah, som Sinch menar du? De har ju haft en fantastisk utveckling sen 1 juli 2021 när de trädde in i index. Skämt åsido, man ska nog inte överdriva betydelsen att en aktie inkluderas. Anser inte att det bör ingå som en faktor i ett investeringsbeslut alls. Enda tydliga man kan se anser jag är en kortvarig spik uppåt när de träder in (för många fonder måste köpa).
I OMXS30 är det inte ens många fonder som måste köpa eftersom det nästan inte är några indexfonder som trackar det indexet, utan de trackar andra bredare index som t.ex. Stockholm Benchmark Index. OMXS30 är det bara Avanza Zero och någon XACT ETF (en ESG-variant av OMXS30 för XACT) som trackar vad jag vet. Kommer ha obetydlig påverkan speciellt som SBBs vikt i indexet kommer bli litet då det är ett marknadsviktat index och SBBs börsvärde är ju som bekant inte så högt längre.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De blankade positionerna är dessutom små. De har ingen nämnvärd betydelse.
Aggregerat är de ju inte så små iofs. Över 14 % av aktiekapitalet är blankat, och 19 % av free floaten.
Citera
2022-06-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ver inte riktigt vad många härinne tror kommer hända med SBB. Men en konkurs lär vara osannolik för kärnan är ju sund. Men för att jag ska tänka mig köpa aktien måste de genomgå en storstädning:
- sälj alla intressebolag, joint ventures och allt vad det kallas
- sälj alla fastigheter förutom samhälls- och bostadsfastigheter
- få ned belåningen totalt, växla över från obligationer till mer banklån
- upphör med D-aktier

Sen vad aktiekursen efter det skulle landa på har jag ingen aning om.
Jag ser att du läst DI. Bra jobbat.
Jag tror att Batljan måste jobba på sin kommunikation för att kursen skall vända.
Citera
2022-06-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag ser att du läst DI. Bra jobbat.
Jag tror att Batljan måste jobba på sin kommunikation för att kursen skall vända.

Letade upp artikeln, visst finns det likheter men inte riktigt. Exempelvis får SBB gärna köpa fastigheter för min del, om det är samhällsfastigheter och bostäder som går att räkna hem även vid högre räntor, och den totala skulden inte är alltför hög. Lägre andel obligationer är en no brainer i detta klimat, det inser väl alla? Kommunikation som många (dock inte jag) har problem med skulle lösa sig automatiskt om affärsmodellen blev enklare. Oavsett kommunikation är det nog svårt för en småsparare och många andra att förstå uppläggen idag.....även om många tror att de förstår 😀.
Citera
2022-06-23, 22:09
Medlem
Rent ideologiskt så anser jag att ju mindre staten äger oavsett fastigheter eller annat ju bättre. Politiker ska inte äga utan tjäna folket. Det blir helt fel annars! Bort från planekonomi och kommunism är min ståndpunkt. Att vara politiker borde vara ett kall och inte något annat med en rimlig lön. Jag drar in det i debatten då många har uttalat kritisk mot att staten inte äger fastigheterna som de verkar i. Och då kommer SBB in i bilden.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-23 kl. 22:22.
Citera
2022-06-23, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror IB vill stärka kassan.

Dels av retoriska skäl, dels pga av eget ägande och belåning.
Om nu SBB ägnat sig åt round tripping så kan dom nog inte ändra utdelningen på D aktien. Skulle väl ses som avtalsbrott. Eller göra SBB omöjliga att göra affärer med. Däremot kan dom väl sänka på B en bit.

Fast IB holding behöver väl utdelning på B aktierna också. Så utdelningen ligger nog fast.
Citera
2022-06-23, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Om det handlar om en riktad kampanj i syfte att sänka kursen är jag starkt emot det beteendet.
Bör väl gälla samma för de som är långa och pratar gott om aktien.

Sedan har det väl inte varit en kampanj. Utan man har förklarat varför man anser att bolaget är övervärderat.
Finns ju en del som sitter på aktier som förklarar varför bolagen är värda att äga.
Borde väl kunna ses helt likvärdigt.

Citat:
Vad gäller risken är den betydligt högre vid blankning rent teoretiskt sätt då förlusten kan bli oändlig om kursen går upp medans du endast kan förlora ned till noll vid aktie köp men vinsten kan bli oändlig.
Nja, risken är faktiskt lika vi lika exponering.
Det du talar om gäller när man ändrar exponeringen. Vet inte om det är så relevant.

Citat:
Jag gillar inte att tala illa om någon ens om blankare men man bör förstå psykologin och att de talar i egen sak.
Talar inte de som är långa i egen sak?

Jag ser inget som helst skäl att hantera långa och korta olika.

Fö har de flesta av oss varit blankare.
Vi har blankat värdepapperet kronan mot en bostad.
Citera
2022-06-23, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Aggregerat är de ju inte så små iofs. Över 14 % av aktiekapitalet är blankat, och 19 % av free floaten.
De 5 största blankarna (dvs de som är med i den av främmande makt konspirationen) blankar tillsammans 5%. Det är inte så mycket.
Citera
2022-06-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De 5 största blankarna (dvs de som är med i den av främmande makt konspirationen) blankar tillsammans 5%. Det är inte så mycket.
Varför vill du tala så väl om blankarna nu? Är de dem du vurmar om så förstår jag dig men inte annars min vän.
Citera
2022-06-24, 00:57
Jag köpte en liten post idag runt bottennoteringen. Konkurs eller hyfsat snabb dubbling av pengarna. Jag tror och hoppas på det sistnämnda.

Kursen kan gå ner mot 10 spänn i värsta fall men där bör det vända upp.
Senast redigerad av Juristen08 2022-06-24 kl. 01:07.
Citera
2022-06-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag köpte en liten post på 3000 st b-aktier idag runt bottennoteringen. Konkurs eller hyfsat snabb dubbling av pengarna. Jag tror och hoppas på det sistnämnda.
Ok! Det kan nog gå både upp eller ned. Men i längre tidsperspektiv kan det kanske bli bättre?
Det är antingen himmel eller helvete beroende på vem du frågar.
Citera
2022-06-24, 02:52
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag köpte en liten post idag runt bottennoteringen. Konkurs eller hyfsat snabb dubbling av pengarna. Jag tror och hoppas på det sistnämnda.

Kursen kan gå ner mot 10 spänn i värsta fall men där bör det vända upp.

Hyfsat snabb dubblering av pengarna? Du förväntar dig att kursen ska stå i nästan 40 kr inom snar framtid i dessa kristider när alla börjar dra örona åt sig. Välkommen till stålbadet! Hopps du tänker hålla längre än 3-5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in