Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Det är verkligen intressant att se hur många som försöker skapa panik och påstår både det ena och det andra. Allt man behöver göra är att kika på deras siffror och låta dessa tala för sig själva.

Daniel Suhonen har i en ledare i Aftonbladet analyserat SBB och kommit fram till motsatsen:

"Batljans aktieraket kapsejsar och riskerar att dra tusentals småsparare med sig i fallet. I affärstidningarna är Ilija Batljan med dagligen med nya insatser för att stoppa blodflödet ur bolaget och den hotande konkursen."
"Ilija Batljan är en begåvad kille som kommit på hur han ska lura skjortan av skattebetalarna. Det är upp till oss andra att vakna upp, sluta låta oss bli lurade och se till att stoppa hans affärsmodell. När SBB går i kånken, måste staten ta över driften."
"Det blir dyrare för samhället att hyra än att äga."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...mperade-sossar

Att ett privat företag skulle kunna sköta verksamheten mer effektivt är ur ett socialdemokratiskt perspektiv helt otänkbart att erkänna. Näst på tur står förmodligen att kommuner, regioner & staten går över till att bygga i egen regi, "putinpriserna" på mat och allt annat kan kapas genom att verksamheten sköts av det offentliga etc.

Detta kan bli en valfråga för sossarna.
Citera
2022-07-04, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Daniel Suhonen har i en ledare i Aftonbladet analyserat SBB och kommit fram till motsatsen:

"Batljans aktieraket kapsejsar och riskerar att dra tusentals småsparare med sig i fallet. I affärstidningarna är Ilija Batljan med dagligen med nya insatser för att stoppa blodflödet ur bolaget och den hotande konkursen."
"Ilija Batljan är en begåvad kille som kommit på hur han ska lura skjortan av skattebetalarna. Det är upp till oss andra att vakna upp, sluta låta oss bli lurade och se till att stoppa hans affärsmodell. När SBB går i kånken, måste staten ta över driften."
"Det blir dyrare för samhället att hyra än att äga."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...mperade-sossar

Att ett privat företag skulle kunna sköta verksamheten mer effektivt är ur ett socialdemokratiskt perspektiv helt otänkbart att erkänna. Näst på tur står förmodligen att kommuner, regioner & staten går över till att bygga i egen regi, "putinpriserna" på mat och allt annat kan kapas genom att verksamheten sköts av det offentliga etc.

Detta kan bli en valfråga för sossarna.

Suhunen begriper vare sig fastighetsbolag eller aktieanalys. Däremot är han ideologisk motståndare till Batljan.

Och Suhunen skiter i den småsparande medelklassens förmögenheter. Gissar han vill skrota ISK och höja reavinst- och förmögenhetsbeskattning?
Citera
2022-07-04, 10:14
Medlem
Om jag räknar rätt går man back ca 10% per aktie i denna affären. Om det är mycket eller lite lämnar jag åt er.

https://www.di.se/live/sbb-saljer-an...norska-kronor/
Citera
2022-07-04, 10:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Suhunen begriper vare sig fastighetsbolag eller aktieanalys. Däremot är han ideologisk motståndare till Batljan.

Och Suhunen skiter i den småsparande medelklassens förmögenheter. Gissar han vill skrota ISK och höja reavinst- och förmögenhetsbeskattning?

Nu är Suhonen brydd över att "skattebetalarna" blir blåsta men hur är det i standardfallet där privata bolag på kommersiella grunder sålt sina fastigheter för att sedan hyra ändamålsenliga lokale, är aktieägarna förlorare då?
Varför skulle det som funkar för privata företag inte fungera för offentlig verkamhet?

Sedan glömmer han helt bort att även företagen i detta land är "skattebetalarna", Staten får tillbaka en stor del av SBBs eventuella vinster i skatt.

Suhonen verkar alltid så väldigt arg och indignerad.
Citera
2022-07-04, 10:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Notera att SBB är tidigt ute nu med att sälja av tillgångar för att hålla likviditeten uppe.
Det är nog klokt agerat för det kan mycket väl vara så att marknaden för fastigheter fryser när röntorna stiger och fler bolag försöker realisera tillgångar, då kan raset bli kännbart inom sektorn.
Citera
2022-07-04, 10:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Notera att SBB är tidigt ute nu med att sälja av tillgångar för att hålla likviditeten uppe.
Det är nog klokt agerat för det kan mycket väl vara så att marknaden för fastigheter fryser när röntorna stiger och fler bolag försöker realisera tillgångar, då kan raset bli kännbart inom sektorn.
Bra poäng. Men jag jag skulle önska de kunde tala om hur mycket balansräkningen stärks (eller försvagas) av försäljningarna.
Citera
2022-07-04, 10:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra poäng. Men jag jag skulle önska de kunde tala om hur mycket balansräkningen stärks (eller försvagas) av försäljningarna.

Ja de borde meddela aktieägarna vad de har för strategi bakom dessa försäljningar som vi delges via den ena notisen efter den andra i dagspressen.

De borde säga rent ut tex, vi ska förstäka vår likvid med fem miljarder genom att avyttra lågt belånade innehav". Sedan får de väl fylla på med lite varmluft om att innehaven de avyttrar inte passar i deras förvaltningsstruktur eller att de avyttras för att de nått sit kommersiella potential.

De lär ju inte säga rent ut att SBB sitter i skiten om de inte kan langa upp fem fräscha miljarder inom två månader.

Noterar för övrigt att kursen backar åtskilliga procent idag.
Citera
2022-07-04, 10:50
Medlem
Madagascars avatar
Jah
Citat:
Ja de borde meddela aktieägarna vad de har för strategi bakom dessa försäljningar som vi delges via den ena notisen efter den andra i dagspressen.

De borde säga rent ut tex, vi ska förstäka vår likvid med fem miljarder genom att avyttra lågt belånade innehav". Sedan får de väl fylla på med lite varmluft om att innehaven de avyttrar inte passar i deras förvaltningsstruktur eller att de avyttras för att de nått sit kommersiella potential.

De lär ju inte säga rent ut att SBB sitter i skiten om de inte kan langa upp fem fräscha miljarder inom två månader.

Noterar för övrigt att kursen backar åtskilliga procent idag.
Jag menar också konkret i siffror. De säger idag att de sålt något för 800 MNOK! Jaha, men är det en vinst eller förlust? Minskar skuldsättningsgraden eller ökar den? hur mycket?
Senast redigerad av Madagascar 2022-07-04 kl. 11:09.
Citera
2022-07-04, 11:15
Medlem
Ringhals3s avatar
SvD har en temaartikel i pappersruskan idag om fadtighetsbolagen.

Ett bolag sticker ut med lägst P/E-tal, störst substansrabatt och fjärde högsta belåning av listans 30 bolag.
Citera
2022-07-04, 11:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Men är inte räntan index reglerad i hyrorna dvs höjs i takt med räntan?
Problemet är att inflationen antagligen höjer kostnader som reparationer och värme med samma nivå så inflationsklausulen går bara jämnt upp. Sedan tillkommer att räntorna stiger med 100-200% och det är helt enkelt omöjligt att överföra detta till hyresgästerna. Det är en del i att vara fastighetsägare, att själv klara finansieringen. Som tur är har de låst räntorna och klarar sig ganska länge. Men detta har också en baksida, de kan i 1-2 år till dölja om det står illa till med finansieringen. Alla måste kunna räkna själva på deras siffror för att kunna räkna ut risken för insolvens.
Citera
2022-07-04, 11:29
Medlem
Citat:

Detta är min precisa tanke.

Det ser ut som om SBB agerar i panik... men det finns en gammal devis:

Man skall inte drabbas av panik, men om man drabbas, så skall man se till att drabbas först.

Den som först drabbas av paniken hinner ut ur det brinnande huset innan massorna trampar ihjäl varandra i den trånga dörren.

Och har han fel, så har han bara tagit utvecklingen i att växa ett steg bakåt... SBB tjänar kosing!

Jag lugnas av vad han gör!
Citera
2022-07-04, 11:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Från Fastighetsvärlden i slutet på april i år:

Källa: https://www.fastighetsvarlden.se/not...e-an-nagonsin/

Man har med andra ord full koll på läget och man har förberett sig väl inför tider med högre räntor. Jag förstår verkligen inte hur folk på riktigt kan tro att ordet konkurs ens hör hemma i detta sammanhang. Allt man behöver göra är att sälja av lite fastigheter, gärna kontor som är mer riskfyllda att ha i lågkonjunktur. Eller varför inte mark, marken eller byggrätterna får inte samma direkta effekt på kassaflödet.

Jag köper och köper för att snart vänder det här uppåt igen och blankarna kommer täcka sina positioner. Det är verkligen intressant att se hur många som försöker skapa panik och påstår både det ena och det andra. Allt man behöver göra är att kika på deras siffror och låta dessa tala för sig själva.

Ser fram emot rapporten som kommer om cirka 2 veckor, ska bli riktigt intressant läsning.

Allt är frid och fröjd och krattat för SBB som rasar 9% på börsen idag helt utan rimlig snledning?

Du låter som alla som bränner sig på aktier som rasat. Du litar blint på SBB och tror att den låga kursen beror på blankare och baissare och att det vänder efter nästa rapport.

När det inte går som du tänkt dig så kommer du skriva:
* Jag ligger lång
* Jag köper mer
* Det är REA nu
* Jag ligger på plus
* Det är synd om dom som säljer nu

Visst går det bra att tanka SBB nu, men förbered dig på en skakigare och längre resa än vad du förväntar dig.

Och vad talar för att SBB är bättre än andra investeringar på börsen nu?
Senast redigerad av Ringhals3 2022-07-04 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in