Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Titta istället på förvaltningsresultatet, d.vs vinsten från förvaltningen efter räntebetalningarna. Då är det inte lika kul längre.

Fast inte ens det är helt rättvisande, för där ingår orealiserade värdeförändringar från samrisk- och intressebolag. Tillsammans med D-aktier, obligationer, konvertibler, tilläggsköpeskillingar, fastighetsaffärer med närstående bolag etc. gör att jag håller mig borta. Känns som ett väl komplext företagsbygge för en enkel affärside.
Citera
2022-04-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag ska också köpa mer nu, vilken rabatt !
Sällan man får sådana här köplägen, ibland känns det ändå bra det finns blankare. De har ju inte den uthålligheten det spelar nån roll i slutändan. Måste bara fundera på vilken annan aktie jag ska sälja, eller lite av varje ? Satan snart kan man väl köpa SBB för 2 årsvinster a 17kr dvs 34kr !

Passade på och köpte igår jag också mellan Ca.34kr-35kr.På dessa nivåer är det ju förmodligen minsann riktigt bra! att få tillfälle och fylla på med eventuellt några aktier till i SBB B.

Sedan är jag inte heller så ängslig för resultaträkningen i SBB,då räntekostnaderna kom in på Ca.-1011 mkr (-973) i Q1-Q4-2021, och därtill ränteintäkter o.resultatposter kom in på förmodligen 274 mkr (166), det borde ju då bli ett räntenetto på endast -737mkr (-807). Med då en rimligtvis räntetäckningsgrad på (ggr) 5,5 (4,1).

Med tanke på SBB:s eventuella [hypotetiska ögonblicksbild med intjäningsförmåga],från Januari-December 2021-12-31, som det ju skrevs om i Q1-Q4-2021.Med därtill också justerat förvaltningsresultat och resultat i value-add-strategier per aktie A-B.

Förvaltningsresultatet och då hänförligt till alla stamaktieägarna i A-B på Ca.4 295 mkr.

Därtill också förmodligen resultat från byggrätts-utvecklingen, samt därtill + resultat också antagligen i nyproduktionen på Ca.2500 mkr.

Samt ett resultat också i värdeskapande förmodade transaktionerna på Ca.400 mkr.

Även ett resultat i investeringar i det eventuella befintliga bestånd på Ca.1000 mkr.

Med förmodligen ett resultat i förvaltning och resultat i value-add-strategier per stamaktie A-B på ett förmodat totalbelopp på Ca. 8 195 mkr.

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp...q4-2021-sv.pdf

Sedan har ju SBB och förmodligen IB och hela företaget visat tidigare att man ju antagligen kan leverera och därutöver prestera!

Stillsamt fyllde jag också på med mer igår på dessa nivåerna.

Så länge som förmodligen IB leverera o.bolaget är fortsatt lönsamt!

/Trevlig påskhelg allesammans!
Citera
2022-04-14, 17:20
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Intervju med Ilija Batjlan från i veckan som publicerades på DI:s Youtubekanal igår.

Ilija Batjlan om konflikten med blankare: "Vi har inte funnit att något påstående stämmer"

https://www.youtube.com/watch?v=0ygGVZi7EbY

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro. Ingen rök utan eld som man brukar säga men jag förstår inte varför folk som tyckte aktien var prisvärd runt 60 spänn plötsligt tycker det är värt att sälja för 35. Ingenting nytt har egentligen kommit fram; SBB är långt ifrån det enda fastighetsbolaget med en snårig och smått kreativ finansiering, och det har varit känt länge. Har dock inte orkat sätta mig in i detaljerna då jag inte äger SBB.
Citera
2022-04-14, 20:13
Medlem
Är väl läge att gå in nu när den är billig och börjat ge månadsvis utdelning.
Citera
2022-04-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är väl läge att gå in nu när den är billig och börjat ge månadsvis utdelning.

.. och billigare lär det garanterat bli.
Citera
2022-04-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
.. och billigare lär det garanterat bli.

Jasså.. varför tror du det? Den måste väl bottna snart.
Citera
2022-04-14, 21:11
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Stängde ÄNTLIGEN under 40 idag.

Jag blev glad.

Ping! Stängde idag på 34,80. När är det köpläge min vän?
Citera
2022-04-14, 23:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation

Fråga om moral här.... Det är ALDRIG köpläge vad gäller Samhällsavvecklingsbolaget med kostymblatten, never ever.
Citera
2022-04-15, 00:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation

Grundregeln är att aktier som sakta men säkert stiger i värde är bättre att köpa en dem som sjunkit i värde fast det begriper inte folk utan de tokköpte Norwegian och SAS när de havererade.
Citera
2022-04-15, 01:51
Medlem
Här är något bra med utdelningsbolag!
Som Aktietinsen konstaterade att medans man väntar på uppvärderingen så får man betalt för det i form av direktavkastning.
Jag tror som Swedbank och håller SBB som min sektorfavorit.

https://www.privataaffarer.se/sbb-in...ktorfavoriter/
Senast redigerad av Truefighter 2022-04-15 kl. 02:23.
Citera
2022-04-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Här är något bra med utdelningsbolag!
Som Aktietinsen konstaterade att medans man väntar på uppvärderingen så får man betalt för det i form av direktavkastning.
Jag tror som Swedbank och håller SBB som min sektorfavorit.

https://www.privataaffarer.se/sbb-in...ktorfavoriter/

Selin säger att den dagen jag ger utdelning i Balder så har jag ingenting annat att investera pengarna på. Samma gäller för SBB. Varför är en utdelning något att eftersträva? Delar bolaget ut tre kronor så faller SBB aktien med tre kronor, allt annat lika. Helt meningslöst i min bok. Vanligt folk har fått utdelningar om foten och tror att det är en oändlig brunn som utdelningen plockas från. Bolaget blir ju värt mindre av utdelningen? Du skulle lika gärna kunna sälja 2,5% av bolaget och kalla det utdelning.

Varför ska ett expansivt bolag som var ingenting för 5 år sedan sitta och dela ut sin vinst när de kan återinvestera den i verksamheten? Fnula på den ni, den kan ni.

Folk som jagar utdelning vet inte vad de pysslar med.
Senast redigerad av Autodidis 2022-04-15 kl. 12:11.
Citera
2022-04-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Fastighetsbolagen måste marknadsvärdera sina fastigheter varje kvartal på grund av redovisningsreglerna IFRS. Det förändrade fastighetsvärdet, som oftast går upp, redovisas i resultatet varje kvartal. Det är ofta stora belopp det handlar om, vilket drar upp nettovinsten. Här har man kanske varit lite för kreativ när man marknadsvärderat sina fastigheter. Lite slarvigt kan man säga att om man köper en kåk för 1 miljard och får den värderad av ett "oberoende institut" 6 månader sedan till 1,5 miljarder så har man gjort 500 miljoner i vinst.

Det är rent bedrägeri. Ser framför mig framtida dokumentärer om svenska bostads- och fastighetsmarknaden där just det här tas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in