Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-04, 20:30
Medlem
Desto ljusare det ser ut för SBB desto mer mörkare blir hatarnas hjärtan.

SBB har en massa lägenheter dom kan hyra ut, om dom skulle hyra ut dom så skulle dom få in mycket pengar.

Det finns alla möjliga saker dom kan göra för få positiva resultat.
Citera
2023-10-04, 20:38
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
100?

"SBB i Norden AB ingår i en koncern med 969 bolag. Koncernmoderbolaget är Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB 556981-7660"

Varje fastighet/byggnad är väl ett eget bolag eller så...

Oh helvete! Slutade räkna eftet 89!
-God natt!
Citera
2023-10-04, 20:38
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det finns runt 100 olika SBB-bolag på allabolag är det normalt för börsnoterade fastighetsbolag? Det är frågan vi bör ställa oss.

Citat:
100?

"SBB i Norden AB ingår i en koncern med 969 bolag. Koncernmoderbolaget är Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB 556981-7660"

Varje fastighet/byggnad är väl ett eget bolag eller så...
Fastighetsbranschen är inte min starka sida, jag vet inte om jag ska pudla här eller inte. Det Dviking säger låter väl som en rimlig förklaring. Men det låter konstigt att Ilja fortfarande står som vd för ett bolag i SBB:s koncern? Och 2,6 miljarder i förlust 2022 kan ju inte vara normalt ens för ett i SBB-bolag? Särskilt inte om det finns 969 stycken?
Citera
2023-10-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Varför skulle dom behöva få ihop 15 miljarder?

För att lösa de obligationslån som förfaller fram till och med Q1 2025.

Alternativet är att ställa ut nya obligationer, men knappast görbart med C i kreditrating och räntan blir då 10+% om nån ens vill/får låna ut till SBB.
Citera
2023-10-04, 21:03
Medlem
Citat:
Det finns runt 100 olika SBB-bolag på allabolag är det normalt för börsnoterade fastighetsbolag? Det är frågan vi bör ställa oss.
Ja, det får anses vara vanligt förekommande att varje fastighet är ett enskilt aktiebolag i koncernen. Castellum gör i alla fall lika och har dryg 300 aktiebolag.
Citera
2023-10-04, 21:12
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Fastighetsbranschen är inte min starka sida, jag vet inte om jag ska pudla här eller inte. Det Dviking säger låter väl som en rimlig förklaring. Men det låter konstigt att Ilja fortfarande står som vd för ett bolag i SBB:s koncern? Och 2,6 miljarder i förlust 2022 kan ju inte vara normalt ens för ett i SBB-bolag? Särskilt inte om det finns 969 stycken?

Du ska inte pudla! Tack för att du belyste denna intressanta fråga!
Citera
2023-10-04, 21:20
Medlem
Citat:
För att lösa de obligationslån som förfaller fram till och med Q1 2025.

Alternativet är att ställa ut nya obligationer, men knappast görbart med C i kreditrating och räntan blir då 10+% om nån ens vill/får låna ut till SBB.

Jag har tittat på sifforna om och om igen, men får inte ihop det till 15 miljarder, speciellt inte till Året 2025 Q1.

Så gärna upplys mig, för siffran jag får ihop till slutet av Året 2024 är MYCKET, MYCKET, MYCKET mindre och även 3 månader till får inte den summan bli 15 miljarder.
Citera
2023-10-04, 21:35
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Du ska inte pudla! Tack för att du belyste denna intressanta fråga!
Med en förlust på 2,6 mdr måste det egna kapitalet vara förbrukat och en kontrollbalansräkning måste upprättas.
Enligt din länk hade SBB i Norden drygt 9 mdr i tillgångar.
Det motsäger teorin att alla fastigheter ligger i ett eget AB.
9 mdr är rätt fett med fastigheter speciellt med tanke på att det mesta SBB äger ligger inte direkt i eftertraktade områden. Dom äger det som ingen annan vill äga.
Citera
2023-10-04, 22:05
Medlem
Citat:
Jag har tittat på sifforna om och om igen, men får inte ihop det till 15 miljarder, speciellt inte till Året 2025 Q1.

Så gärna upplys mig, för siffran jag får ihop till slutet av Året 2024 är MYCKET, MYCKET, MYCKET mindre och även 3 månader till får inte den summan bli 15 miljarder.

Det är ju nästan en miljard euro som förfaller, ca 11 miljarder sek, plus 2 miljarder i sek och nok. 13 miljarder på obligationer alltså, netto efter återköp räknats av.

Nöjd nu då? 13 miljarder inte 15.
Citera
2023-10-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Med en förlust på 2,6 mdr måste det egna kapitalet vara förbrukat och en kontrollbalansräkning måste upprättas.
Enligt din länk hade SBB i Norden drygt 9 mdr i tillgångar.
Det motsäger teorin att alla fastigheter ligger i ett eget AB.
9 mdr är rätt fett med fastigheter speciellt med tanke på att det mesta SBB äger ligger inte direkt i eftertraktade områden. Dom äger det som ingen annan vill äga.

Det är lite blandat, ladda ner ÅR från t.ex. hitta.se så kan ni se mer detaljerat.
Citera
2023-10-04, 22:06
Medlem
Citat:
Det är ju nästan en miljard euro som förfaller, ca 11 miljarder sek, plus 2 miljarder i sek och nok. 13 miljarder på obligationer alltså, netto efter återköp räknats av.

Nöjd nu då? 13 miljarder inte 15.

Nej inte nöjd eftersom du har inte pekat ut dom.
Citera
2023-10-04, 22:09
Medlem
Citat:
Nej inte nöjd eftersom du har inte pekat ut dom.

Jag har ju länkat till listan över deras obligationer på deras egna hemsida. Kan du inte läsa där själv eller?

https://corporate.sbbnorden.se/sv/ut...bligationslan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in