2023-09-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Som väntat så blev det en jävla fart i callen, för att sedan sakta dala neråt... men +24% i skrivande stund är inte kattskit.

Hur gör du här, köper mer, håller, eller sålde du...?
Han äger inga aktier!!!!

Man skulle ha köpt i fredags å sälja imorse,Nu köper man absolut inte!!!!
Den kommer gå ner under 3an igen.
Citera
2023-09-25, 14:49
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Hahaha så fort det kommer positiva nyheter för SBB så kommer alla haters crawlande ut under bron och ifrån sina grottor.

Så med så här mycket hat och ilska mot SBB så känns det nästan som era fruar/flickvänner har varit otrogna mot er med män i SBB.

Kommer gå bra för SBB, men alltid kul se allt ert hat också. Förgyller ens vecka.

För SBB kommer det säkert gå bra men för SBBs aktieägare kommer det gå åt helvete.
Citera
2023-09-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Som väntat så blev det en jävla fart i callen, för att sedan sakta dala neråt... men +24% i skrivande stund är inte kattskit.

Hur gör du här, köper mer, håller, eller sålde du...?

I en annan tråd så skrev jag att 39,29% av min portfölj är SBB B, kommer köpa mer och mer utav SBB B eftersom jag siktar på äga till en BÖRJAN 15%-20% av SBB B aktierna.

Jag gör det eftersom jag har STENSÄKRA KÄLLOR på att aktien kommer gå upp igen, så det är en grattis guldgruva för mig.

Jag har mycket, mycket, mycket mer information än alla SBB haters i denna tråd ha TILLSAMMANS. Jag spenderar mycket av mina helger på möten, läsa på information och göra kontakter med folk & företag i min krets (personer som är så pass rika att dom aldrig behöver oroa sig för pengar).

Medans alla dom här hatarna spenderar sin Lördag med att dricka billigt piss öl på nåt random öl hak, sen på Söndag går dom tittar på en fotbolls match följt av att gå till nåt random öl hak för dricka mer piss öl.

Dom kommer fortsätta vara fattiga, sen slänger dom in lite små pengar i några random aktier utan nån information eller tanke. Sen när den går -% några YNKA procent så exploderar doms huvuden nästan eftersom detta var Aktien som skulle gå upp +300% så dom kan sluta jobba och kan drick doms piss öl VARJE DAG för resten av doms liv!!!

Glömde svara på din fråga, kommer köpa mer Aktier.
Citera
2023-09-25, 15:03
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
I en annan tråd så skrev jag att 39,29% av min portfölj är SBB B, kommer köpa mer och mer utav SBB B eftersom jag siktar på äga till en BÖRJAN 15%-20% av SBB B aktierna.

Jag gör det eftersom jag har STENSÄKRA KÄLLOR på att aktien kommer gå upp igen, så det är en grattis guldgruva för mig.

Jag har mycket, mycket, mycket mer information än alla SBB haters i denna tråd ha TILLSAMMANS. Jag spenderar mycket av mina helger på möten, läsa på information och göra kontakter med folk & företag i min krets (personer som är så pass rika att dom aldrig behöver oroa sig för pengar).

Medans alla dom här hatarna spenderar sin Lördag med att dricka billigt piss öl på nåt random öl hak, sen på Söndag går dom tittar på en fotbolls match följt av att gå till nåt random öl hak för dricka mer piss öl.

Dom kommer fortsätta vara fattiga, sen slänger dom in lite små pengar i några random aktier utan nån information eller tanke. Sen när den går -% några YNKA procent så exploderar doms huvuden nästan eftersom detta var Aktien som skulle gå upp +300% så dom kan sluta jobba och kan drick doms piss öl VARJE DAG för resten av doms liv!!!

Måste inte din Gode Man godkänna mer köp av SBB?
Citera
2023-09-25, 15:11
Medlem
Citat:

Nä de har du inte !!!
Citera
2023-09-25, 15:28
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Jösses, ställ in betalningarna istället, borde inte en kontrollbalansräkning upprättas.
Existerar ingen bank som kommer bevilja Educo lån för att dom skall skyffla över pengarna till SBB. Finansieringslösningar för SBB är stängda och då tar man till det här i ren desperation.

”Något som SBB har en utmaning i är att utbud och efterfrågan på banklån är på ett visst sätt. Om vi minskar beroendet av banklån i en del av verksamheten så får de andra delarna på sikt större möjlighet att ta upp banklån. Så det ger en högre likviditet och en stabilare finansieringsgrund för de övriga delarna i och med att man kan dra nytta av en stark portfölj och en stark partner för att nå kapitalmarknadsfinansiering på en del av beståndet”, säger Synnes.
Jag förstår inte hur de får hålla på, har de verkligen positiv balans fortfarande? Ingen kontrollbalansräkning i sikte.

Jag kan inte juridiken men måste alla bonds-ägare vackert vänta till deras bonds ska utbetalas om 1-3 år? Och under tiden så kan SBB göra vilka affärer som helst med vilken förlust som helst, bara för att överleva några månader till. Och smällen tar de bonds-ägare som har sista maturity date.

Någon som sett en beräkning i media hur mycket SBB förlorar på senaste försäljningen jämfört med bokfört värde? Tidigare exemel i tråden har gett 20-40% i förlust, så några miljarder till är troligen borta från balansen.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-09-25 kl. 15:31.
Citera
2023-09-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag förstår inte hur de får hålla på, har de verkligen positiv balans fortfarande? Ingen kontrollbalansräkning i sikte.

Jag kan inte juridiken men måste alla bonds-ägare vackert vänta till deras bonds ska utbetalas om 1-3 år? Och under tiden så kan SBB göra vilka affärer som helst med vilken förlust som helst, bara för att överleva några månader till. Och smällen tar de bonds-ägare som har sista maturity date.

Någon som sett en beräkning i media hur mycket SBB förlorar på senaste försäljningen jämfört med bokfört värde? Tidigare exemel i tråden har gett 20-40% i förlust, så några miljarder till är troligen borta från balansen.

Det är ju inte mycket de sålt.

Men lånet var på 9,1 miljard och de får ut 7,8 efter omkostnader mm (det löses i förtid).

Men nu har de likviditeten att hanka sig fram en stund.

Det är mest en strukturaffär det hela.
Citera
2023-09-25, 17:22
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju inte mycket de sålt.

Men lånet var på 9,1 miljard och de får ut 7,8 efter omkostnader mm (det löses i förtid).

Men nu har de likviditeten att hanka sig fram en stund.

Det är mest en strukturaffär det hela.
Allt är trickigt som vanligt. Men jag som amatör skulle tolka affären så här (se länken nedan):

-aktier säljs för 200mkr, ingen vinst
-den nya ägaren har egna kontanter så ett jättelån på 9+7 miljarder återförs till SBB, ingen vinst
-därefter är SBB bara 66% av gamla SBB, edu försvann (hur stor del?). Inte en vinst-krona har kommit in men det finns cash i systemet.

Citat:
https://www.fastighetsvarlden.se/not...r-8-miljarder/
Den delägda utbildningsportföljen innehåller fastigheter för 43 miljarder, en wault om 13 år samt en värderingsavkastning om 5,4 procent.
Portföljen med samhällsfastigheter innehåller fastigheter för 52 miljarder, en wault om 8 år samt en värderingsavkastning om 5,4 procent.
Portföljen med bostadsfastigheter innehåller fastigheter för 39 miljarder med en värderingsavkastning om 3,8 procent.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-09-25 kl. 17:26.
Citera
2023-09-25, 17:34
Medlem
whack-a-moles avatar
Är det möjligen så att Educo inte fixar räntebetalningar till SBB? Och SBB tvingar dom att hitta finansiering på annat vis.
Ni får ordna fram lån annars blir det konkurs.
Brookfield har nog bra insyn i SBB och väntar ut det oundvikliga och kommer plocka russinen ur kakan.
Citera
2023-09-25, 17:39
Medlem
Ja, med lite siffertrixande och interntransaktioner lurades några småsparare in i fällan. Att SBB genom att sälja av dryga procenten i ett bolag de ägde 51% av kan få 8b sek cash helt plötsligt borde vilket barn som helst förstå att det inte är möjligt.

Såg nu att en klar majoritet av samhällsförstörarbolagets skulder är upptagna i EUR. Fin valutasmäll de får nu med 10-20% extra både på räntebetalningar och vid lösen
Citera
2023-09-25, 17:48
Medlem
kato85s avatar
Sålde på morgonen innan dippen och köpte lika många aktier innan stängning.
Får se om det rekylerar upp igen imorgon vid öppning (så säljer jag igen) eller om det ska vidare ned.
Hursomhelst så är detta en spel-lott och det man vann på idag kan man gott gambla med imorgon.
Citera
2023-09-25, 17:52
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Är det möjligen så att Educo inte fixar räntebetalningar till SBB? Och SBB tvingar dom att hitta finansiering på annat vis.
Ni får ordna fram lån annars blir det konkurs.
Brookfield har nog bra insyn i SBB och väntar ut det oundvikliga och kommer plocka russinen ur kakan.

Nej lånet är på en ganska låg ränta till Educo, det är snarare så att SBB måste minska på LTV, samt få in likvider till skuld som förfaller, då finansieringskostnad går från någon enstaka till 8-12% givet sämre ränteläge och sämre rating för SBB. Rävsaxen är ju att de måste få pengar till att betala av skulder som förfaller, men behöver de betala höga räntekostnader kommer kovenanterna att slå i på räntetecknadsgraden, sen kan de inte sälja av för mycket fastigheter till rabatt heller, för att slå i kovenanter för LTV.

En chans de har är ju ta att de tar säkerställd skuld som de kan få till lägre ränta, men även där finns det kovenanter som säger hur mycket som får vara säkerställd, det var därför man delade ut Neobo, för att ta ned andel säkerställd skuld.

Som sagt, en rävsax de satt sig i som är svår att navigera, det är därför många tror på konkurs/evaporerat värde i aktierna. För om de tvingas att betala obligationer i förtid är det kört för aktien.

Sålde det jag köpte förra veckan idag, kanske köper lite D-aktier igen(sub 1% av portföljen dock) om de går ned mot 3kr igen (köper man på fonddepå så kan man ju dra av det om de kursar samt så får man ju nästan halva inköpet i utdelning nästa år, vilket de nu borde klara av, samt helt ok uppsida om de reder ut skiten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in