Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-03-22, 04:42
Medlem
Se bilder på olika städer och/eller åk till dem för nöjes skull först. Välj sen den som intresserar dig mest. Kolla i förväg vilka områden som är bra och vilka som är dåliga i orten du väljer. I Karlskrona till exempel är Kungsmarken ett utsatt område och det är inte önskvärt för dig.
Citera
2024-03-23, 19:57
Medlem
VillBaraChillas avatar
Kom inte till Växjö. Det är ett jävla skitstad. Leta efter något mindre.
Citera
2024-10-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur går det för TS? Har du hittat någon bra plats att flytta till?

Får man fråga hur du lyckas gå i pension vid 55?

Privata pensioner och tjänstepensioner går att tas ut från 55 års ålder (i flesta fall).

Först kollar man dock vad man får i allmän pension. Klarar man sig på det och har ett astradigt jobb så drar man. Den privata pensionen ska man under alla omständigheter ta ut innan man blir ålderspensionär. Annars kvittas den summan mot andra bidrag man kan få vid låg pension. Många ensamstående kvinnor får lära sig läxan den hårda vägen.
Citera
2024-10-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Oj, här väcks en gammal tråd till. Men den är ännu mer aktuell än när den skrevs.

Just idag när det skiljer 40 grader mellan södra och norra Sverige känner jag mig helt säker på att flytta till södra Sverige...

• Det finns en släktings hus som troligen blir ledigt om något år. Antingen går han bort eller mer troligt flyttar till lgh för att han inte orkar med hus längre. Diskussioner förs och det är "bara" han och jag inblandade - finns inga potentiella arvingar...Detta hus ligger ju där det ligger och jag kan väl säga att det är i södra Smålands inland utan att säga för mycket.
  • Jag har bytt till statligt jobb och det finns andra statliga jobb att byta till på flertalet orter i mitt angivna område så det är en möjlighet under en tid om jag väljer ort väl.
  • 55 år och pension ligger fortfarande som huvudplan. Nov-dec 2023 snyggade till siffrorna på kontona en del. Tyvärr har jag fått öka på budgeten med några tusen kr/mån p g a inflationen också. Men jag tror det är möjligt och nu är det faktiskt bara ett drygt år till beslut ska tas för att kunna gå i pension till våren 2025. Men skulle jag behöva jobba till 56 är det ändå en vinst för mig.
  • Jag har som förslagits varit en del på "safari" i vissa delar av mitt angivna område. Resultatet är väl att Blekinge, Sydöstra Småland och Nordöstra Skåne fallit ifrån medan Södra Halland och Nordvästra Skåne stärkt sina aktier. Södra Smålands inland är fortfarande högaktuellt

Det är bra att du svarar i gammmmal tråd. Tråden finns ju kvar för nya läsare och man blir alltid nyfiken på hur det har gått för TS. Oftast försvinner denne bara i dimmans töcken. Är förresten i samma sits och söker efter hus utan grannar i samma breddgrader som du. Vad jag har lärt mig om huspriser är att de är höga eller låga av en anledning. Demografi.nu har tabeller över Sveriges framtid. Och den är mörk där husen är billiga...

Tänk oxå på att ett billigt hus kommer du att få sälja billigt när den tiden kommer. Ett dyrt hus kommer du att sälja dyrare än vad du köpte den för. Detta är en naturlag i Sverige.
Citera
2024-10-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Privata pensioner och tjänstepensioner går att tas ut från 55 års ålder (i flesta fall).

Först kollar man dock vad man får i allmän pension. Klarar man sig på det och har ett astradigt jobb så drar man. Den privata pensionen ska man under alla omständigheter ta ut innan man blir ålderspensionär. Annars kvittas den summan mot andra bidrag man kan få vid låg pension. Många ensamstående kvinnor får lära sig läxan den hårda vägen.

Ja, jag kommer att gå i pension vid 55 års ålder och kommer att ta ut de flesta (alla utom den från statlig anställning) privat- och tjänstepensioner antingen så fort det går (på 5 år för de flesta pensionerna) då jag behöver som mest kapital under den perioden eller under 9-10 år tills allmän pension kan tas ut.

Jag har dock "lyxen" att ha alla sorters pensioner bara som toppen på min lilla pensionspyramid. I botten ligger avkastning från aktieportföljen, men visst hjälper pensionen till. Portföljen gör också att bidrag inte blir aktuella som ålderspensionär.

Missförstå mig inte: aktieportföljens avkastning behövs till konsumtion och jag kan verkligen inte avvara ett par miljoner för att köpa ett bättre hus i ett bättre område.
Citera
2024-10-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Det är bra att du svarar i gammmmal tråd. Tråden finns ju kvar för nya läsare och man blir alltid nyfiken på hur det har gått för TS. Oftast försvinner denne bara i dimmans töcken. Är förresten i samma sits och söker efter hus utan grannar i samma breddgrader som du. Vad jag har lärt mig om huspriser är att de är höga eller låga av en anledning. Demografi.nu har tabeller över Sveriges framtid. Och den är mörk där husen är billiga...

Tänk oxå på att ett billigt hus kommer du att få sälja billigt när den tiden kommer. Ett dyrt hus kommer du att sälja dyrare än vad du köpte den för. Detta är en naturlag i Sverige.

Ibland blir ett attraktivt område mindre attraktivt eller mindre attraktivt område mer attraktivt - men oftast är det som skriver så att ett dyrt hus är en bättre investering.

Nu har dock slumpen styrt mig i en viss riktning (läs södra Småland) då jag ärvt ett hus från en släkting. Huset har det mesta jag vill ha så jag har bestämt mig för att behålla det först som feriehus för att prova på och sedan om allt går som jag tänkt säga upp mig för att gå i pension, sälja Stockholmslägenheten och flytta ner permanent.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in