Citat:
Ursprungligen postat av
Backinaflash
Privata pensioner och tjänstepensioner går att tas ut från 55 års ålder (i flesta fall).
Först kollar man dock vad man får i allmän pension. Klarar man sig på det och har ett astradigt jobb så drar man. Den privata pensionen ska man under alla omständigheter ta ut innan man blir ålderspensionär. Annars kvittas den summan mot andra bidrag man kan få vid låg pension. Många ensamstående kvinnor får lära sig läxan den hårda vägen.
Ja, jag kommer att gå i pension vid 55 års ålder och kommer att ta ut de flesta (alla utom den från statlig anställning) privat- och tjänstepensioner
antingen så fort det går (på 5 år för de flesta pensionerna) då jag behöver som mest kapital under den perioden
eller under 9-10 år tills allmän pension kan tas ut.
Jag har dock "lyxen" att ha alla sorters pensioner bara som toppen på min lilla pensionspyramid. I botten ligger avkastning från aktieportföljen, men visst hjälper pensionen till. Portföljen gör också att bidrag inte blir aktuella som ålderspensionär.
Missförstå mig inte: aktieportföljens avkastning behövs till konsumtion och jag kan verkligen inte avvara ett par miljoner för att köpa ett bättre hus i ett bättre område.