Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Tråkigt att du är så geografiskt snäv. Hade vattendraget fått ligga längre norröver, hade du kommit billigare undan. Samma livsstil, skogsstjärna och eka med snurra, fast bara du kunnat glömma Växjö.

Mellan Kristianstad och Växjö är det ca 14 mil och med kust till kust också så blir det många orter med långt över miljonen invånare (tror jag utan att ha räknat efter).

Tittade på Rebecka Martinsson och Jägarna på TV och känner inte att Norrland är för mig. Vill ha lite längre sommar än Stockholm, inte kortare. Har t o m funderat på Medelhavets norra kust lite så...

Älskar att ringa Visma SPCS-supporten i Växjö - vi behöver aldrig upprepa oss utan förstår direkt vad vi säger varann.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...an-38-17827138

Exempel på vad jag vill ha ovan: hus utan påträngande grannar, stor ekonomibyggnad för bilverkstad/verkstad, stor tomt för odling av mat, byn har en ICA, hyggliga kommunikationer till köpcenter, (Älmhult (Ikea),Växjö (allt annat)) tåg (Alvesta), stor väg (E4) och flygplats (liten i Växjö, stor i Köpenhamn). 1,6 MSEK känns lite dyrt men kanske det är rätt pris?
Citera
2021-08-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Mellan Kristianstad och Växjö är det ca 14 mil och med kust till kust också så blir det många orter med långt över miljonen invånare (tror jag utan att ha räknat efter).

Tittade på Rebecka Martinsson och Jägarna på TV och känner inte att Norrland är för mig. Vill ha lite längre sommar än Stockholm, inte kortare. Har t o m funderat på Medelhavets norra kust lite så...

Älskar att ringa Visma SPCS-supporten i Växjö - vi behöver aldrig upprepa oss utan förstår direkt vad vi säger varann.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...an-38-17827138

Exempel på vad jag vill ha ovan: hus utan påträngande grannar, stor ekonomibyggnad för bilverkstad/verkstad, stor tomt för odling av mat, byn har en ICA, hyggliga kommunikationer till köpcenter, (Älmhult (Ikea),Växjö (allt annat)) tåg (Alvesta), stor väg (E4) och flygplats (liten i Växjö, stor i Köpenhamn). 1,6 MSEK känns lite dyrt men kanske det är rätt pris?

Jo, jag fattar - du vill "hem". Inte konstigt, många vänder hemåt på ålderns höst så du är i gott sällskap. Antagligen något biologiskt betingat, man vill sluta sina sista dagar i en trygg vrå, omgiven av de sina. Också ett ständigt gissel för småkommuner, som får ta kostnad för förskola/skola (uppväxt) och äldrevård (livets slutskede), men missar intäkterna från förvärvsarbete då alla bor i Stockholm under den tiden i livet

Men om det bara är skog och sjö du vill åt, kan du få en stuga vid sjön för samma peng som i länken ovan, om du breddar ditt sökspektra. Nej, den behöver inte ligga i inre Lapplands innersta inland. Kan du tänka dig exempelvis Dalsland eller Värmland, så kan du få mycket stuga och fin miljö för dom pengarna. Då är vi ändå i kvar södra Sverige.
Citera
2021-08-29, 13:35
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Tråkigt att du är så geografiskt snäv. Hade vattendraget fått ligga längre norröver, hade du kommit billigare undan. Samma livsstil, skogsstjärna och eka med snurra, fast bara du kunnat glömma Växjö.
Fast inte så ändå.
Mellan Växjö och Kristianstad om man drar öst-västliga linjer från dessa städer till varje kust så har vi i princip hela södra Småland, södra Halland, Blekinge och hela norra Skåne. Finns ju en enorm variation på städer/samhällen och natur här att välja på. Finns allt faktiskt på en relativt lite yta. Från glesa sjörika skogsbygder till tätbefolkade slätter och medelstora städer. Alltfrån sandstrandskuster till skärgård osv.

Jag tror det är just det som för det lite svårt att välja snarare
Senast redigerad av Steff83 2021-08-29 kl. 13:44.
Citera
2021-09-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Fast inte så ändå.
Mellan Växjö och Kristianstad om man drar öst-västliga linjer från dessa städer till varje kust så har vi i princip hela södra Småland, södra Halland, Blekinge och hela norra Skåne. Finns ju en enorm variation på städer/samhällen och natur här att välja på. Finns allt faktiskt på en relativt lite yta. Från glesa sjörika skogsbygder till tätbefolkade slätter och medelstora städer. Alltfrån sandstrandskuster till skärgård osv.

Jag tror det är just det som för det lite svårt att välja snarare

Är ju van vid inlandet så det blir nog så ändå. Inte minst för att priserna är lite lägre. Tror just "glesa sjörika skogsbygder" (vilket är "hemma" ) är det som leder just nu.
Citera
2021-09-01, 17:01
Medlem
Citat:
Jo, jag fattar - du vill "hem". Inte konstigt, många vänder hemåt på ålderns höst så du är i gott sällskap. Antagligen något biologiskt betingat, man vill sluta sina sista dagar i en trygg vrå, omgiven av de sina. Också ett ständigt gissel för småkommuner, som får ta kostnad för förskola/skola (uppväxt) och äldrevård (livets slutskede), men missar intäkterna från förvärvsarbete då alla bor i Stockholm under den tiden i livet

Men om det bara är skog och sjö du vill åt, kan du få en stuga vid sjön för samma peng som i länken ovan, om du breddar ditt sökspektra. Nej, den behöver inte ligga i inre Lapplands innersta inland. Kan du tänka dig exempelvis Dalsland eller Värmland, så kan du få mycket stuga och fin miljö för dom pengarna. Då är vi ändå i kvar södra Sverige.

Inte bara skog och sjö jag vill åt. Vill ha även ha hyggliga avstånd till allt, max 150-200 km till storflygplats t ex (i detta fall CPH), vilket blir svårt i Norrland.
Citera
2021-09-01, 17:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Är ju van vid inlandet så det blir nog så ändå. Inte minst för att priserna är lite lägre. Tror just "glesa sjörika skogsbygder" (vilket är "hemma" ) är det som leder just nu.
Tänker att södra Finnveden(typ sydvästra Småland) väster om Ljungby och bygderna både norr och söder om RV25 mot Halmstad är intressanta. Otroligt glesbefolkat område för att vara så långt söderut. Och mest skog, skog, skog och små sjöar. Finns säkert mycket små billiga ensliga hus där.

Men det ligger samtidigt otroligt bra till och hela tiden nära till civilisationen med bla Skåne och västkusten inpå knuten.
Senast redigerad av Steff83 2021-09-01 kl. 17:47.
Citera
2021-09-04, 10:19
Medlem
Citat:
Inte bara skog och sjö jag vill åt. Vill ha även ha hyggliga avstånd till allt, max 150-200 km till storflygplats t ex (i detta fall CPH), vilket blir svårt i Norrland.

Det är väl bara att ställa in sökradarn på Hemnet och sätta ditt maxpristak, så har du parametrarna. Sedan se vad du kammar. Inte för att låta dryg, men vad vill du diskutera? Jag menar, du verkar ju redan sitta på svaret till din egen fråga.
Citera
2021-09-04, 10:24
Medlem
Läste om TS nu, och ja - generellt kan man väl konstatera att den bygd du lämnade på 90-talet inte finns kvar. Finns få ställen där tiden "stått stilla".

Tipset blir således att ta en helg, boka in dig på hotell/vandrarhem och åk runt i trakten. Låt dina egna personliga intryck styra, inte Flashbacks. Våran åsikt är alltid att jorden går under nästa minut, oavsett var du befinner dig.
Citera
2021-11-16, 23:58
Medlem
666nomads avatar
Lycka till med flytta” hem”

Mitt tips är att du tar en ”vandrar hems” vecka på dom orter du kan tänka dig.
För det ger dig nog bästa känslan över hur det är leva där i dag
Citera
2022-12-31, 19:19
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Jag ska alltså flytta söderöver från Sthlm till Södra Småland/Norra Skåne/Blekinge/Halland om ca 4 år.

Det är alltså från dessa breddgrader jag ursprungligen kommer och det handlar därför om att flytta hem när jag går i tidig pension då.

Vart ska jag flytta och vad ska jag undvika? Jag vet att det hänt jättemycket sedan jag lämnade på 1990-talet och jag vill inte flytta till ett (vad heter det denna veckan?) socioekonomiskt utsatt område.

Byar är OK och för mig faktiskt att föredra framför centralorten i många fall.

Mitt grundtips just nu är kommunerna Älmhult, Alvesta, Ljungby och Växjö men alltså inte centralorten då jag vill ha lugnare tempo och billigare hus. En lite större by med åtminstone en livskraftig Coop/Ica är att föredra.

Växjö tycker jag du ska undvika. Ful och tråkig kommun och inte direkt billigt.

Om du kan tänka dig lite längre upp i Småland så har Västervik mycket fint i kommunen. Just Västervik har överlag mycket lugnt tempo, vill du ha ännu lugnare finns ju Gamleby i kommunen och den byn har ett Ica.
Billigt är det också! Finns gott om hus för runt miljonen sist jag kollade.
Senast redigerad av Adelaide 2022-12-31 kl. 19:21.
Citera
2024-01-03, 20:47
Medlem
retinas avatar
Hur går det för TS? Har du hittat någon bra plats att flytta till?

Får man fråga hur du lyckas gå i pension vid 55?
Citera
2024-01-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur går det för TS? Har du hittat någon bra plats att flytta till?

Får man fråga hur du lyckas gå i pension vid 55?

Oj, här väcks en gammal tråd till. Men den är ännu mer aktuell än när den skrevs.

Just idag när det skiljer 40 grader mellan södra och norra Sverige känner jag mig helt säker på att flytta till södra Sverige...

• Det finns en släktings hus som troligen blir ledigt om något år. Antingen går han bort eller mer troligt flyttar till lgh för att han inte orkar med hus längre. Diskussioner förs och det är "bara" han och jag inblandade - finns inga potentiella arvingar...Detta hus ligger ju där det ligger och jag kan väl säga att det är i södra Smålands inland utan att säga för mycket.
  • Jag har bytt till statligt jobb och det finns andra statliga jobb att byta till på flertalet orter i mitt angivna område så det är en möjlighet under en tid om jag väljer ort väl.
  • 55 år och pension ligger fortfarande som huvudplan. Nov-dec 2023 snyggade till siffrorna på kontona en del. Tyvärr har jag fått öka på budgeten med några tusen kr/mån p g a inflationen också. Men jag tror det är möjligt och nu är det faktiskt bara ett drygt år till beslut ska tas för att kunna gå i pension till våren 2025. Men skulle jag behöva jobba till 56 är det ändå en vinst för mig.
  • Jag har som förslagits varit en del på "safari" i vissa delar av mitt angivna område. Resultatet är väl att Blekinge, Sydöstra Småland och Nordöstra Skåne fallit ifrån medan Södra Halland och Nordvästra Skåne stärkt sina aktier. Södra Smålands inland är fortfarande högaktuellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in