Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-07-16, 22:47
Medlem
rtyuios avatar
Demokraterna i vita huset vill utva ptryckningar p Facebook med flera att bolagen ska utva mer censur p sina anvndare s att "problematiska inlgg" censureras fortare och oftare.
Bakgrunden r s kallad desinformation kring covid-19 och vaccinet dr de menar att folk sprider "felaktig" information som andra mnniskor inte br ta del av.

r det bra att vita huset utver auktoritra ptryckningar p Facebook att censurera anvndare eller ska mnniskor kunna tillta diskutera fritt p ex Facebook eller vriga sociala medier angende covid och vaccinerna?

White House press briefing
https://www.youtube.com/watch?v=pC29ultMafk

White House takes heat for 'compiling' list of Facebook users to censor
https://www.youtube.com/watch?v=CLLcaT4splQ
Citera
2021-07-16, 22:52
Medlem
Oftast tycker jag att det r fel, men i detta fallet tycker jag att det kan vara rtt att bekmpa ddlig idioti genom censur. Brutal dumhet krver hrda tgrder.
Citera
2021-07-16, 22:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Demokraterna i vita huset vill utva ptryckningar p Facebook med flera att bolagen ska utva mer censur p sina anvndare s att "problematiska inlgg" censureras fortare och oftare.
Bakgrunden r s kallad desinformation kring covid-19 och vaccinet dr de menar att folk sprider "felaktig" information som andra mnniskor inte br ta del av.

r det bra att vita huset utver auktoritra ptryckningar p Facebook att censurera anvndare eller ska mnniskor kunna tillta diskutera fritt p ex Facebook eller vriga sociala medier angende covid och vaccinerna?

White House press briefing
https://www.youtube.com/watch?v=pC29ultMafk

White House takes heat for 'compiling' list of Facebook users to censor
https://www.youtube.com/watch?v=CLLcaT4splQ
Har inte ppnat dina lnkar utan accepterar trdstartens premisser som de r. Ja, detta borde Facebook gra utan ptryckningar frn vita huset.

Desinformation r skadlig och en fara fr samhllet. Det leder till ondiga ddsfall som gr att frebygga. Jag tycker inte att rtten att f sprida lgner som leder till detta r vrd de liv de skrdar. Och de som utvar ptryckningarna, vita huset, presumtivt i detta fall lr ju inte ppna samhllet frrn spridningen r betydligt reducerad s att de som gr p lgnerna blir njda heller. S alla frlorar p det. Fr friheten att sprida lgner. Den kostar en hel del frihet i andra kontexter.
Citera
2021-07-16, 23:56
Medlem
henrikos avatar
Problemet med den hr sortens censur r att ingen vet vad som r sant eller falskt. Det som r sant idag kan vara falskt imorgon, och tvrt om. Det har visat sig mnga gnger tidigare.

En vg jag tycker r bttre r den att staten kan tvinga in en liten extra notis, om vad som r statens uppfattning i frgan.

Men censur vet jag inte om det ngonsin lett till ngot bra.
Citera
2021-07-17, 06:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
I det hr forumet disktuterar vi inte vetenskapsteori, covid, UFO eller Jesusbabblare.

Hr diskuterar vi censur och yttrandefrihet.

OT raderat.

/Mod
Citera
2021-07-17, 21:16
Medlem
allt.o.ingets avatar
Censur har alltid bara lett till frtryck och ett underutvecklat debattklimat. Sanningen r tillrckligt stark fr att sticka ut ur bruset av information. Censur innebr att ngon har bestmt vad som r sanning och tillter ingen diskussion kring mnet.
Ingen behver bestmma vad som r sanning eller ej. Knner man ett behov av att gra det s har man en annan agenda n att fresprka sanningen. Och det r mycket intressant att diskutera. Problemet r att man d inte fr diskutera det.
Citera
2021-07-17, 21:47
Medlem
Om en stat behver censurera meningsmotstndare fr att sanningen ska st oemotsagd kan vi nog utg frn att den sanningen inte r srskilt sann. Det r frmodligen precis i de situationer dr ngon psts sprida desinformation som yttrandefriheten behver skyddas som allra mest.

Dliga argument ska istllet bemtas med goda.

Sedan finns det srskilda situationer dr censur kan vara befogad, enligt min mening, men det handlar i s fall srskilda situationer - t.ex. att ett lkemedelsfretag hvdar att ett mne r verkningsfullt mot en viss sjukdom utan att kunna bevisa det. I ett sdant fall kan det vara befogat att marknadsfra mnet som ett lkemedel.

Jag r dock en ganska extrem yttrandefrihetsivrare, tror jag.
Citera
2021-07-26, 06:50
Medlem
Rasande-Roses avatar
Vldigt intressant. D frsker allts nuvarande administrationen bryta mot den amerikanska yttrandefriheten, inskriven i konstitutionen. Frgan om det ens kan vara tilltet fr regeringen att "flagga" misshagliga sikter t facebook, det innebr ju att regeringen i sig r direkt med och censurerar, vilket torde vara brott mot yttrandefriheten.
Citera
2021-07-26, 08:23
Medlem
Christopher.s avatar
S demokraterna kr p fake news argumenten likt Trump....
Citera
2021-07-27, 10:53
Medlem
Varfr ska staten bestmma vad som r sant eller falskt? Det har ju visat sig att mycket som censurerats r sant.

Jag r helt emot censur!
Citera
2021-07-27, 11:00
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomeThome
Oftast tycker jag att det r fel, men i detta fallet tycker jag att det kan vara rtt att bekmpa ddlig idioti genom censur. Brutal dumhet krver hrda tgrder.
Lobotomering och sterilisering r ett mycket bra vapen i kampen mot den medfdda dumheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in