Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-20, 08:06
  #1
Medlem
Jag är tjänstledig från mitt jobb men hoppade in och sommarjobbade. Tog ut en veckas semester och ser nu på specen att semesteravdraget är större än semesterlönen.

Googlade lite snabbt , och kan tydligen bli så när man som anställd ändrat sysselsättningsgrad. Men hajar inte logiken bakom riktigt, någon som kan förklara ? Känns som jag förlorar pengar på att ta ut semester , och att det vore bättre om jag tog obetald ledighet ?
Citera
2021-07-20, 08:16
  #2
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Jag är tjänstledig från mitt jobb men hoppade in och sommarjobbade. Tog ut en veckas semester och ser nu på specen att semesteravdraget är större än semesterlönen.

Googlade lite snabbt , och kan tydligen bli så när man som anställd ändrat sysselsättningsgrad. Men hajar inte logiken bakom riktigt, någon som kan förklara ? Känns som jag förlorar pengar på att ta ut semester , och att det vore bättre om jag tog obetald ledighet ?
Kan du försöka beskriva vad som hänt på ett begripligt sätt? Svårt att bara gissa. Du var tjänstledig men hoppade in och jobbade och så tog du en veckas semester också? Vad är "semesteravdraget"?
Citera
2021-07-20, 08:52
  #3
Medlem
Vänersborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Jag är tjänstledig från mitt jobb men hoppade in och sommarjobbade. Tog ut en veckas semester och ser nu på specen att semesteravdraget är större än semesterlönen.

Googlade lite snabbt , och kan tydligen bli så när man som anställd ändrat sysselsättningsgrad. Men hajar inte logiken bakom riktigt, någon som kan förklara ? Känns som jag förlorar pengar på att ta ut semester , och att det vore bättre om jag tog obetald ledighet ?

När du är tjänstledig samlar du inte ihop betalda semesterdagar. Förmodligen har du haft några betalda semesterdagar kvar sedan tidigare och fått betalt för de nu, resten är obetalda semesterdagar.
Citera
2021-07-21, 07:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kan du försöka beskriva vad som hänt på ett begripligt sätt? Svårt att bara gissa. Du var tjänstledig men hoppade in och jobbade och så tog du en veckas semester också? Vad är "semesteravdraget"?

Jag har varit tjänstledig i 3år från mitt jobb som jag haft i 20år, första sommaren jobbade jag inget, andra jobbade jag 20% juni/juli/aug (utan att ta ut någon semester), och den här sommaren jobbar jag 100% juni/juli/aug och tog en veckas semester förra månaden, vilket kom upp på denna spec.

Vad "semesteravdraget" innebär vet jag inte riktigt.. bara att det tidigare har varit samma belopp som "semesterlön betald" på lönespecen, alltså att dessa två tar ut varandra. Men den här gången är alltså avdraget större än semesterlönen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgare
När du är tjänstledig samlar du inte ihop betalda semesterdagar. Förmodligen har du haft några betalda semesterdagar kvar sedan tidigare och fått betalt för de nu, resten är obetalda semesterdagar.

Jag har en hel del betalda semesterdagar kvar, och det är dessa som har använts (ser att antalet betalda dagar har minskat med samma antal dagar jag var på semester på specen.)
Citera
2021-07-22, 01:02
  #5
Medlem
killawifes avatar
Detta råkade jag ut för en gång när jag jobbade på mekonomen en sommar. Jag ville ha en vecka ledigt på sommaren så det fick jag. Men när jag fick min (pissdåliga) lön så noterade jag att de dragit 1100 kr per dag efter skatt fast min lön bara var 750 efter skatt. Jag kontaktade lönekontoret men de bara svamlade om att de bara följde rutinerna. Jag kontaktade senare facket och bad de kolla på det men de hittade inget fel. Så i princip kostade det mig 1750:- av min övriga lön den månaden att vara ledig obetalt en vecka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback