Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-25, 08:56
  #1
Medlem
Lärare i programmering bör kunna programmerare så varför jobbar de inte som programmerare istället för lärare? En duktig programmerare bör kunna få mycket mer betalt än lärare eller har jag fel?
Citera
2021-07-25, 08:59
  #2
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Lärare i programmering bör kunna programmerare så varför jobbar de inte som programmerare istället för lärare? En duktig programmerare bör kunna få mycket mer betalt än lärare eller har jag fel?

Att jobba som programmerare är något helt annat än jobba som lärare.

Annars håller ju ditt resonemang för alla yrken/lärare. Varför är mattelärare inte matematiker? Varför är lokförarutbildare inte lokförare? Syslöjdslärare….
Citera
2021-07-25, 09:03
  #3
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Lärare i programmering bör kunna programmerare så varför jobbar de inte som programmerare istället för lärare? En duktig programmerare bör kunna få mycket mer betalt än lärare eller har jag fel?

Det är olika saker. Man kan vara en bra coder utan att ha några bra ideer att producera. Man kan också göra flera saker samtidigt. Många lärare har företag på vid sidanom, ibland flera.
Citera
2021-07-25, 09:16
  #4
Medlem
Det är mycket sällsynt att finna kompetens bland lärare, korrekt.

Sällsynta undantag finns, men oftast inom områden som inte är så direkt gångbara på arbetsmarknaden.

Vissa lärare föredrar även att "umgås" med barn och ungdomar, än arbeta med jämnåriga vuxna.

I usa fanns förut en mycket duktig matematiker och fysiker som arbetade som lärare, han visade sig sedan vara pedofil..... Motiven att söka sig till skolan är skiftande.
Citera
2021-07-25, 09:21
  #5
Medlem
D45Ks avatar
Det är skillnad på teoretisk kunskap och praktisk. När du är utbildad har du massa teoretisk kunskap som nu ska bli praktisk.
Citera
2021-07-25, 09:22
  #6
Medlem
Nej. Lika lite som en fotbollstränare är en misslyckad fotbollsspelare.
Citera
2021-07-25, 09:23
  #7
Medlem
Matematik stämmer väl så där. De som lär ut högstadiematte är långt ifrån matematiker.
Programmering är lite annorlunda då du kan vara skapligt duktig utan att veta så mycket om datalogi. Och vara riktigt kass fast du kan teorin.
Citera
2021-07-25, 09:44
  #8
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Matematik stämmer väl så där. De som lär ut högstadiematte är långt ifrån matematiker.
Programmering är lite annorlunda då du kan vara skapligt duktig utan att veta så mycket om datalogi. Och vara riktigt kass fast du kan teorin.


För att vara behörig mattelärare på högstadiet ska du ha läst rätt avancerad matte. Skulle tro att den datalogi och programmering du behöver fatta för att vara lärare i programmering är på ganska lika nivå.


Sen, att jobba som programmerare är något helt annat än att vara lärare. Rätt typiskt många autist-programmerar-wannabes att tro något annat. Jobben som programmerare är även de otroligt skiftande. Tror jag satt i 1 timme möte per rad komplicerad kod jag skrev under min karriär. Interaktion med medarbetare och kunder samt förståelse av användarens behov är betydligt viktigare än att skriva absolut mest optimal kod. Sen är den stora konsten att skriva förvaltningsbara lösningar.

Det är i de flesta fall absolut egalt om koden är 10x slöare än den kunde varit om jämfört med om du kan få din efterträdare att fatta vad koden gör om 10 år. Något som ingen som inte förvaltat ap-gammal kod kan föreställa sig.
Citera
2021-07-25, 09:51
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Annars håller ju ditt resonemang för alla yrken/lärare.

Detta var min första tanke också. Någon måste ju faktiskt vara lärare för att lära upp andra.

Till TS: Vissa vill bli lärare och andra inte, man kanske gillar att vara pedagogisk, gillar att jobba med unga, osv. Sedan är jobbet som programmerare väldigt mycket mer stressigt än att vara lärare (många deadlines, jobb hemifrån, mycket kundkommunikation, ändringar i sista minuten, etc.) så det påverkar säkert också.
Citera
2021-07-25, 09:53
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Programmering är lite annorlunda då du kan vara skapligt duktig utan att veta så mycket om datalogi. Och vara riktigt kass fast du kan teorin.

Fast programmering och datavetenskap är ju inte riktigt ekvivalent. På gymnasiet lär man sig programmering, som är väldigt praktiskt (lös ett konkret problem). Pluggar man data på högskolan är det sällan ren programmering det handlar om utan datavetenskap, där programmering bara är ett verktyg.
Citera
2021-07-25, 09:58
  #11
Medlem
guderis avatar
Lärare i programmering är förmodligen duktigare än majoriteten av de kodapor som jobbar som webutvecklare på något random konsultföretag. Det är i alla fall min magkänsla efter 20+ år i programmeringsbranchen.
Citera
2021-07-25, 09:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Lärare i programmering bör kunna programmerare så varför jobbar de inte som programmerare istället för lärare? En duktig programmerare bör kunna få mycket mer betalt än lärare eller har jag fel?

En duktig programmerare får oftast bättre betalt än en Lärare.

Men många elever anser att de kan sitta ner på röva och någon annan ska fixa biffen åt dem (lärare. skola mm) utan att göra ett skit själva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback