Citat:
Ursprungligen postat av
67MvHwXZe2WoYV4n
Ja det är en autoplanta, strain "Auto Wild Dwarf". Tack så mycket för din kunskap/erfarenhet och för länkarna, skall undersökas! Jag skall hålla utkik efter fler grön-gröna löv. Från och med idag så vattnar jag bara med vatten, i förhoppning att jag timeat in det rätt så jag hinner skölja ur näringsämnena men utan att det hinner gå "för lång tid". Som tur är så är detta enbart i utbildningssyfte och den färdiga produkten är olaglig att sälja här så jag måste antingen röka den eller ge den till någon kompis eller slänga. Förmodligen så ska jag göra mitt alldeles yttersta för att skölja/flusha ur all näring i minst en veckas tid, eller kanske två? Och se om plantan är med på samma noter att den har så lång tid kvar. Sedan vill jag klippa av en gren och förbereda för torkning och upprepa för varje gren. Sedan uppvaktar jag torkningen genom att klämma på grenarna. Som jag förstår det ska dom knäckas när dom är klara, istället för att vara böjbara som dom är nu. Sedan tänkte jag trimma allt så väl jag kan och kurera genom att lägga allt i glasburkar som jag stänger och öppnar för att vädra ur. Själva torkningen räknar jag med att det tar runt 24h eller kanske upp till 72? Och kureringen ca 1 vecka eller 2?
En bonusfråga angående kureringen: Doft är inget problem men jag har besökare här varje dag och för deras skull så vill jag inte att det verkligen stinker. Kan jag lösa det genom att medan glasburkarna är stängda så lägger jag glasburkarna i en doftsäker påse? Sedan när jag ska vädra ur så tar jag ut glasburkarna, vädrar ur en stund, sedan stänger och ned i påsen igen?
Att flusha är heller inte superviktigt, det är väl rätt många som inte tycker det gör någon skillnad alls på smak/lukt. Men ja, det är bara att köra med bara vatten i en vecka eller två så kan den anses som flushad.
Ja, under torkning så är det en ganska bra riktpinne att det är lagom när dom mindre grenarna blir hård och knäcks istället för att böja sig. Men kom ihåg att det är lättare att ta bort fukt än att återföra den till plantan, så det är bättre att lägga ner för tidigt än för sent, är det för fuktigt är det bara att hänga upp igen lr låta burken stå öppen. Lättaste sättet är att köpa en liten fuktmätare som går ner i dom burkar du använder, det kan ta någon timme för nivån att stabilisera sig i burken efter att du stängt dom.
Hur lång tid torkning tar beror helt på hur kraftiga grenarna är, hur stora budsen är, om man trimmar före eller efter torkning och miljön i utrymmet man torkar i, det är ju också stor skillnad beroende på hur mycket av gren/stam man låter sitta kvar på budsen, jag skulle nästan rekomendera att lämna mycket gren för en nybörjare så går processen långsammare och blir svårare att göra bort sig.
Man ska väl minst kurera någon vecka, men det är ju egentligen en fråga om månader om man vill att det ska vara "fint" röka, det blir bättre och bättre med tiden. Det är ju bara i början du behöver tänka på att lufta burkarna också, sen när det legat en längre period och fuktnivån är stabil så behöver man inte springa och göra det.
Vad du gör med burkarna när dom är stängd spelar typ ingen roll så länge dom är tät, men dom ska ju helst stå där det är mörkt och rimlig temperatur.
Citat:
Ursprungligen postat av
67MvHwXZe2WoYV4n
Tack! Jag har redan lärt mig så mycket! Det är roligt när man pysslar själv och ser resultatet framför sig. Som jag skrev ovan så ska jag försöka skörda om en eller om två veckor. Vi får se hur det går! Jag har kört 12h ljuscykel ja men ändrade till 16h runt vecka 6. Jag har inte tillgång till dagboken just nu där jag skrivit exakt. Men, enligt en dagbok som jag hittade online så gjorde en annan så med samma strain för att trigga blommningsstadiet, om jag inte missminner mig. Jag sänkte även lampan så att den kom närmare växten.
Jag kommer uppdatera er sedan hur det hela har gått. Vi hörs om 1-2v!
Eftersom att det är en autoplanta så bryr den sig inte mycket om ljusschemat, den blommar baserat på tid från frö. Man kan köra autos under 24 timmars ljus om man vill, men 18/6 från frö till skörd är bland det mest populära för autos.