Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-26, 02:10
Medlem
67MvHwXZe2WoYV4ns avatar
- Blomma dök upp ur jorden den 1a Juni
- 33cm hög den 1a Juli
- 49cm hög den 12 Juli

Jag håller på att odla en dvärgplanta inomhus i ett tält. Det hela har gått mycket bra men nu börjar växten troligtvis närma sig slutet. Den blev som högst 49cm och har sedan dess stannat vid 49cm men budsen på kvistarna har blivit större och större. Jag är helt ny till detta och började trimma växten den 1a Juli. Min tanke var att om jag tar bort en massa stora löv så kommer ljus att kunna nå buds längre ned, samt så kommer energi kunna koncentreras till budsen som jag är intresserad av. Växten har alltid sett hälsosam ut, men nu har löven varit extremt gröna, åt det lite mörkare hållet i lite mindre än en vecka, och idag såg jag att löven högst upp börjar bli en ljusare nyans, troligtvis för att snart bli gula. Det är väl då det är dags? Växten har inte luktat någonting ännu, inte vad jag känt iallafall - förrän idag.

Jag har läst på lite om när en växt är redo och jag har förstått att trichomerna skall vara åt det vitare hållet, inte genomskinliga. Sedan skall dom röda stråna vara åt det rödare hållet, inte åt det brunare. Om trichomerna är genomskinliga så är det för tidigt och om dom röda stråna börjar bli bruna så har det gått för lång tid. Är det korrekt uppfattat?

Idag när jag skulle vattna och spraya min älskade dvärgväxt så kände jag att budsen luktar gräs, precis som när jag handlat färdigt gräs från affären. Det luktade inte jättestarkt, men jag anar att det kommer börja lukta mer och mer, alternativt att växten är redo nu och det kommer dofta mer efter kurering?

Hela tiden har jag vattnat med näringsämnen och jag gör det till denna dag, men eftersom den nu börjat lukta samt ser så bra ut så har jag tänkt sluta med näringsämnena och bara köra vatten från och med nu.

Går det att ge ett bra svar utan att jag bifogar bilder? Kanske inte, jag går och tar några bilder nu och uppdaterar tråden strax.

Bilder:
1: https://ibb.co/1MFT81X
2: https://ibb.co/BTjzMtk
3: https://ibb.co/nnpdfnt
4: https://ibb.co/dKRhJBj
Senast redigerad av 67MvHwXZe2WoYV4n 2021-07-26 kl. 02:26.
Citera
2021-07-26, 02:29
Medlem
constants avatar
Får jag fråga en riktigt amatörmässig fråga? Kan man bara ta blad och torka och röka dem? Och få ett rus?
Citera
2021-07-26, 02:35
Medlem
boonies avatar
ska det verkligen vara så mycket vit överallt? tycker bladen ser lite konstiga ut med allt vit.
Citera
2021-07-26, 02:37
Medlem
boonies avatar
kan iofs vara att där är mycket zoom på sista bilden, tycker det ser bra ut på avstånd. Inzoomad ser det nästan ut som mögel??
Citera
2021-07-26, 04:12
Medlem
Är det en autoplanta?

När man skördar är ju inte en exakt vetenskap, det är en smakfråga då skörd vid olika tillfällen har olika effekter. Men om vi utgår ifrån att du är ute efter när det är som störst mängd thc/cbd i plantan så är det säkraste sättet att kolla på trichomerna med starkt förstoringsglas, som du säger så ska dom inte vara genomskinliga, du vill att dom ska se ut att vara helt fyllda med ehh... typ manlig sädesvätska.
Att titta på löv och strån och så är mer luddigt då det skiljer sig mycket mellan olika strains, men ja du vill oftast ha en majoritet av mörka strån innan du skördar. På vissa kan alla strån bli röd innan det är dags, på andra kanske inte ens hälften hinner bli det.

När du passerat det så kommer trichomerna börja bli mörkare och dra sig åt det gula/röd/orange hållet, men det är ingen katastrof om det händer, men då är det absolut dags att klippa den när du ser att det börjat hända om du är ute efter mest THC.

Hur mycket en planta luktar skiljer sig också extremt mycket mellan olika strains så det är inte heller något att gå efter. Men ja, den bästa lukten, smaken och effekten kommer efter kurering.

https://www.growweedeasy.com/wp-cont...is-diagram.jpg

https://www.growweedeasy.com/harvest#trichome-method

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Får jag fråga en riktigt amatörmässig fråga? Kan man bara ta blad och torka och röka dem? Och få ett rus?
Bladen som har trichomer på sig är väl främst dom som kan vara värda att röka, dvs dom som har lite vitt på sig, det är i den THCn sitter så det går alldeles utmärkt att få ett rus på. Men det brukar vara ganska strävt och hostigt att röka löv, så det funkar ju bäst att man använder det som typ utfyllnad när man rullar lr i filtrerad bong. Annars kan man göra hasch lr kief av löven eller bara utvinna det till något koncentrat.

Citat:
Ursprungligen postat av boonie
ska det verkligen vara så mycket vit överallt? tycker bladen ser lite konstiga ut med allt vit.

Citat:
Ursprungligen postat av boonie
kan iofs vara att där är mycket zoom på sista bilden, tycker det ser bra ut på avstånd. Inzoomad ser det nästan ut som mögel??
Det är ju exakt det man är ute efter.. Ju mer desto bättre, trichomerna är små svampliknande konstruktioner som innehåller majoriteten av ditt THC/CBD.
Citera
2021-07-26, 04:49
Medlem
boonies avatar
ok då är detta han odlar riktigt dunder alltså

Tack för svaren.
Senast redigerad av boonie 2021-07-26 kl. 04:51. Anledning: mer text
Citera
2021-07-26, 10:20
Medlem
Melange5738s avatar
Du lär dig med tiden. Det viktigaste är att inte skörda alldeles för tidigt eller alldeles för sent, du måste generellt klanta till det rejält för att göra det. Det är nästan aldrig fel att skörda 10 dagar plus minus optimum.

Tror du har för klen lampa, kör du 12 timmar? Testa 13,5 timmar ljus nästa gång så får du nog lite större buds.
Citera
2021-07-26, 18:01
Medlem
67MvHwXZe2WoYV4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
Är det en autoplanta?
https://www.growweedeasy.com/wp-cont...is-diagram.jpg
https://www.growweedeasy.com/harvest#trichome-method
Ja det är en autoplanta, strain "Auto Wild Dwarf". Tack så mycket för din kunskap/erfarenhet och för länkarna, skall undersökas! Jag skall hålla utkik efter fler grön-gröna löv. Från och med idag så vattnar jag bara med vatten, i förhoppning att jag timeat in det rätt så jag hinner skölja ur näringsämnena men utan att det hinner gå "för lång tid". Som tur är så är detta enbart i utbildningssyfte och den färdiga produkten är olaglig att sälja här så jag måste antingen röka den eller ge den till någon kompis eller slänga. Förmodligen så ska jag göra mitt alldeles yttersta för att skölja/flusha ur all näring i minst en veckas tid, eller kanske två? Och se om plantan är med på samma noter att den har så lång tid kvar. Sedan vill jag klippa av en gren och förbereda för torkning och upprepa för varje gren. Sedan uppvaktar jag torkningen genom att klämma på grenarna. Som jag förstår det ska dom knäckas när dom är klara, istället för att vara böjbara som dom är nu. Sedan tänkte jag trimma allt så väl jag kan och kurera genom att lägga allt i glasburkar som jag stänger och öppnar för att vädra ur. Själva torkningen räknar jag med att det tar runt 24h eller kanske upp till 72? Och kureringen ca 1 vecka eller 2?

En bonusfråga angående kureringen: Doft är inget problem men jag har besökare här varje dag och för deras skull så vill jag inte att det verkligen stinker. Kan jag lösa det genom att medan glasburkarna är stängda så lägger jag glasburkarna i en doftsäker påse? Sedan när jag ska vädra ur så tar jag ut glasburkarna, vädrar ur en stund, sedan stänger och ned i påsen igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du lär dig med tiden. Det viktigaste är att inte skörda alldeles för tidigt eller alldeles för sent, du måste generellt klanta till det rejält för att göra det. Det är nästan aldrig fel att skörda 10 dagar plus minus optimum.

Tror du har för klen lampa, kör du 12 timmar? Testa 13,5 timmar ljus nästa gång så får du nog lite större buds.
Tack! Jag har redan lärt mig så mycket! Det är roligt när man pysslar själv och ser resultatet framför sig. Som jag skrev ovan så ska jag försöka skörda om en eller om två veckor. Vi får se hur det går! Jag har kört 12h ljuscykel ja men ändrade till 16h runt vecka 6. Jag har inte tillgång till dagboken just nu där jag skrivit exakt. Men, enligt en dagbok som jag hittade online så gjorde en annan så med samma strain för att trigga blommningsstadiet, om jag inte missminner mig. Jag sänkte även lampan så att den kom närmare växten.

Jag kommer uppdatera er sedan hur det hela har gått. Vi hörs om 1-2v!
Citera
2021-07-26, 18:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67MvHwXZe2WoYV4n
Vi får se hur det går! Jag har kört 12h ljuscykel ja men ändrade till 16h runt vecka 6. Jag har inte tillgång till dagboken just nu där jag skrivit exakt. Men, enligt en dagbok som jag hittade online så gjorde en annan så med samma strain för att trigga blommningsstadiet, om jag inte missminner mig. Jag sänkte även lampan så att den kom närmare växten.

Nej nej, du ändrar inte till 16 från 12, då stressar du växten helt fel, det kan bli hermafrodit då väldigt enkelt och du får massa andra problem, foxtail och skit. Det är möjligt att den klarar det om det är auto för jag kan inte det men det är alltid lite risky att spela med hormoner.

Du kan köra 16-18 timmar från att du planterar till du vill ha in den i blom. Jag brukar sänka gradvis, typ 16 timmar sista veckan i veg, sen till 12-14,5. Kör inte mer än 14,5 ljus från att du vill att den ska blomma.
Citera
2021-07-28, 01:24
Medlem
Citat:
Ja det är en autoplanta, strain "Auto Wild Dwarf". Tack så mycket för din kunskap/erfarenhet och för länkarna, skall undersökas! Jag skall hålla utkik efter fler grön-gröna löv. Från och med idag så vattnar jag bara med vatten, i förhoppning att jag timeat in det rätt så jag hinner skölja ur näringsämnena men utan att det hinner gå "för lång tid". Som tur är så är detta enbart i utbildningssyfte och den färdiga produkten är olaglig att sälja här så jag måste antingen röka den eller ge den till någon kompis eller slänga. Förmodligen så ska jag göra mitt alldeles yttersta för att skölja/flusha ur all näring i minst en veckas tid, eller kanske två? Och se om plantan är med på samma noter att den har så lång tid kvar. Sedan vill jag klippa av en gren och förbereda för torkning och upprepa för varje gren. Sedan uppvaktar jag torkningen genom att klämma på grenarna. Som jag förstår det ska dom knäckas när dom är klara, istället för att vara böjbara som dom är nu. Sedan tänkte jag trimma allt så väl jag kan och kurera genom att lägga allt i glasburkar som jag stänger och öppnar för att vädra ur. Själva torkningen räknar jag med att det tar runt 24h eller kanske upp till 72? Och kureringen ca 1 vecka eller 2?

En bonusfråga angående kureringen: Doft är inget problem men jag har besökare här varje dag och för deras skull så vill jag inte att det verkligen stinker. Kan jag lösa det genom att medan glasburkarna är stängda så lägger jag glasburkarna i en doftsäker påse? Sedan när jag ska vädra ur så tar jag ut glasburkarna, vädrar ur en stund, sedan stänger och ned i påsen igen?

Att flusha är heller inte superviktigt, det är väl rätt många som inte tycker det gör någon skillnad alls på smak/lukt. Men ja, det är bara att köra med bara vatten i en vecka eller två så kan den anses som flushad.

Ja, under torkning så är det en ganska bra riktpinne att det är lagom när dom mindre grenarna blir hård och knäcks istället för att böja sig. Men kom ihåg att det är lättare att ta bort fukt än att återföra den till plantan, så det är bättre att lägga ner för tidigt än för sent, är det för fuktigt är det bara att hänga upp igen lr låta burken stå öppen. Lättaste sättet är att köpa en liten fuktmätare som går ner i dom burkar du använder, det kan ta någon timme för nivån att stabilisera sig i burken efter att du stängt dom.

Hur lång tid torkning tar beror helt på hur kraftiga grenarna är, hur stora budsen är, om man trimmar före eller efter torkning och miljön i utrymmet man torkar i, det är ju också stor skillnad beroende på hur mycket av gren/stam man låter sitta kvar på budsen, jag skulle nästan rekomendera att lämna mycket gren för en nybörjare så går processen långsammare och blir svårare att göra bort sig.

Man ska väl minst kurera någon vecka, men det är ju egentligen en fråga om månader om man vill att det ska vara "fint" röka, det blir bättre och bättre med tiden. Det är ju bara i början du behöver tänka på att lufta burkarna också, sen när det legat en längre period och fuktnivån är stabil så behöver man inte springa och göra det.

Vad du gör med burkarna när dom är stängd spelar typ ingen roll så länge dom är tät, men dom ska ju helst stå där det är mörkt och rimlig temperatur.

Citat:
Tack! Jag har redan lärt mig så mycket! Det är roligt när man pysslar själv och ser resultatet framför sig. Som jag skrev ovan så ska jag försöka skörda om en eller om två veckor. Vi får se hur det går! Jag har kört 12h ljuscykel ja men ändrade till 16h runt vecka 6. Jag har inte tillgång till dagboken just nu där jag skrivit exakt. Men, enligt en dagbok som jag hittade online så gjorde en annan så med samma strain för att trigga blommningsstadiet, om jag inte missminner mig. Jag sänkte även lampan så att den kom närmare växten.

Jag kommer uppdatera er sedan hur det hela har gått. Vi hörs om 1-2v!
Eftersom att det är en autoplanta så bryr den sig inte mycket om ljusschemat, den blommar baserat på tid från frö. Man kan köra autos under 24 timmars ljus om man vill, men 18/6 från frö till skörd är bland det mest populära för autos.
Citera
2021-07-28, 10:17
Medlem
hondaPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
Att flusha är heller inte superviktigt, det är väl rätt många som inte tycker det gör någon skillnad alls på smak/lukt. Men ja, det är bara att köra med bara vatten i en vecka eller två så kan den anses som flushad.

Ja, under torkning så är det en ganska bra riktpinne att det är lagom när dom mindre grenarna blir hård och knäcks istället för att böja sig. Men kom ihåg att det är lättare att ta bort fukt än att återföra den till plantan, så det är bättre att lägga ner för tidigt än för sent, är det för fuktigt är det bara att hänga upp igen lr låta burken stå öppen. Lättaste sättet är att köpa en liten fuktmätare som går ner i dom burkar du använder, det kan ta någon timme för nivån att stabilisera sig i burken efter att du stängt dom.

Hur lång tid torkning tar beror helt på hur kraftiga grenarna är, hur stora budsen är, om man trimmar före eller efter torkning och miljön i utrymmet man torkar i, det är ju också stor skillnad beroende på hur mycket av gren/stam man låter sitta kvar på budsen, jag skulle nästan rekomendera att lämna mycket gren för en nybörjare så går processen långsammare och blir svårare att göra bort sig.

Man ska väl minst kurera någon vecka, men det är ju egentligen en fråga om månader om man vill att det ska vara "fint" röka, det blir bättre och bättre med tiden. Det är ju bara i början du behöver tänka på att lufta burkarna också, sen när det legat en längre period och fuktnivån är stabil så behöver man inte springa och göra det.

Vad du gör med burkarna när dom är stängd spelar typ ingen roll så länge dom är tät, men dom ska ju helst stå där det är mörkt och rimlig temperatur.

Eftersom att det är en autoplanta så bryr den sig inte mycket om ljusschemat, den blommar baserat på tid från frö. Man kan köra autos under 24 timmars ljus om man vill, men 18/6 från frö till skörd är bland det mest populära för autos.

Hmm trodde det bästa var 20/4 så kör iallafall min grannes kusins svåger med bra resultat
Citera
2021-07-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hondaPower
Hmm trodde det bästa var 20/4 så kör iallafall min grannes kusins svåger med bra resultat
Det är väldigt mycket debatt om vad som är optimalt, men dom flesta är överens om att 18-24h ljus ger bäst resultat för autos. Sen om det är via 24/0, 18/6 eller kanske 3x 6/2 per dygn verkar spela mindre roll för autos.

24/0, 20/4 eller 18/6 verkar inte göra någon större skillnad på skörden, det är nog mest en fråga om att spara på el eller om man vill undvika att elbolag ska kunna se något uppenbart mönster osv osv, att köra t.ex 6/2 kan också hjälpa med att hålla temperaturen nere.

Men vad jag vet finns det inga exakta studier på det och det enklaste är att helt enkelt prova själv och avgöra vad som passa en själv bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in