Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Eller bara följ reglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Eller vad sägs om att du inte håller på och skriver en massa regelbrytande skitinlägg? Det är du som gjort fel - så det är knappast du som skall klaga på någon annan.
Fast reglerna kan vara vääääldigt luddiga. 0.03 är alltid det klassiska exemplet, och det är inte utan skäl. Jag har fått totalt en handfull varningar genom åren och det har alltid varit för just 0.03 när en diskussion har blivit levande och rört sig en aning. Man skriver exempelvis fem inlägg i en lång tråd man är aktiv i, diskussionen rör på sig och efter att någon hobbymoderator rapporterat alla utstickande grenar bedöms två av dem vara offtopic och så sitter varningen där som ett brev på posten. Det har hänt mig ett par gånger och efter vad jag sett är det långtifrån ovanligt.
Det är ett problem och ett problem som är svårt att lösa eftersom social interaktion är en maskin med många rörliga delar. Då gäller det att moderatorerna har lite
fingerspitzengefühl, vilket uppenbart inte alla har. Även där handlar det antagligen om mänskliga egenskaper som gör att vederbörande väljer att varna istället för att bara radera, även om 0.03-an var billig och inte alls medveten från någon av debattörerna.
Det är som sagt ett problem. Samtidigt blir en varningskarantän också problematisk eftersom medvetna trollare och spammare kan fylla forumet med skit om nya regelbrott inte ska beaktas innan första rapporten har hunnit hanteras av någon moderator. Sånt kan ju ibland ta lite tid, framförallt om nätterna när moddarna sover eller om vardagar och helgkvällar när folk är upptagna med annat än att oavlönat moderera ett internetforum. Så jag kan förstå båda sidor.