2021-07-30, 01:58
Medlem
grevebajsicorvos avatar
det kan dröja upp till 2 dygn innan man får en varning för något man har skrivit
under den tiden hinner man skriva nya inlägg som man får YTTERLIGARE varningar för

mitt förslag
snabbare varningar så att man inte hinner skriva fler inlägg innan man får varningen
alternativ 2 amnesti för alla inlägg som skrivs efter inlägget som ger varning men innan man kvitterar den varningen
Citera
2021-07-30, 02:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grevebajsicorvo
det kan dröja upp till 2 dygn innan man får en varning för något man har skrivit
under den tiden hinner man skriva nya inlägg som man får YTTERLIGARE varningar för

mitt förslag
snabbare varningar så att man inte hinner skriva fler inlägg innan man får varningen
alternativ 2 amnesti för alla inlägg som skrivs efter inlägget som ger varning men innan man kvitterar den varningen
Är det inte bättre man läser reglerna ordentligt så slipper man lära dig den hårda vägen?
Det är som att lära sig lagen genom att be domstolen att rappa på med fängelsedomen så att man fattar att man inte skall mörda någon ytterligare person.
Citera
2021-07-30, 02:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

mitt förslag

Eller bara följ reglerna.
Citera
2021-07-30, 02:07
Medlem
franges avatar
Eller vad sägs om att du inte håller på och skriver en massa regelbrytande skitinlägg? Det är du som gjort fel - så det är knappast du som skall klaga på någon annan.
Citera
2021-07-30, 08:18
Medlem
najass avatar
Citat:

mitt förslag

Det är redan så det fungerar.
Citera
2021-07-30, 08:26
Medlem
najass avatar
Rubrik ändrad från: dålig service på det här stället med varningar

/mod
Citera
2021-07-30, 08:40
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Eller bara följ reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Eller vad sägs om att du inte håller på och skriver en massa regelbrytande skitinlägg? Det är du som gjort fel - så det är knappast du som skall klaga på någon annan.
Fast reglerna kan vara vääääldigt luddiga. 0.03 är alltid det klassiska exemplet, och det är inte utan skäl. Jag har fått totalt en handfull varningar genom åren och det har alltid varit för just 0.03 när en diskussion har blivit levande och rört sig en aning. Man skriver exempelvis fem inlägg i en lång tråd man är aktiv i, diskussionen rör på sig och efter att någon hobbymoderator rapporterat alla utstickande grenar bedöms två av dem vara offtopic och så sitter varningen där som ett brev på posten. Det har hänt mig ett par gånger och efter vad jag sett är det långtifrån ovanligt.

Det är ett problem och ett problem som är svårt att lösa eftersom social interaktion är en maskin med många rörliga delar. Då gäller det att moderatorerna har lite fingerspitzengefühl, vilket uppenbart inte alla har. Även där handlar det antagligen om mänskliga egenskaper som gör att vederbörande väljer att varna istället för att bara radera, även om 0.03-an var billig och inte alls medveten från någon av debattörerna.

Det är som sagt ett problem. Samtidigt blir en varningskarantän också problematisk eftersom medvetna trollare och spammare kan fylla forumet med skit om nya regelbrott inte ska beaktas innan första rapporten har hunnit hanteras av någon moderator. Sånt kan ju ibland ta lite tid, framförallt om nätterna när moddarna sover eller om vardagar och helgkvällar när folk är upptagna med annat än att oavlönat moderera ett internetforum. Så jag kan förstå båda sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in