Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-02, 09:22
  #1
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Är utbildad inom trädgård och anläggning. Tror ni att det finns efterfrågan för svensktalande?

Tänker att det kan funka att köra eget där.
Citera
2021-08-02, 09:26
  #2
Avstängd
Melange5738s avatar
Det är enorm arbetslöshet i Spanien, prisnivån på den här typen av arbete är låg och det är hyfsat dyrt att ha företag. Sen har du en ingångsperiod på något år innan du har lärt dig klimatet och växterna då du i princip inte kommer att ha några kunder och du måste betala socavgifter även om du inte har någon inkomst (min. 350 eur i månaden typ). Vidare måste du också ha en revisor, helt omöjligt att klara det som svensk i Spanien ensam.

Har du inte kunder i förväg så starta inte företag i Spanien.
Citera
2021-08-02, 09:28
  #3
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2021-08-02, 09:33
  #4
Medlem
ps870s avatar
Bosätter du dig i ett område med mycket svenskar/ skandinaver finns det en hög efterfrågan efter svensktalande hantverkare. Men sedan kan ju marknaden redan vara full och trädgårdsarbete utförs ofta av billig arbetskraft i Spanien.
Har du utbildning på medelhavsregionens växter samt spanska byggregler och talar du hyfsad spanska?
Citera
2021-08-02, 09:40
  #5
Medlem
ps870s avatar
Jag är ofta i Torrevieja på sommaren, dock hyr jag hus. Men om regionen är intressant kan jag rekommendera FB gruppen Svenskar i Torrevieja. Här ställs ofta frågor om hantverkare, ofta efterfrågas svensktalande. Kanske kan du via gruppen få en uppfattning om behov. Liknande grupper finns sannolikt i andra områden.

Lycka till
Citera
2021-08-02, 09:41
  #6
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Bosätter du dig i ett område med mycket svenskar/ skandinaver finns det en hög efterfrågan efter svensktalande hantverkare. Men sedan kan ju marknaden redan vara full och trädgårdsarbete utförs ofta av billig arbetskraft i Spanien.
Har du utbildning på medelhavsregionens växter samt spanska byggregler och talar du hyfsad spanska?
Ja på båda.
Citera
2021-08-02, 09:50
  #7
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag är ofta i Torrevieja på sommaren, dock hyr jag hus. Men om regionen är intressant kan jag rekommendera FB gruppen Svenskar i Torrevieja. Här ställs ofta frågor om hantverkare, ofta efterfrågas svensktalande. Kanske kan du via gruppen få en uppfattning om behov. Liknande grupper finns sannolikt i andra områden.

Lycka till

Tack! Ska kolla upp 🙂
Citera
2021-08-02, 14:26
  #8
Medlem
Trollet420s avatar
Jag köpte en apelsin farm i södra Portugal förra året. Allt sköts av personal på plats och jag bor i Sverige.. Gör inga större vinster men hade jag varit på plats och jobbat som förra ägaren hade jag nog inbringa ca 80k euro per år.. Åker dit om några år när kroppen börjar säga nej till byggbranschen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback