Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-17, 19:25
Medlem
Hans, 73 år, satsar på att ta juristexamen 2023. Nu kastas han ut från sin studentlägenhet eftersom han inte kunnat redovisa några högskolepoäng sedan 2013. Hyresnämnden gav hyresvärden rätt och nu ska Hans gå till domstol. https://www.hemhyra.se/nyheter/73-ar...udentlagenhet/

Vad tycker ni? Rätt eller fel av Hyresnämnden? Är det överhuvudtaget rimligt att ålderspensionärer ska kunna bo i studentbostäder?
Citera
2021-08-17, 19:29
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hans, 73 år, satsar på att ta juristexamen 2023. Nu kastas han ut från sin studentlägenhet eftersom han inte kunnat redovisa några högskolepoäng sedan 2013. Hyresnämnden gav hyresvärden rätt och nu ska Hans gå till domstol. https://www.hemhyra.se/nyheter/73-ar...udentlagenhet/

Vad tycker ni? Rätt eller fel av Hyresnämnden? Är det överhuvudtaget rimligt att ålderspensionärer ska kunna bo i studentbostäder?
Om Hans vill utbilda sig så varför inte? Vi har ju redan ett stort antal analfabeter som får examen för att bättra på statistiken för Somalier så vad spelar det för roll?

Utbildningsväsendet är ett stort skämt.
Citera
2021-08-17, 19:30
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Vad tycker ni? Rätt eller fel av Hyresnämnden?
Om han inte tagit några poäng på åtta år låter det ju faktiskt som att de har varit väldigt snälla under väldigt lång tid. Men om det är juridiskt riktigt är svårt att avgöra bra från artikeln.

Citat:
Är det överhuvudtaget rimligt att ålderspensionärer ska kunna bo i studentbostäder?
Ärligt talat tror jag inte att det är ett problem som är värt att ta tag i. Hur många ålderspensionärer som är aktiva studenter och bor i studentlägenhet kan det finnas i Sverige? Skulle inte bli förvånad om det är färre än tio.
Citera
2021-08-17, 19:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Reglerna är väl solklara? Tar man inga poäng åker man ut. Inget konstigt med det.
Citera
2021-08-17, 19:38
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Reglerna är väl solklara? Tar man inga poäng åker man ut. Inget konstigt med det.
Undantag finns om man är sjuk om jag inte missminner mig.
Citera
2021-08-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Om Hans vill utbilda sig så varför inte? Vi har ju redan ett stort antal analfabeter som får examen för att bättra på statistiken för Somalier så vad spelar det för roll?

Utbildningsväsendet är ett stort skämt.

Citat:

Hans hänvisar till medicinska skäl för de uteblivna studieresultaten. Jag känner själv inte till om reglerna medger undantag med den motiveringen.
Citera
2021-08-17, 19:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Undantag finns om man är sjuk om jag inte missminner mig.

Citat:
Hans hänvisar till medicinska skäl för de uteblivna studieresultaten. Jag känner själv inte till om reglerna medger undantag med den motiveringen.

Kan man rida på det i 8 år?
Citera
2021-08-17, 19:46
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
https://www.dn.se/ekonomi/hans-73-ma...-till-domstol/

Hänvisar till sjukdom, men han har haft lång tid på sig att stå i kö för en vanlig lägenhet.
Citera
2021-08-17, 19:47
Medlem
godboys avatar
Citat:

Ja, det är väl rätt egentligen. Man måste ju ta poäng för att visa att man kommer framåt och således kan åtnjuta rätten till studentbostad. Men var bodde han innan han började studera undrar jag? För han borde ju haft en bostad redan då. Som redan nämnts så torde problemet med ålderspensionärer som bor i studentlägenheter vara minimalt.
Citera
2021-08-17, 19:51
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Kan man rida på det i 8 år?
Ingen aning
Citera
2021-08-17, 19:57
Medlem
GeleZachas avatar
Kan förstå bägge parter, men mest synd om gubben såklart. Tror inte det är omöjligt att han får rätt med tanke på hans sjukbesvär
Citera
2021-08-17, 19:57
Medlem
MrFolds avatar
Han har alltså "studerat" i 8 år utan att ta en enda högskolepoäng. Svårt sjuk, men nu vid 70+ har han plötsligt tillfrisknat. Och nu jävlar: Inom två år ska han ha en juristexamen färdig.

Möjligt att han övertygat sig själv om att berättelsen är sann, men verkligheten är nog tyvärr den att han inte har kapaciteten, uthålligheten eller i största allmänhet förmågan att bedriva akademiska studier med konkret resultat.

Går väl inte heller att helt utesluta att allt var ett trick för att få ett eget kontrakt i Uppsala snabbare.

Oavsett vilket så ska han inte rimligen i den akuta brist som råder på studentbostäder uppta en sådan. Var han ska bo istället är (om han inte klarar att ordna det på egen hand) är en fråga för kommunens socialtjänst, inte för Uppsalahems enhet för studentbostäder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in