Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-18, 00:58
Medlem
Om du kan påvisa att det sänker driftkostnaden för bostaden, är det klart som korvspad att det inte är något negativt.
Om du däremot får tillbaka ditt investerade kapital är ju dock en annan sak.
Sänk driftkostnad gör i alla fall en liten skillnad i hur mycket eventuell budgivare kan låna från sin bank.
Du kan även dra av i varje fall delar av investeringen, mot eventuell vinstskatt.
Citera
2021-08-18, 01:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag sa aldrig att icke-miljöpartister inte lockas av det.

Och jag sa inte att du sa det, utan använde mig själv som exempel på icke-miljöpartist som ser värdet. En solcellsanläggning är självfinnansierande och betalar av sig snabbt.
Citera
2021-08-18, 01:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Om du kan påvisa att det sänker driftkostnaden för bostaden, är det klart som korvspad att det inte är något negativt.
Om du däremot får tillbaka ditt investerade kapital är ju dock en annan sak.
Sänk driftkostnad gör i alla fall en liten skillnad i hur mycket eventuell budgivare kan låna från sin bank.
Du kan även dra av i varje fall delar av investeringen, mot eventuell vinstskatt.
För de flesta är det nog så, men kan nog tänka mig en hel del som inte vill ha det just för att det ser fult ut.
Citera
2021-08-18, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
För de flesta är det nog så, men kan nog tänka mig en hel del som inte vill ha det just för att det ser fult ut.

Kan säkert finnas ett fåtal eventuella husköpare som skulle avstå för att solceller är fulare än ex takpannor.
Huvudfrågan här var ju dock om det kan löna sig, vad gäller eventuellt utökat värde på bostaden.
Vill nog tro att fler blir glada över mindre driftkostnader än väljer bort hus pga taket anses fult med solceller.
Citera
2021-08-18, 05:39
Medlem
Henriksss avatar
Är det en standardanläggning så får du igen pengarna eller till och med ökar intresset för huset vilket resulterar i fler intresserade och bra budgivning. Lägre driftskostnad gör större utrymme för lån i banken….
Citera
2021-08-18, 06:28
Medlem
mdlbs avatar
Absolut, många inklusive mig själv blir nog mer sugna på ett hus med solceller. Om möjligt vill jag kombinerad det med bergvärme.
Citera
2021-08-18, 14:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Aporopå din fråga: Jag hade betalat mer om
1. Anläggningen varit ok tekniskt och inte i dåligt skick/omodern
2. Jag kan se bevis på besparingar av betydelse
3. Taket verkar vara i bra skick och inte behöver åtgärdas långt innan solcellsanläggningen skall bytas ut.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
Värdet på hus som installerade solceller i Sverige ökar med över 100 % av kostnaden för solcellsinstallationen enligt mäklaren där jag bor.
Tillkommer då besparingen.
Investera och flytta efter ett år?
Skulle inte gjort det.
Citera
2021-08-23, 00:31
Medlem
Helt klar värt det.

Värdet höjs + du borde kunna dra av hela kostnaden då det inte fanns solceller sedan tidigare.
Citera
2021-08-23, 00:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ja alltså, tror ni att man får mer betalt för huset om det sitter en schysst solcellsanläggning på taket, så pass att investeringen lönar sig även om man inte bor kvar mer än 1-3 år efter installation?

Jag förstår att jag frågar hur långt ett snöre är, men om jag försöker konkretisera frågan: skulle DU betala något mer för ett hus med solceller än samma hus utan solceller?

Det är ju svårt att spekulera i det. Rent generellt så borde huset öka i värde. Sen beror det helt på vart du har huset och hur det ser ut den dagen du ska sälja.
Citera
2021-10-12, 08:00
Medlem
Det beror på var huset är och den allmänna prisbilden på orten. Solcellskostnaden för husets totala pris är ju marginell. För att köpare ska betala mer ska de vara storkonsumenter av el och eventuellt att köparen har en nyinskaffad elbil kan ju attrahera vissa. Tror fortfarande läget, husets standard och utformning är såpass viktiga och avgörande faktorer för att få en köpare att betala mer. Husets slutgiltiga pris avgörs av vilka "råkar" komma förbi mer än om det finns solceller eller ej. Sedan är det ju, som någon skrev, att de kan ju förfula huset också.

Så med det sagd kan man nog smyga in investeringen i prisbegäran.
Citera
2021-10-12, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ja alltså, tror ni att man får mer betalt för huset om det sitter en schysst solcellsanläggning på taket, så pass att investeringen lönar sig även om man inte bor kvar mer än 1-3 år efter installation?

Jag förstår att jag frågar hur långt ett snöre är, men om jag försöker konkretisera frågan: skulle DU betala något mer för ett hus med solceller än samma hus utan solceller?
Väldigt osäkert, men generellt nej. Det lönar sig
ju intee ens att byta tapeter. Varför investera 130 000 för att kanske höja värdet med 130 000? Bara onödigt arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in