Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-18, 00:03
Moderator
HelgeBuks avatar
Ja alltså, tror ni att man får mer betalt för huset om det sitter en schysst solcellsanläggning på taket, så pass att investeringen lönar sig även om man inte bor kvar mer än 1-3 år efter installation?

Jag förstår att jag frågar hur långt ett snöre är, men om jag försöker konkretisera frågan: skulle DU betala något mer för ett hus med solceller än samma hus utan solceller?
Citera
2021-08-18, 00:07
Medlem
skilletgrays avatar
Det är ju klart att solceller på hus ökar värdet på bostaden. Skulle tippa på åtminstone vad installationen skulle kosta minus de vinster du får ut av solcellerna. Mao, åtminstone går plus i slutändan.
Citera
2021-08-18, 00:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ja alltså, tror ni att man får mer betalt för huset om det sitter en schysst solcellsanläggning på taket, så pass att investeringen lönar sig även om man inte bor kvar mer än 1-3 år efter installation?

Jag förstår att jag frågar hur långt ett snöre är, men om jag försöker konkretisera frågan: skulle DU betala något mer för ett hus med solceller än samma hus utan solceller?

Det ökar värdet helt klart, sen finns det massor av faktorer att väga in för om det blir en lönsam investering totalt sett för dig.
Citera
2021-08-18, 00:17
Medlem
SittFints avatar
Det kan löna sig. Men då ska du ju hitta den köpare som faktiskt är intresserad av det också.
Citera
2021-08-18, 00:21
Medlem
Absolut inte. Som fastighetsägare ser jag inte den Stora nyttan. Bergvärmeanläggning höjer absolut värdet. Begagnade solceller på taket och en anläggning som har några år på nacken, låter som mer problem än nytta i mina öron.

Har bekanta som kopplat in solceller. Kan säga som så att de är inte imponerade av effekten på anläggningen
Citera
2021-08-18, 00:32
Medlem
KTM_s avatar
Sällan
Citera
2021-08-18, 00:36
Medlem
EricBlairs avatar
Är det kopplade till elleverantören så kolla vad de har levererat per år så går det värdera utifrån det.
Dvs betydligt sämre värde än vad leverantören lovade.

Är det en mer prepper orienterad anläggning med batterier och elsystem som leverar el till belysning och kyl/frys vid avbrott utöver överskottet till elleverantören och klarar att ladda off grid är det värt mer.
Citera
2021-08-18, 00:36
Medlem
Citat:
frågan: skulle DU betala något mer för ett hus med solceller än samma hus utan solceller?

Kanske trevligt om dom sitter där men nej, det hadde jag inte brytt mig om eller betalat extra för.
Citera
2021-08-18, 00:40
Medlem
SittFints avatar
Om det är miljöpartister så är de naturligtvis lockade av sådant. Men det kan ju vara annat med din stuga som inte lockar just miljöpartister.
Citera
2021-08-18, 00:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tror det höjer värdet på huset, men det är bara något jag tror. Miljömuppar verkar betala vad som helst för miljö.
Citera
2021-08-18, 00:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om det är miljöpartister så är de naturligtvis lockade av sådant. Men det kan ju vara annat med din stuga som inte lockar just miljöpartister.

Jag är inte miljöpartist men jag lockas ändå av tanken att ha egen elproduktion.
Citera
2021-08-18, 00:56
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag är inte miljöpartist men jag lockas ändå av tanken att ha egen elproduktion.
Jag sa aldrig att icke-miljöpartister inte lockas av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in