Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-02-21, 22:24
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Bor aningens färre i vad som räknas som Norrland än i Skåne , vi svenskar är trots tidigare regeringars ansträngningar fortfarande i majoritet och vi saknar både tillgång till minderåriga traffickingoffer på närliggande tyska bordeller och shariaförorter , dessutom har vi ytterst sällan gängskjutningar ,gruppvåldtäkter av minderåriga , sprängningar eller böneutrop häruppe så riktigt lika mångkulturellt civiliserade som ni skåningar är vi kanske inte .....

Men på plussidan har vi gott om ström tills Hybrit startar så den som är lagd åt det hållet kan ladda sin elbil , om han tar sig till en laddare så är det i allmänhet sällan strömavbrott pga kapacitetsbrist . .

Bra poäng även om det inte hade med ämnet att göra så mycket. Men jag bodde i norrland när jag växte upp och till typ 25 års åldern. Bor nu i södra Sverige och det som var lugnt och skönt är inte så skönt lägre eftersom alla invandrare som bedriver kriminell verksamhet håller mest till i stockholm och söder om stockholm. Uppe i norrland är det märkbart mindre. även om de "större" städerna som Umeå, Sundsvall etc självklart har en del drogrelaterad kriminalitet.
Citera
2024-02-25, 01:29
  #74
Medlem
peterpanps avatar
Defekta batterier i 2 200 VW ID-bilar i Sverige – måste byggas om

https://carup.se/defekta-batterier-i...ste-byggas-om/

Citat:
Volkswagen tvingas bygga om 2 200 svensksålda bilar av elbilarna ID.3 och ID.4 Batteriet måste tas loss från bilarna och sedan byts flera defekta batterimoduler. Bilarna måste stå flera dagar på verkstaden under åtgärden.
Citera
2024-02-27, 19:56
  #75
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Som vanligt när det gäller elbilar gissar du hejvilt, du har troligtvis inte en aning om hur många laddare som finns och var de ligger eftersom du inte kör elbil och aldrig undersökt vilka laddare som finns.
Det är skillnad mellan att vara en tangentbordsriddare i södra sverige som tittar på en bild på datorn och att åka samma väg i verkligheten .
Nyfiken som jag är så brukar jag faktiskt titta efter tecken på ( den långsamma ) utbyggnaden av laddningsnätet
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
https://chargefinder.com/se/share?la...ng=19.9&zoom=6 säger att det finns en hel del snabbladdare även i Norrland, sällan mer än 10 mil mellan dem oftast betydligt mindre än så, runt 4-5 mil på de flesta ställen, bara uppe i fjällen det är glesare.
Vissa av de laddare som finns på chargefinders optimistiska karta är inte driftsatta ännu och ett antal av de som finns är ofta trasiga men till sommaren ser det säkert bättre ut än det gör nu .
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, det är för dåligt med snabbladdare i Norrland för att det skulle fungera om många bytte till elbil samtidigt men det ser inte ut som du påstår. 3-4-5 mil klarar alla elbilar idag även på vintern, med släp.
Alla nya elbilar klarar garanterat det , en gammal 22kW ZOE eller 24kW Leaf som i verkligheten klarade 10-11 mil ( utan släp ) som bäst vintertid då den var ny får nog problem , i synnerhet om en laddare skulle vara trasig så de måste försöka hanka sig fram till nästa .

Kör sträckan Skellefteå-Vuoggatjålme med skoter på släp efter din elbil så förstår du hur det ser ut .
Citera
2024-02-27, 20:26
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Kör sträckan Skellefteå-Vuoggatjålme med skoter på släp efter din elbil så förstår du hur det ser ut .

Man kan välja att bo söderut också.

Något jag inte förstått är varför folk väljer att bo i Norrland?

Jag bodde själv i vad som kan anses som norrland, i Östersund, men det var kallt som fan och kort sommar. Flyttade till södra Sverige och då menar jag inte Stockholm som inte är det, utan verkligen södra Sverige och det är så mycket trevligare. Längre sommar, varmare både sommar och vinter och man slipper att det är ljust och soligt mitt i natten som jag märkte i Skellefteå när jag besökte någon där.
Citera
2024-02-27, 21:47
  #77
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det är skillnad mellan att vara en tangentbordsriddare i södra sverige som tittar på en bild på datorn och att åka samma väg i verkligheten .
Nyfiken som jag är så brukar jag faktiskt titta efter tecken på ( den långsamma ) utbyggnaden av laddningsnätet

Vissa av de laddare som finns på chargefinders optimistiska karta är inte driftsatta ännu och ett antal av de som finns är ofta trasiga men till sommaren ser det säkert bättre ut än det gör nu .

Alla nya elbilar klarar garanterat det , en gammal 22kW ZOE eller 24kW Leaf som i verkligheten klarade 10-11 mil ( utan släp ) som bäst vintertid då den var ny får nog problem , i synnerhet om en laddare skulle vara trasig så de måste försöka hanka sig fram till nästa .
Det liveuppdateras på chargefinder om stationerna är i drift eller inte.
Jag är fullständigt övertygad om att även en gammal Zoe eller Leaf klarar 5 mil på vintern, min laddhybrid med 10 kWh-batteri klarade 3 mil på el när vädret var som sämst, att en elbil inte skulle klara det är rena fantasier, på tal om tangentbordskrigare, hur mycket elbil har du kört?
Varför man nu skulle köpa en gammal Zoe eller Leaf om man har glest mellan laddstationerna är ju förstås en annan fråga, jag kan inte föreställa mig varför man skulle det. Finns gott om bättre alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Kör sträckan Skellefteå-Vuoggatjålme med skoter på släp efter din elbil så förstår du hur det ser ut .
Varför i hela friden skulle jag göra det? Finns ingen som helst anledning.

Du hittade på att det inte fanns snabbladdare i Norrland och att mellan AC-laddarna var det väldigt, väldigt långt, för långt för att kunna köra med elbil. Jag visade att du hittade på och då flyttar du målstolparna både genom att påstå att det gäller utslitna skitbilar och att man måste dra släp med dem. Jo tjena.
Hur kan man tycka så illa om att en del väljer att köra elbil och är nöjda med det att man måste hitta på egna sanningar?
Citera
2024-02-28, 02:53
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Kör sträckan Skellefteå-Vuoggatjålme med skoter på släp efter din elbil så förstår du hur det ser ut .
Så du drar på fullt allvar den där gamla slitna klyschan om "Nä, man kan då int kör nå 100 mil i sträck ma skotran bakpå int."...? Och ser fortfarande inte vilket extremt undantag från det normala körmönstret i Sverige (för att inte tala om världen...) det är?
Skellefteå - Vuoggatjålme var ca 33 mil tydligen. Med moderna elbilar med long range-prestanda borde det inte handla om mer än en snabbladdning efter vägen. MÖJLIGEN två med tungt släp, svinkallt och mycket snö och motvind. Med ett utbyggt nät av laddstolpar längs vägarna går det att lösa. Och däruppe har ni definitivt ett överflöd av el! Vi sörlänningar (nå ja, Siljans-trakten här) får ta ett ansvar och bygga ut elproduktionen så ni kan använda vattenkrafts-elen till saker där.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback