På ett sätt har jag svårt att förstå det så oerhört hemska med just det här dådet. Det sker värre runt om i landet precis varje dag i flertal. Här dog ju inte ens någon, i andra fall dör det flera personer som i Tensta som var ett mycket värre våldsdåd.
Sen kan jag naturligtvis förstå aspekten många barn som blir rädda och liknande. Men själva dådet i sig slås ju dagligen av mycket grövre fall av mord och dödsskjutningar och annat i flertal precis varenda dag. Så förstår inte riktigt upprördheten utöver aspekten att det är en skola.
När jag gick i gymnasiet kom det minst 3-4 gånger knivbeväpnade till skolan som sökte någon att ge sig på eller som skulle göra upp med enstaka eller grupper av personer på skolan. Det tystades ständigt ner av skolan, media och polis för att skydda skolans "rykte" som om det ens hade något sådant av godo överhuvudtaget. Det sker varje dag i Sverige särskilt i invandrarskolor, det är jag helt övertygad om, men det tystas just ned.
Ja, det hände även att folk blev huggna i benet och liknande. Det stod aldrig i någon tidning, inte ens i lokaltidningen