2021-08-29, 22:46
Medlem
Guldgrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, jag gör inte det. Däremot försöker jag lära mig daytrading kontinuerligt. Med målsättningen att på sikt leva på daytrading.

Jag har hållt på med det i många år. Har så jag klarar mig utan att jobba, swingar mest numera dock. Rätt skönt å slippa brottas med robotar (MTF) 😃
Citera
2021-08-29, 22:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgrodan
Jag har hållt på med det i många år. Har så jag klarar mig utan att jobba, swingar mest numera dock. Rätt skönt å slippa brottas med robotar (MTF) 😃

Gratulerar. Jag vet bara inte varför du startade tråden? För då kan du helt klart tillräckligt. Eller du kanske vill lära dig mera?

Jag känner också till swingtrading och att robotar ställer till det. Jag kan ibland undra hur daytrading kommer se ut om säg, 10 år? Kan robotar göra så stor skada att privatpersoners förmåga att daytrada upphör?
Senast redigerad av Hegamon 2021-08-29 kl. 22:54.
Citera
2021-08-29, 22:57
Medlem
Guldgrodans avatar
Citat:
Jag vet bara inte varför du startade tråden? För då kan du helt klart tillräckligt. Eller du kanske vill lära dig mera?

Jag känner också till swingtrading och att robotar ställer till det. Jag kan ibland undra hur daytrading kommer se ut om säg, 10 år? Kan robotar göra så stor skada att privatpersoners förmåga att daytrada upphör?

Ja man är bara människa. Har väl haft tur i livet. Kan alltid lära sig nya saker, särskilt i spekulativa grejer som vilken strategi som är "bäst" får en dansk skalle av ena experten följt av en klapp på axeln av nästa expert för samma åsikt 😄

Ja robotar fuckar upp. Jag håller mig till mitt bottenfiske istället så kan man vila lite också
Citera
2021-08-30, 01:16
Medlem
Citat:

Jag kan ibland undra hur daytrading kommer se ut om säg, 10 år? Kan robotar göra så stor skada att privatpersoners förmåga att daytrada upphör?

Det är lite väl drastiskt att påstå att robotar skadar marknaderna. De knullar bara priset ibland eftersom många firmor använder stokastiska modeller som triggas när det blir för stor förändring i standardavvikelser. Med andra ord, när det förr var spikrakt uppåt intraday så uppfattar robotarna idag att standardavvikelsen är för hög och då konsoliderar kursen eller går nedåt en stund. Det och att de knullar extremnivåer för att tvinga fram stoppar.

Det är i stora drag vad det handlar om. Resten är som vanligt. Och jag tror inte att det här kommer att ändras nämnvärt inom 10 år.
Senast redigerad av BreakTheChains 2021-08-30 kl. 01:21.
Citera
2021-08-30, 02:31
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgrodan
Men MTF traders, vilken plattform/mäklare kör ni, någon speciell strategi eller bara candle sticks?

Alla smaskiga detaljer vore kul att läsa.
Du kan ju börja. Tror väl för övrigt annars att du eller alla andra som startar liknande trådar aldrig kommer få några särskilt givande svar från daytraders som faktiskt lyckas. Vem har lust att ge bort något man ofta lagt flera år på att arbeta fram till någon random på internet, utan någon sorts quid quo pro?
Dessutom kan det ofta vara direkt skadligt att sprida sin strategi till pöbeln. Har man väl fått fram något som funkar kan du ge dig fan på att man inte tar risken att sprida det till en massa idioter som kanske har en påverkan som gör att det inte längre funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Det är lite väl drastiskt att påstå att robotar skadar marknaderna. De knullar bara priset ibland eftersom många firmor använder stokastiska modeller som triggas när det blir för stor förändring i standardavvikelser. Med andra ord, när det förr var spikrakt uppåt intraday så uppfattar robotarna idag att standardavvikelsen är för hög och då konsoliderar kursen eller går nedåt en stund. Det och att de knullar extremnivåer för att tvinga fram stoppar.

Det är i stora drag vad det handlar om. Resten är som vanligt. Och jag tror inte att det här kommer att ändras nämnvärt inom 10 år.
Maskininlärda robotar kan och borde ha någon sorts påverkan på hur börsen beteer sig i framtiden, något annat skulle förvåna mig. Finns helt säkert redan flera robotar som använder tekniken. Sen vilken påverkan det blir och när vi kommer märka av den är väl svårt att säga i nuläget eftersom tekniken fortfarande är ganska ny. Antagligen har väl redan dessa robotar en viss påverkan, bara att vi kanske inte märker det så tydligt än.
Senast redigerad av TheRiddle- 2021-08-30 kl. 02:34.
Citera
2021-08-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-

Maskininlärda robotar kan och borde ha någon sorts påverkan på hur börsen beteer sig i framtiden, något annat skulle förvåna mig. Finns helt säkert redan flera robotar som använder tekniken. Sen vilken påverkan det blir och när vi kommer märka av den är väl svårt att säga i nuläget eftersom tekniken fortfarande är ganska ny. Antagligen har väl redan dessa robotar en viss påverkan, bara att vi kanske inte märker det så tydligt än.

Dom finns redan och det har redan haft en påverkan i åtminstone 15 år och är ingen ny teknik! Vi pratar redan om mikrosekunder och nanosekunder. Och den inverkan har varit begränsad. Så även med mer komplexa hastigheter så kommer skillnaden inte att bli större.
Citera
2021-08-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Dom finns redan och det har redan haft en påverkan i åtminstone 15 år och är ingen ny teknik! Vi pratar redan om mikrosekunder och nanosekunder. Och den inverkan har varit begränsad. Så även med mer komplexa hastigheter så kommer skillnaden inte att bli större.

Robotar är bra för det skapar volatilitet och likviditet vilket är nödvändigt för trader.

Om man pratar AI robotar är den utveckling inte helt perfekt ännu. Just nu bygger det på stor mängd historisk data man bygger maskinlärning på.

Och funkar sämre på väldigt kortsiktigt perioder efter finns så många möjliga avvikelser där.
Citera
2021-08-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
När jag orkar, orkar inte spendera så mycket tid på det. Ska i princip låta robotar för sköta allt.

Kan du programmera det?

Daytrading verkar rätt trist men girigheten inom mig är intresserad.
Som poker, begriper inte hur de pallar se skiten dag ut och dag in.

Ge mig gärna nån swingtrade strat som fungerar.
Citera
2021-08-30, 20:09
Medlem
Guldgrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostyq
Kan du programmera det?

Kombinera teknisk analys med fundamental vetskap om en tillgång och våga ta risk. Ju lägre handel och ovisshet desto bättre, om du vill swing trade like a boss. Var beredd på att ta förlust dock. Men poppar upp lägen ofta om man vet vilka indikationer man ska kolla efter. Ofta med betydligt bättre uppsida än potentiell förlust. När ditt kapital blir för stort så blir det svårare men det blir ett problem när du handlar för miljonbelopp, några hundra tusen går nästan alltid att peta in.

Edit: alltså, det med för stort kapital gäller givetvis endast om du swing-tradar lågt värderade bolag med låg handelsvolym. Antar att du fattar. Vetskap om en tillgång gäller dock allt såklart, inte bara aktier oavsett börsvärde och handelsvolym.
Citera
2021-08-30, 20:20
Medlem
withnonam3s avatar
Titta så mycket som möjligt på Ross Cameron och Warrior Trading Han är ärlig med sina misslyckanden vilket är ett stort plus för dom kommer att drabba alla förr eller senare.
Citera
2021-08-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostyq
Kan du programmera det?

Kör redan över 10 olika system som ger mellan 100-1000% per år. Sedan finns det alltid avvikelser så om något system tar dåligt trade en dag kan vägas upp av annat.

Och kommer alltid komma någon dålig period men fortfarande väger total avkastning upp allt.
Citera
2021-08-30, 20:23
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Gratulerar. Jag vet bara inte varför du startade tråden? För då kan du helt klart tillräckligt. Eller du kanske vill lära dig mera?

Kinas kommunistparti och robothandel är en trejders bäste vän. Har tappat räkningen på hur många plusaffärer jag gjort på EVO, men det är inte under 150 sedan mitten av maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in