Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-29, 06:04
  #1
Medlem
Det finns många likt mig här som tycker att mannen inte har rättigheter utan bara skyldigheter vad gäller abort eller ej vid graviditet. Feminister här tycker vi inte har något att säga till om, jag tycker annorlunda. Jag saknar lika rättigheter och lika skyldigheter i frågan. Vad sägs om en möjlighet till att kunna skriva kontrakt för att garantera att båda parter får sina rättigheter skyddade?

Förslag till diskussion:
Vad sägs om att lagstadga för en möjlighet att kunna skriva kontrakt mellan parter gällande graviditet? Om en part INTE vill bli med barn har den rätt abortera sin del av graviditeten oavsett den andra partnerns åsikt. Villkor är givetvis en läkarundersökning och intyg på att ingen graviditet föreligger kontraktsdatumet. Skall signeras av notaris och/eller socialtjänst med båda parter närvarande.

Kvinnan kan abortera oönskat tillskott av barn i sitt liv. (d.s.v. utan faderns veto)
Mannen kan juridisk abortera oönskat tillskott av barn i sitt liv. (d.v.s. inget faderskap)

Vad sägs?

Håll på premissen!
Citera
2021-08-29, 06:08
  #2
Medlem
BigBusinesss avatar
Jättedåligt förslag av flera anledningar, till exempel att ett barn har rätt till sin far.

Lättare att bestämma att inga har sex om dom absolut inte kan tänka sig att det av någon anledning råkar bli barn. Det skulle bli ett mycket bättre samhälle.
Citera
2021-08-29, 06:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Jättedåligt förslag av flera anledningar, till exempel att ett barn har rätt till sin far.

Lättare att bestämma att inga har sex om dom absolut inte kan tänka sig att det av någon anledning råkar bli barn. Det skulle bli ett mycket bättre samhälle.


Vidare så innebär möjligheten att kunna avskriva sig faderskapet just det, möjligheten. Kvinnan kan välja att inte ingå förhållande eller skriva nämnda kontrakt om hon anser de villkoren inte passar. Inga barn som saknar den fadern. Vad är problemet?

Du skrev "flera" anledningar? Vilka är de andra?
__________________
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2021-08-29 kl. 06:21.
Citera
2021-08-29, 06:24
  #4
Medlem
aTIVeLTos avatar
Eller så har man inte sex utan att ta konsekvenserna av detta?

Har man sex så får man räkna med att barn blir till.

Sluta knulla runt som luder vore ett tips.
Citera
2021-08-29, 06:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Eller så har man inte sex utan att ta konsekvenserna av detta?

Har man sex så får man räkna med att barn blir till.

Sluta knulla runt som luder vore ett tips.

Nu var ju inte detta premissen.
Citera
2021-08-29, 06:45
  #6
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ett barn har rätt till en pappa. Så enkelt är det.

Låt bara bli att ha oskyddat sex när tjejen har ägglossning om du inte vill ha barn. Varför du nu inte skulle vilja ha det.
Citera
2021-08-29, 07:00
  #7
Medlem
aTIVeLTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ett barn har rätt till en pappa. Så enkelt är det.

Låt bara bli att ha oskyddat sex när tjejen har ägglossning om du inte vill ha barn. Varför du nu inte skulle vilja ha det.

Ja, allt annat är barnmisshandel.

Förbannat jävla trött på alla jävla singelmödrar som skapar ännu fler singelmödrar och kriminella män.
Citera
2021-08-29, 07:27
  #8
Medlem
Jag ser ett antal juridiska problem som måste lösas innan vi kan få till en lagstiftning som kan fungera.
TS förslag innebär att kontrakt skrivs innan samlaget. Ska kontraket kunna sägas upp ensidigt? Hur ska en sådan uppsägnings se ut för att vara giltig? Registreras?Om kvinnan säger upp det så kan mannen avstå samlaget. Om mannen säger upp och alltså nu vill barn men kvinnan vägrar. Då finns det ett barn som mannen vill ha men han har inga rättigheter.
Kvinnan väljer att föda barnet, ett barn som nu står registrerad som ”utan känd fader”. Vad händer om ett av dig erkänt barn sedan inleder en relation med sitt syskon. Kommer du att berätta att det för är din bror.
Hur blir relationen i familjen om det blir fler barn i relationen, barn som då har en erkänd pappa. Två barn i samma familj, med samma mamma och samma pappa men juridiskt är det ena barnet faderlöst, utan rätt till arv från pappans sida ingen rätt till försörjning från sin pappa.
Sveriges skulle behöva ta tillbaka sitt erkännande av Barnkonventionen.
Citera
2021-08-29, 07:31
  #9
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Ja, allt annat är barnmisshandel.

Förbannat jävla trött på alla jävla singelmödrar som skapar ännu fler singelmödrar och kriminella män.

Ja det är tragiskt. Pojkar och flickor som växer upp utan manliga förebilder med en mamma som spenderar mer tid på sociala medier än med sina barn. Utan en kärnfamilj som stabil grund och inskolade på överbelamrade förskolor med ännu fler barn utan manliga förebilder. Som gjort för framtida katastrof.

Man förstår att de här barnen blir deprimerade, rotlösa, förvirrade så till den grad att de inte vet vilket kön de har.

Nej tänk om barn kunde bli något som folk VILLE ha. Och män VILLE gifta sig och bilda familj. Kvinnor som VILLE ta hand om sina barn och familj.

Att vilja ligga och spruta i en tjej men sen inte vilja vara en del av barnets liv måste vara höjden av samhälleligt förfall. ”Jurudisk abort” usch.
Citera
2021-08-29, 07:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det finns många likt mig här som tycker att mannen inte har rättigheter utan bara skyldigheter vad gäller abort eller ej vid graviditet. Feminister här tycker vi inte har något att säga till om, jag tycker annorlunda. Jag saknar lika rättigheter och lika skyldigheter i frågan. Vad sägs om en möjlighet till att kunna skriva kontrakt för att garantera att båda parter får sina rättigheter skyddade?

Förslag till diskussion:
Vad sägs om att lagstadga för en möjlighet att kunna skriva kontrakt mellan parter gällande graviditet? Om en part INTE vill bli med barn har den rätt abortera sin del av graviditeten oavsett den andra partnerns åsikt. Villkor är givetvis en läkarundersökning och intyg på att ingen graviditet föreligger kontraktsdatumet. Skall signeras av notaris och/eller socialtjänst med båda parter närvarande.

Kvinnan kan abortera oönskat tillskott av barn i sitt liv. (d.s.v. utan faderns veto)
Mannen kan juridisk abortera oönskat tillskott av barn i sitt liv. (d.v.s. inget faderskap)

Vad sägs?

Håll på premissen!

Ser problem i dels det som andra skrivit, att barnet juridiskt (och enligt mig moraliskt) har rätt till en kontakt och relation med sin pappa. Dels att många män skulle komma att ändra sig, att de har ett barn de vill ha kontakt med men inte får. Och rent praktiskt skulle det kräva att väldigt mycket lagar skrivs om, så bara därför kommer det nog aldrig ske, utöver att vara en, enligt mig, dålig idé. Men spännande tanke, inte stött på den innan.
Citera
2021-08-29, 07:49
  #11
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det finns många likt mig här som tycker att mannen inte har rättigheter utan bara skyldigheter vad gäller abort eller ej vid graviditet. Feminister här tycker vi inte har något att säga till om, jag tycker annorlunda. Jag saknar lika rättigheter och lika skyldigheter i frågan. Vad sägs om en möjlighet till att kunna skriva kontrakt för att garantera att båda parter får sina rättigheter skyddade?

Förslag till diskussion:
Vad sägs om att lagstadga för en möjlighet att kunna skriva kontrakt mellan parter gällande graviditet? Om en part INTE vill bli med barn har den rätt abortera sin del av graviditeten oavsett den andra partnerns åsikt. Villkor är givetvis en läkarundersökning och intyg på att ingen graviditet föreligger kontraktsdatumet. Skall signeras av notaris och/eller socialtjänst med båda parter närvarande.

Kvinnan kan abortera oönskat tillskott av barn i sitt liv. (d.s.v. utan faderns veto)
Mannen kan juridisk abortera oönskat tillskott av barn i sitt liv. (d.v.s. inget faderskap)

Vad sägs?

Håll på premissen!

Finns ju redan liknande trådar… så lite onödigt att starta en till. 🤔

Men okej, vem ska sköta farsans del av försörjningen då, dvs underhållsstöd?

Står det något i kontraktet att ”Jag som far avsäger mig mina 50% av barnets försörjning, och skickar den räkningen till skattebetalarna” !?

Och på vilken juridisk grund skickar Dead Beat Dad den räkningen till skattebetalarna? För vi har ju inte skrivit på nåt kontrakt att han ska kunna avla 50 olika barn med olika tjejer på nattklubbar, barn som vi får försörja?

Verkar som du helt har uteslutit skadan för tredje man, i ”kontraktet”….

Nej tack. Vi skattebetalare säger nej till det här ”kontraktet”….
Citera
2021-08-29, 09:01
  #12
Medlem
Det är en omöjlighet ha lika skyldigheter och rättigheter avseende barn.
Du förstår man kan inte fysiskt abortera ett halvt barn.
Så antingen föds det, och då ska DEN parten ha sina rättigheter, eller så föds det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback