Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 15:52
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
För att nån måste göra det. Om barnets föräldrar inte betalar så faller det på skattebetalarna att göra det.
Du hade haft svaret på den frågan ifall du lärt dig förstå svenska, vilket du uppenbarligen inte gör.
Citera
2024-04-15, 15:52
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Ingen kommer vilja skopa upp din härskna säd. Oroa dig inte...
Det vet inte du.
Citera
2024-04-15, 15:54
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du hade haft svaret på den frågan ifall du lärt dig förstå svenska, vilket du uppenbarligen inte gör.

Upplys mig då, hjon.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det vet inte du.

Jo det vet jag.
Citera
2024-04-15, 15:56
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Upplys mig då, hjon.



Jo det vet jag.
Nej. Lär du dig svenska istället och läs vad som tidigare postats eller håll käften.


Nej, det vet du verkligen INTE. Detta gäller dessutom inte enbart mig utan samtliga män i Sverige.
Citera
2024-04-15, 15:56
  #353
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så har det väl varit under hela vår kristna tid i alla fall? På vikingatiden hade dock husbonden den makten. Han inspekterade barnet som hustrun (eller trälinnan) fött, och såg det svagt och sjukligt ut så slungade han det med huvudet mot något hårt så att det dog. Eller satte ut det till vargarna. Kvinnan kunde bedja för sitt barns liv, men hon bestämde inte. Kanske är detta "vissa" vill ha tillbaka..? ;-)
Där tvivlar jag något på historiciteten, men såklart är detta inte önskvärt heller. Men min poäng var alltså att vår samtids feministiska tillstånd inte har existerat under hela vår tid som kristna.
Citera
2024-04-15, 16:07
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Nej. Lär du dig svenska istället och läs vad som tidigare postats eller håll käften.


Nej, det vet du verkligen INTE. Detta gäller dessutom inte enbart mig utan samtliga män i Sverige.

Ingen vill skopa upp din gamla sats. Är du nojig så får du väl göra det själv och gömma undan den. Lås in sagget i ett litet kassaskåp vettja.

Du är en mycket speciell liten kaka som går omkring och oroar- och ojjar dig över det.
__________________
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2024-04-15 kl. 16:11.
Citera
2024-04-15, 16:10
  #355
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Där tvivlar jag något på historiciteten, men såklart är detta inte önskvärt heller. Men min poäng var alltså att vår samtids feministiska tillstånd inte har existerat under hela vår tid som kristna.

Kvinnor har dock av naturliga skäl alltid haft MER makt över reproduktionen (innan kondomerna kom). Kvinnor försökte även i äldre tid med olika typer av pessar indränkta i något surt, samt med olika abortmetoder. Det förekom även att kvinnor födde i lönn och dödade barnet direkt efter födelsen, eller satte ut det. Kvinnor har även haft makten att ljuga om sina säkra perioder (sedan den kunskapen kom). Mannen vet ju inte när hon hade sin sista mens, eller så saknar han helt kunskap om detta. (Detta luras kvinnor som vill bli gravida för övrigt om än idag.)

Detta med att husbonden bestämde om barnet skulle få leva på vikingatiden, är sant.

I tider före vår moderna var det förstås oerhört lätt att bli av med spädbarn genom att helt enkelt vanvårda dem till döds, om ingen utomstående hade kontinuerlig insyn i hemmet. Det var ju så vanligt med spädbarnsdöd att ingen reagerade. Detta förekom fortfarande för hundra år sedan. Tänk "änglamakerskor", men föräldrar kunde även göra detta själva. Det kan säkert ha initierats av både mannen, kvinnan och båda två - i tider där näringen inte räckte åt alla, och paret måste prioritera de äldre barnen för att få några alls kvar.
Citera
2024-04-15, 16:25
  #356
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kvinnor har dock av naturliga skäl alltid haft MER makt över reproduktionen (innan kondomerna kom). Kvinnor försökte även i äldre tid med olika typer av pessar indränkta i något surt, samt med olika abortmetoder. Det förekom även att kvinnor födde i lönn och dödade barnet direkt efter födelsen, eller satte ut det. Kvinnor har även haft makten att ljuga om sina säkra perioder (sedan den kunskapen kom). Mannen vet ju inte när hon hade sin sista mens, eller så saknar han helt kunskap om detta. (Detta luras kvinnor som vill bli gravida för övrigt om än idag.)
Många påståenden tycker jag är mycket dåligt verifierade i det historiska källmaterialet. Men även om du har rätt så tyckte uppenbarligen någon att feminismen var nödvändig, varpå nationen nu befinner sig på randen till sin demografiska undergång.
Citat:
Detta med att husbonden bestämde om barnet skulle få leva på vikingatiden, är sant.
Jag tvivlar eftersom det gäller att presentera vetenskapligt stöd för detta.
Citat:
I tider före vår moderna var det förstås oerhört lätt att bli av med spädbarn genom att helt enkelt vanvårda dem till döds, om ingen utomstående hade kontinuerlig insyn i hemmet. Det var ju så vanligt med spädbarnsdöd att ingen reagerade. Detta förekom fortfarande för hundra år sedan. Tänk "änglamakerskor", men föräldrar kunde även göra detta själva. Det kan säkert ha initierats av både mannen, kvinnan och båda två - i tider där näringen inte räckte åt alla, och paret måste prioritera de äldre barnen för att få några alls kvar.
Normala människor vill inte göra på det sättet, eftersom det är en naturlig impuls att ta hand om sin avkomma. Det kan säkert ha förekommit, men det rör sig i så fall sannolikt om sjuka människor.
Citera
2024-04-15, 16:36
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Ingen vill skopa upp din gamla sats. Är du nojig så får du väl göra det själv och gömma undan den. Lås in sagget i ett litet kassaskåp vettja.

Du är en mycket speciell liten kaka som går omkring och oroar- och ojjar dig över det.
Du svamlar mycket om sånt du inte vet ett skit om.
Citera
2024-04-15, 18:21
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du förstår uppenbarligen inte svenska, så det är slutdiskuterat med dig nu.
Ska barnet efterskänka sitt arv också?
Citera
2024-04-15, 18:57
  #359
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Så om någon snor din bil och kör ihjäl någon, så är det DITT ansvar? Inte den som snodde bilen?
Hört talas om påtvingat faderskap? Har du inte det så får du googla så att det vet vad du svamlar om.
Att jämföra frivilligt sex med bilstöld är skrattretande. Våldtar kvinnan mannen så kan jag förstå att det skulle vara förjävligt att tvingas bli fader till ungen men samtidigt är det extremt osannolikt att en kvinna skulle ha kapacitet och samtidig vilja att våldta en man. Andra former av "påtvingat faderskap" som tex oärlighet kring preventivmedel, mixtrande med kondomer, eller spermjacking ska dock inte leda till att mannen ska kunna avsäga sig faderskapet då han hade ett val att ha sex eller inte med kvinnan. Väljer man att ha sex får man vara beredd att ta konsekvenserna.
Citera
2024-04-15, 19:42
  #360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Att jämföra frivilligt sex med bilstöld är skrattretande. Våldtar kvinnan mannen så kan jag förstå att det skulle vara förjävligt att tvingas bli fader till ungen men samtidigt är det extremt osannolikt att en kvinna skulle ha kapacitet och samtidig vilja att våldta en man. Andra former av "påtvingat faderskap" som tex oärlighet kring preventivmedel, mixtrande med kondomer, eller spermjacking ska dock inte leda till att mannen ska kunna avsäga sig faderskapet då han hade ett val att ha sex eller inte med kvinnan. Väljer man att ha sex får man vara beredd att ta konsekvenserna.
Ja, sperman ska ses som en värdehandling som man inte ska handskas vårdslöst med. Slarvat man får man ta de kostnader som uppstår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback