Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 22:52
  #445
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Du har kanske missat Lostworlds fina inlägg (citat nedan) eller så låtsas du bara inte om det. Det är ingen tvekan om att sagan är baserad på svenska landskap och svensk kultur. Sen har Astrid spetsat till det med sagoväsen. Vittror är också skandinavisk mytologi.

Jag uppskattar Astrid för hennes vilja att förankra historien. En ren fantasyprodukt är för mig lite själlös och intetsägande. I en ren fantasyprodukt kan vad som helst hända. Man kan inte greppa handlingen. Men sagan om Ronja är inte sådan. Den är ganska verklighetsnära.

Precis. Astrids avsikt var tydlig och bakgrunden till Ronja återges på Astridlindgren.com vilket jag återgav här. Sen om folk vill fortsätta att tro att det vimlade av negrer i Sverige på medeltiden baserat på propagandaserier som de sett på SVT, ja då är det som det är.
Indoktrinering sitter hårt.
Jag skulle t o m påstå att en neger i svensk urskog under medeltiden var ett större "sagoväsen" än en vildvittra
Låt det vara berättelsen om Ronja Rövardotter, inte Tjegge Negerrötter.
Citera
2024-04-18, 19:49
  #446
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Så du menar att bokens titel är skriven från Birks perspektiv? Har jag svårt att tro faktiskt.

Mattis använder också namnet Rövardotter när han beskriver sitt nyfödda barn för de andra rövarna.


Han säger att han har fått en rövardotter, han är ju rövarhövding och har fått en arvinge. Ingen annan kallar henne det i hela boken förutom Birk.
Citera
2024-04-18, 21:27
  #447
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens

Han säger att han har fått en rövardotter, han är ju rövarhövding och har fått en arvinge. Ingen annan kallar henne det i hela boken förutom Birk.
Hur länge ska du tjafsa om det här? Han säger det flera gånger i filmen och ingenstans nämns det att Ronja heter nåt annat än Rövardotter. Och av skäl som jag redan förklarat också. Tro vad du vill så gör jag detsamma, även om min tro ser annorlunda ut från din egen.

Kan du släppa detta nu? Det är bara tröttsamt med folk som ska älta och älta in i den meningslösa evigheten.
Citera
2024-04-19, 23:12
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcornshrimp2
Bara jag som blev oerhört besviken på att de slopat den mest episka manskören ever? Varför var det inte en ordentlig rövarkör i början av första avsnittet, liksom?
Säger detsamma ! Saknande det .
Citera
2024-04-20, 15:06
  #449
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Hur länge ska du tjafsa om det här? Han säger det flera gånger i filmen och ingenstans nämns det att Ronja heter nåt annat än Rövardotter. Och av skäl som jag redan förklarat också. Tro vad du vill så gör jag detsamma, även om min tro ser annorlunda ut från din egen.

Kan du släppa detta nu? Det är bara tröttsamt med folk som ska älta och älta in i den meningslösa evigheten.

Du ska nog inte snacka om att tjafsa då det det är just vad du själv gör trots att du inte verkar veta vad du talar om.
Ronja kallas rövardotter av Birk för att hon är dotter till en rövare. Ingen annan kallar henne det, varken i boken eller i Tage Danielssons film. Det första han säger till henne när de träffas första gången vid Helvetesgapet är "Jag vet vem du är, du är den där rövardottern som ränner i skogen." (för han vet att hon är dotter till Mattis).

Dessutom är med största sannorlikhet både Mattis och Borka släktnamn då både Mattisätten och Borkaätten nämns flera gånger (på samma sätt som Gustav Vasas släktnamn var Vasa, medan hans efternamn var Eriksson då hans far hette Erik Johansson) plus att skogarna kallas Mattisskogen och Borkaskogen.

Men jag håller med om att det är tröttsamt med folk som ska älta, så du får väl ta och sluta med det.
Citera
2024-04-20, 20:52
  #450
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Du ska nog inte snacka om att tjafsa då det det är just vad du själv gör trots att du inte verkar veta vad du talar om.
Ronja kallas rövardotter av Birk för att hon är dotter till en rövare. Ingen annan kallar henne det, varken i boken eller i Tage Danielssons film. Det första han säger till henne när de träffas första gången vid Helvetesgapet är "Jag vet vem du är, du är den där rövardottern som ränner i skogen." (för han vet att hon är dotter till Mattis).

Dessutom är med största sannorlikhet både Mattis och Borka släktnamn då både Mattisätten och Borkaätten nämns flera gånger (på samma sätt som Gustav Vasas släktnamn var Vasa, medan hans efternamn var Eriksson då hans far hette Erik Johansson) plus att skogarna kallas Mattisskogen och Borkaskogen.

Men jag håller med om att det är tröttsamt med folk som ska älta, så du får väl ta och sluta med det.
Fast det är ju du som ältar eftersom du fortsätter svara, trots att jag gjort klart för dig att det inte finns något mer att diskutera.

Du får tro vad du vill. Jag tror nåt annat som sagt. Hade Ronja hetat nåt annat än Rövardotter så hade detta uppdagats i boken och av andra karaktärer i boken. Att både Birk och pappan använder namnet flera gånger tyder på att detta är hennes namn. Precis som Birks namn är Borkason eftersom han säger detta klart och tydligt.
Citera
2024-04-20, 20:52
  #451
Medlem
Börje Ahlstedt är saknad
Citera
2024-04-21, 22:11
  #452
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Fast det är ju du som ältar eftersom du fortsätter svara, trots att jag gjort klart för dig att det inte finns något mer att diskutera.

Du får tro vad du vill. Jag tror nåt annat som sagt. Hade Ronja hetat nåt annat än Rövardotter så hade detta uppdagats i boken och av andra karaktärer i boken. Att både Birk och pappan använder namnet flera gånger tyder på att detta är hennes namn. Precis som Birks namn är Borkason eftersom han säger detta klart och tydligt.


Du har ju fel och ändå stångar du skallen blodig med ditt ältande.

Pappan använder inte alls namnet Rövardotter flera gånger, han nämner att han har fått en rövardotter till Skalle-Per när hon föds. Jag har läst boken otaliga gånger, senast i vintras för några barn och har väldigt koll på både den och den gamla filmen från 1984. Sluta skriva om du inte vill ha svar. Och du har rätt i att det inte finns något att diskutera, för du har helt fel och snackar i nattmössan.
Citera
2024-04-23, 20:57
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Du har ju fel och ändå stångar du skallen blodig med ditt ältande.

Pappan använder inte alls namnet Rövardotter flera gånger, han nämner att han har fått en rövardotter till Skalle-Per när hon föds. Jag har läst boken otaliga gånger, senast i vintras för några barn och har väldigt koll på både den och den gamla filmen från 1984. Sluta skriva om du inte vill ha svar. Och du har rätt i att det inte finns något att diskutera, för du har helt fel och snackar i nattmössan.

Jag står ju på din sida. Men jag kan försöka argumentera emot, bara för att det är kul. Till skillnad mot Autica.

Överallt är bokens titel "Ronja Rövardotter" med stor bokstav på Rövardotter. Ett tydligt signalement att det rör sig om ett namn (?) precis som Pippi Långstrump.... Och öhh... Kajsa Kavat 😂

Nästa argument blir att Ronja aldrig skulle acceptera ett smeknamn som skulle kunna få henne att betraktas som en rövare då hon var emot röveri. Hon hade tillräckligt med skinn på näsan att säga ifrån att bli kallad saker hon inte vill förknippas med.
__________________
Senast redigerad av iceink 2024-04-23 kl. 21:01.
Citera
2024-04-24, 13:56
  #454
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink

Jag står ju på din sida. Men jag kan försöka argumentera emot, bara för att det är kul. Till skillnad mot Autica.

Överallt är bokens titel "Ronja Rövardotter" med stor bokstav på Rövardotter. Ett tydligt signalement att det rör sig om ett namn (?) precis som Pippi Långstrump.... Och öhh... Kajsa Kavat 😂

Nästa argument blir att Ronja aldrig skulle acceptera ett smeknamn som skulle kunna få henne att betraktas som en rövare då hon var emot röveri. Hon hade tillräckligt med skinn på näsan att säga ifrån att bli kallad saker hon inte vill förknippas med.

Säkert.
Eller som Ronja rättfärdigar i boken att hon stjäl mat från sina egna och ger till Birk att lägga i deras matförråd, då Birk skäms och säger att det känns som han stjäl från henne:
"Är jag inte en rövardotter kanske? Varför skulle jag inte röva då? En rövare tar utan att fråga och utan lov, så pass har jag äntligen lärt mej. Och nu gör jag som jag har blivit lärd. Så bara ät du."
Citera
2024-04-24, 14:09
  #455
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Börje Ahlstedt är saknad

Jag håller med.
Jag förstår förvisso att de inte kan ha Börje som Mattis i en nyinspelning av samma saga då han numera är 85 år, men Christopher Wagelin känns så jävla blek i jämförelse och gör samma roll så mycket sämre på alla sätt och vis. Börje lyckades verkligen hitta karaktären i boken och kunde visa vilken extrem känslomänniska Mattis är (om han är glad är han sprudlande glad, om han är arg blir alla hans rövare livrädda för hans vansinniga vredesutbrott där allt flyger i stenväggen, och när han är ledsen blir han så utom sig av sorg att han gråter som ett barn och vill begå självmord).

Alla skådespelare känns så bleka i jämförelse med originalet. Inte bara Börje, utan även Per Oscarsson, Lena Nyman, Med Reventberg och Allan Edwall är väldigt saknade då de gjorde sina rollkaraktärer så mycket bättre.
Citera
2024-04-26, 23:39
  #456
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jag såg just klart skiten. Alla spelar över, särskilt Mattis. Brukar dock oftast bero på dåligt manus och dålig regi än att skådisarna är kassa. Sen förstör all woke-skit såklart allting. Jag kollade denna och Treme (serie i New Orleans med mest svarta skådisar) parallellt under samma vecka. Hade Treme varit bara vita skådisar hade det känts så overkligt att jag nog inte pallat fortsätta kolla men där känns det bra och trovärdigt och att det är mest svarta skådisar känns rimligt. I Ronja stör man sig på inkvoteringen. Så det här handlar inte om att JAG är rasist, jag är trött på att serieskaparna är rasister och aktivt söker efter icke-vita, det är liksom definitionen av rasism och lägg därtill att att Tjegge snackar med orten-dialekt.... Det förstör hela trovärdigheten och rimligheten totalt och man stör sig så mycket på det att det förstör hela upplevelsen av serien.

Fiasko. Kommer inte bry mig om del 2.
__________________
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-04-26 kl. 23:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback