Citat:
Ursprungligen postat av
skunkensune
Detta. Förutom att man nog inte ska underskatta Bali som opinionsbildare. Han har väl dessutom bara sagt att han inte tänker kandidera till riksdagen? Har han sagt något om lokalpolitiken?
Annars skulle jag inte vara förvånad om Bulletin värvar honom som skribent utöver den där motorgrejen han kör för dem.
Jag brukar egentligen inte följa den där Hanif Bali och jag uppfattar honom egentligen som ganska ointressant
eftersom han har noll inflytande utanför Twitter och lär bli än mer irrelevant och ointressant när han förlorar sin riksdagsplats.
Jag deltog mest i den här diskussionen tidigare eftersom jag lade märke till att Hanif Bali behandlades som någon slags helig profet
av ganska många på Flashback och då ansåg jag att det kunde vara intressant att ifrågasätta hans förträfflighet
eftersom jag inte har möjlighet att göra någon karikatyr eller rondellhund av den här heliga profeten ifråga.
Jag beslöt mig därefter för att hålla mig borta från den här diskussionen ett tag eftersom jag ville se
om det verkligen skulle påverka Moderaterna så mycket ifall de gjorde sig av med honom i egenskap av riksdagsledamot för partiet.
För det var ganska många här på Flashback som gjorde stor dramatik av det hela och bestämt hävdade att
nu skulle Moderaterna minsann gå under och förlora en stor del av sina väljare på grund av att de inte ställde sig bakom
just Hanif Bali i tillräcklig utsträckning och därtill gav honom befogad och välförtjänt kritik.
Dock kan jag nu konstatera att det har gått och passerat ett par månader och det går inte att lägga märke till
någon större nedgång för Moderaterna i opinionssiffror som en följd av den här affären och att de tog bort Hanif Bali
och blockerade honom från att kunna fortsätta som riksdagskandidat till nästa mandatperiod.
För Moderaterna aspirerar ju som bekant på att ta över makten från Socialdemokraterna efter kommande riksdagsval.
Och Hanif Bali är ju en sådan där person som främst blir uppskattad av den redan frälsta och övertygade skaran av anhängare,
fast snarare fungerar som en avskräckande och motbjudande fågelskrämma för alla övriga väljargrupper som Moderaterna behöver locka till sig
för att kunna få till ett eventuellt maktskifte efter nästa riksdagsval.
Den här affären med Hanif Bali och den minderåriga flickan blev då i kombination med alla hans
tidigare bråk och klavertramp ett fullgott skäl för Moderaterna att börja avsluta hans position som riksdagsledamot.
Jag anser att hela den här affären med Hanif Bali kan bli en bra och nyttig påminnelse om att ingen enskild politiker
egentligen är så mycket större än sitt parti, oavsett om man råkar ha många följare på just Twitter eller inte.
De flesta i befolkningen följer ju inte ens Twitter och i de fall de ens använder Twitter så är det sällan ens
Hanif Bali eller inrikespolitik överhuvudtaget som är det främsta intresset.
Det återstår väl att se vad Hanif Bali istället kommer att ägna sig åt efter nästa riksdagsval, jag har för mig att han har
gjort bort sig inom kommunpolitiken tidigare och det innebär dessutom ett arbete som han inte har kompetens och tålamod att klara av.
Hanif Bali får väl kanske möjligen köra en podd ihop med Alexander Bard och Ivar Arpi och Jan Emanuel Johansson
och de kan sitta där och jämföra varandras gräsligt fula skägg eller bjuda in den där Rasmus Paludan och diskutera och tipsa
om olika metoder att grooma yngre minderåriga killar och tjejer.
Han kan ju i och för sig också utöka samarbetet med Bulletin, beroende på hur länge Bulletin nu överlever.
Det som möjligen kanske talar emot är att Hanif Bali är god vän med Ivar Arpi och deras relation
till Tino Sanandaji är förmodligen inte den bästa i nuläget.
Jag kan annars förvisso annars se en del likheter mellan Hanif Bali och Tino Sanandaji i båda deras gemensamma beteende och sätt
att alltid skapa bråk och konflikter överallt och lite grann i deras bitvis rättshaveristiska beteende emellanåt.