Citat:
Ursprungligen postat av
Nulb
Vilkt drävel... Vi får ta det i ordning.
EKMR saknar helt betydelse vid prövningen av förtal.
Huruvida någon är fälld för ett brott eller inte är av underordnad betydelse vid prövningen av förtal. Det som är relevant är om det är försvarligt att lämna uppgifterna eller inte.
Nej. Detta då flickan i fråga inte begått en brottslig gärning och då "Moderaterna" inte är ett rättssubjekt som kan åtalas för förtal...
Som sagt, den rättsliga prövningen av det påstådda brottet är av underordnad betydelse avseende förtal.
En person som friats från ett brott ska rent juridiskt bedömas som oskyldig, det betyder dock inte (som jag även poängterat tidigare) att gemene man behöver anse individen i fråga oskyldig. Skyldigheten att beakta denne som oskyldig gäller endast staten. Inte enskilda individer.
Nu börjar du landa någorlunda rätt i vart fall.
Att du inte är jurist är ganska uppenbart, men nog bör du ha en förståelse för skillnaden mellan "ska" och "kan". Ganska avgörande skillnad i din argumentation. Att berätta att någon luktar illa kan utgöra grund för förtal, att berätta att någon inte målat taket inför vintern kan utgöra grund för förtal, och att påstå att någon gjort sig skyldig till brott kan utgöra grund för förtal.
Kommer spara den här kommentaren som ett utmärkt exempel på att man behöver förförståelse för ett ämne och inte bara "kan googla sig till expertis". Makalöst.
Haha, nej jag är inte jurist utan jag Googlar, alldeles riktigt. Att jag dock Googlat fram en lag som beskriver att Europakonventionen, där också oskuldspresumtionen finns, ska betraktas som en lag också i Sverige verkar dock du inte tagit del av. Istället verkar du haka upp dig på enskilda ord och meningar som inte har någon som helst betydelse för mitt grundläggande resonemang, nämligen den att Hanif Bali har rätt att betraktas som oskyldig om han blir friad från anklagelserna. Jag har dock aldrig sagt att gemene man inte får anse (notera att du använder ordet "anse") honom som skyldig, utan vad jag sagt är att om man sprider att han är skyldig ändå kan det utgöra en grund till förtal med vissa undantag (du som märker ord också borde noterat att jag faktiskt aldrig skrev att det MÅSTE utgöra förtal):
Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Det är dock inte som du säger att gemene man inte behöver betrakta en friad som skyldig då det i såna fall skulle innebära förtal om man yttrar det offentligt (med vissa undantag, exempelvis i fallet med Virtanen).
Missade du att jag skrev "med vissa undantag"? Eller är det så att du medvetet inte hade med det eftersom det då inte skulle passa din grälsjuka denna fredagskväll?
Däremot undrar jag om du själv är jurist? Jag tänkte att om du nu var jurist så kanske du skulle tagit ett bättre exempel på förtal genom att påstå att någon luktar illa, vilket knappast är olagligt, när vi diskuterar huruvida det är förtal att påstå att en som friats från en brott beskrivs som skyldig av enskilda medborgare? Om du nu är jurist undrar jag också varför du inte tagit fram några konkreta paragrafer som vi kan vända oss till i diskussionen? Det skulle ju vara väldigt underlättande...