Citat:
Ursprungligen postat av
Nytorgsprinsessa
Män är från Mars kvinnor är från Venus?
Jag raljerar inte här men alla kvinnor jag känner upplever att de ligger i ett juridiskt underläge. De flesta av dessa har råkat ut för något i skalan mellan tafsande till våldtäkt. Väldigt få har anmält eller agerat på annat sätt.
Och visst, jag kan förstå att män känner sig hotade av den nya tiden men jag tror också att män i allmänhet inte har svårt att förstå vad ett samtycke är eller var gränserna går. Jag tror också att en del män fullständigt skiter i dessa gränser även om den majoriteten vare sig tafsar eller våldtar.
Tror inte det handlar om att kvinnor ligger i ett juridiskt underläge, det är snarare så att de är utsatta för sådana saker mycket oftare än män.
Hade män varit utsatta av dessa saker i mycket högre utsträckning hade resultatet varit detsamma, om inte värre.
Jag upplever faktiskt att kvinnor i Sverige har bra mycket mer stöd rent juridiskt än män. Räcket tex att en kvinna anmäler sin man för trakasserier bara för att han vill diskutera en eventuell otrohet, för att denne ska få kontaktförbud och förlora vårdnaden av sina egna barn.
Samma sak vid separation/skillsmässa, kvinnan har ett otroligt stort övertag där med.
Viktigt att skilja på päron och äpplen.