Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Har alltid funderat på dessa svarta påskkärringar som handlar på LIDL eller Willys och pratar så högt i telefonen att den överröstar ljudet från lastbilar och hjullastare som skall svänga efter en stopp-skylt gör som dagarna i Sverige.
Här kommer mina frågor till er:
1. Vad gör det om dagarna från 07.00-16.00?
2. Tittar de på nyhetsmorgonen på Tv4 framför en kopp te och smörgås en lördagmorgon?
3. Är de aktiva på facebook och har de svenska facebook vänner?
4. Lär de sig svenska tillräckligt för att kunna till skattemyndigheten och försäkringskassan gällande sitt ärende utan att behöva en tolk?
5. Söker de aktivt jobb? Utbildar de till undersköterska eller vårdbiträde?
Jag är nyfiken till er som har jobbat med dessa somaliska kvinnor i olika sammanhang eller som har haft en klasskamrat som har en förälder från Somalia.
Jag gissar, de tar hand om hem, familj och släkt. Har mycket kontakt med sina vänner via facebook eller liknande. Ofta har de också en stor barnaskara att ta hand om och sen är det matlagning som gäller. Mannen sitter säkerligen i soffan eller på något café i närheten och pratar med sina vänner och släktingar.
Svenskkursen är kanske en eller ett par timmar i veckan så det är inget som stör deras underbara liv. Någon av barnen kan oftast tillräckligt mycket svenska för att vara som en tolk till föräldrarna. Skulle det behövas en riktig tolk så ringer man in en gratis så det är inga problem.
Det finns inte någon som jobbat med dessa kvinnor då de aldrig har jobb här i landet.