2021-09-13, 09:37
Medlem
Har alltid funderat på dessa svarta påskkärringar som handlar på LIDL eller Willys och pratar så högt i telefonen att den överröstar ljudet från lastbilar och hjullastare som skall svänga efter en stopp-skylt gör som dagarna i Sverige.

Här kommer mina frågor till er:

1. Vad gör det om dagarna från 07.00-16.00?
2. Tittar de på nyhetsmorgonen på Tv4 framför en kopp te och smörgås en lördagmorgon och tar in vad de pratar om? Allt från att Håkan Hellström skall släppa en ny platta till att Marcus Oscarsson förklarar om Joe Bidens strategier för USA?
3. Är de aktiva på facebook och har de svenska facebook vänner?
4. Lär de sig svenska tillräckligt för att kunna ringa till skattemyndigheten och försäkringskassan gällande sitt ärende utan att behöva en tolk och att svenskan är tillräckligt bra likt Mustafa Panshiris?
5. Söker de aktivt jobb? Utbildar de till undersköterska eller vårdbiträde?

Jag är nyfiken till er som har jobbat med dessa somaliska kvinnor i olika sammanhang eller som har haft en klasskamrat som har en förälder från Somalia.
Senast redigerad av Labanochapelsinen 2021-09-13 kl. 09:39.
Citera
2021-09-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Har alltid funderat på dessa svarta påskkärringar som handlar på LIDL eller Willys och pratar så högt i telefonen att den överröstar ljudet från lastbilar och hjullastare som skall svänga efter en stopp-skylt gör som dagarna i Sverige.

2. Tittar de på nyhetsmorgonen på Tv4 framför en kopp te och smörgås en lördagmorgon och tar in vad de pratar om? Allt från att Håkan Hellström skall släppa en ny platta till att Marcus Oscarsson förklarar om Joe Bidens strategier för USA?
4. Lär de sig svenska tillräckligt för att kunna ringa till skattemyndigheten och försäkringskassan gällande sitt ärende utan att behöva en tolk och att svenskan är tillräckligt bra likt Mustafa Panshiris?

Jag är nyfiken till er som har jobbat med dessa somaliska kvinnor i olika sammanhang eller som har haft en klasskamrat som har en förälder från Somalia.
De livnär sig på skattebetalarnas krökta ryggar 24/7!
Citera
2021-09-13, 09:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

2. Tittar de på nyhetsmorgonen på Tv4 framför en kopp te och smörgås en lördagmorgon?
4. Lär de sig svenska tillräckligt för att kunna till skattemyndigheten och försäkringskassan gällande sitt ärende utan att behöva en tolk?

Jag gissar, de tar hand om hem, familj och släkt. Har mycket kontakt med sina vänner via facebook eller liknande. Ofta har de också en stor barnaskara att ta hand om och sen är det matlagning som gäller. Mannen sitter säkerligen i soffan eller på något café i närheten och pratar med sina vänner och släktingar.
Svenskkursen är kanske en eller ett par timmar i veckan så det är inget som stör deras underbara liv. Någon av barnen kan oftast tillräckligt mycket svenska för att vara som en tolk till föräldrarna. Skulle det behövas en riktig tolk så ringer man in en gratis så det är inga problem.

Det finns inte någon som jobbat med dessa kvinnor då de aldrig har jobb här i landet.
Citera
2021-09-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gissar, de tar hand om hem, familj och släkt. Har mycket kontakt med sina vänner via facebook eller liknande. Ofta har de också en stor barnaskara att ta hand om och sen är det matlagning som gäller. Mannen sitter säkerligen i soffan eller på något café i närheten och pratar med sina vänner och släktingar.
Svenskkursen är kanske en eller ett par timmar i veckan så det är inget som stör deras underbara liv. Någon av barnen kan oftast tillräckligt mycket svenska för att vara som en tolk till föräldrarna. Skulle det behövas en riktig tolk så ringer man in en gratis så det är inga problem.

Det finns inte någon som jobbat med dessa kvinnor då de aldrig har jobb här i landet.

Tragiskt att det är några timmar i veckan och att de vet att de kan ändå få hjälp med en tolk, dålig incitament! Typiskt Sverige.
Citera
2021-09-13, 09:51
Medlem
De hämtar sina bidrag och sen så dricker dem Caprisonne hela dagarna och pratar med folk från deras hemland på FaceTime.

Det är ju inga dyra kläder de har heller, för den delen. Alla är ju dock feta som fan - så pengarna som inte skickas till släktingar måste ju gå enbart till mat.

Hade varit kul om Gucci eller Versace hade gjort såna påskkärrings-dräkter som de ju enbart klär sig i. Men deras manipulation och deras ekonomiska lögner hade ju blivit uppenbart isf.
Citera
2021-09-13, 09:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tragiskt att det är några timmar i veckan och att de vet att de kan ändå få hjälp med en tolk, dålig incitament! Typiskt Sverige.

I detta land finns inga krav på invandrare för att få bidragen de varje månad lyfter. Hade man sagt att tolk var gratis första året och sen efter det så kostar det 50% av den riktiga kostnaden och efter två år så betalar de hela kostnaden själva så hade det funnits en morot att faktiskt lära sig språket. Samma sak borde gälla för att få bidrag och liknande. Någon form av piska där mål måste uppvisas för att få ta del av moroten.
Om du som svensk blir arbetslös eller sjukskriven en längre tid så lovar jag att du har uppföljningsmöten ett antal gånger i månaden där du måste visa framsteg för att ens få dina stämpeldagar eller pengar från försäkringskassan.
Citera
2021-09-13, 09:55
Medlem
Förmodligen är de ständigt gravida med tanke på hur feta de ser ut vara under sina heltäckande lakan och så spenderar de tiden med att städa, diska, laga mat och allt som hör till att ha och finns där tid över skaffa fler barn.
Citera
2021-09-13, 10:03
Medlem
Jag misstänker tiden går åt att prata med släktingar. Kanske kolla dom på Al jazeera, vet inte om Somaliska kvinnor gör det men araber gör det. Laga mat, tvätta, dom har ju 6-9 ungar så det är väl alltid någon unge som inte är i skolan. Handlar mat och städar.
Jag tror dom får tiden att gå utan problem.

Vad jag egentligen är nyfiken är hur dessa kvinnor som är instängda hela dagarna om vad dom verkligen tänker om det hela. Dom som täcker allt och aldrig jobbat en dag. Är det så dom vill att deras liv ska se ut, inga drömmar om frihet där dom bara kan fokusera på sig själva, gå på gym, fika, spa, lära sig åka skidor, lära sig nya saker. Man har bara ett liv och hur kul är det då att leva livet instängd från tonåring till döden.
Citera
2021-09-13, 10:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Städar, lagar mat, handlar och babblar med andra kärringar. Mycket tid går åt till att sitta i olika väntrum.
Citera
2021-09-13, 10:14
Medlem
Jag är faktiskt avundsjuk på dessa kvinnor.

De är aldrig ensam utan mest går tillsammans med två stycken systrar/väninnor. Alternativt pratar med någon av de i telefon.
De har inga krav på sig förutom att ta ta hand om barn och familjen. Och det är helt tillräckligt när man har så många barn. Deras dagis barn har enbart rätt till tre timmars allmän förskola varje dag när de fyller tre år så de har inte 8 timmar ledigt tid varje dag utan ständigt omgivna av sina barn. När deras egna barn är stora så hjälper de till att ta hand om sina släktingars barn.
De är så folk har bott förr i tiden och det är det som gör att kvinnor lever nöjda och glada. Inte ekkorhjulet med jobb och familj samt gamla släktingar. Det är då kvinnor blir utbrända.
Citera
2021-09-13, 10:15
Medlem
sitter med mobilen medan de är på besök hos försäkringskassan/arbetsförmedlingen. Därefter brukar de gå på stan i klädbutiker o plåga butiksanställda med idiotfrågor och prutningsförsök till "halva priset"
Citera
2021-09-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag misstänker tiden går åt att prata med släktingar. Kanske kolla dom på Al jazeera, vet inte om Somaliska kvinnor gör det men araber gör det. Laga mat, tvätta, dom har ju 6-9 ungar så det är väl alltid någon unge som inte är i skolan. Handlar mat och städar.
Jag tror dom får tiden att gå utan problem.

Vad jag egentligen är nyfiken är hur dessa kvinnor som är instängda hela dagarna om vad dom verkligen tänker om det hela. Dom som täcker allt och aldrig jobbat en dag. Är det så dom vill att deras liv ska se ut, inga drömmar om frihet där dom bara kan fokusera på sig själva, gå på gym, fika, spa, lära sig åka skidor, lära sig nya saker. Man har bara ett liv och hur kul är det då att leva livet instängd från tonåring till döden.
De är inte alls instängda utan reser mycket och hälsar på sin släkt i UK och i hela Europa. Då bor de billigt hos släktingar och blir bjudna på mat så slipper hotell och matkostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in