Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det fanns förr när vi hade alla kärnkraftverken i gång.
Kärnkraft som är betalda av staten sedan länge.
Ja 2014 krävdes det 28 öre för att gå runt om jag inte mindes fel.Även färdigbyggd vattenkraft är billigt.
Men kärnreaktorer blir gamla och olönsamma.
Bygga ny elproduktion kostar betydligt mer än 30-40 öre.Ingen bygger nytt utan vinst intresse.
Citera
2024-12-16, 21:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Finns väl inget som tillverkar el till sådana priser.

Producerar eller genererar snarare. Det är ingen tillverkning.

Citat:
Kärnkraft som är betalda av staten sedan länge.
Ja 2014 krävdes det 28 öre för att gå runt om jag inte mindes fel.Även färdigbyggd vattenkraft är billigt.
Men kärnreaktorer blir gamla och olönsamma.
Bygga ny elproduktion kostar betydligt mer än 30-40 öre.Ingen bygger nytt utan vinst intresse.

Nu tänker du fel. Äldre reaktorer blir lönsammare, eftersom de är avskrivna. Vad menar du med »färdigbyggd«? Svårt att producera om det inte är färdigt. Du kanske menar »nybyggd«, men det är alltså tvärtom. Då är kostnaden som störst eftersom det ska hämtas in det byggandet har kostat. Vanligen är avskrivningstiden för kärnkraft 25 år, men en anläggning har säkert minst tre gånger så lång livslängd.
Citera
2024-12-16, 21:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
O andra sidan har det visat sig att kärnkraft är löjligt inkomstbringande, se bara på finnarnas senaste reaktor...beroende på vilken källa man går efter så är det inte mer än 3-8 år tills investeringen har betalat sig så kärnkraften kan vara lönsam även idag.
Citera
2024-12-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Producerar eller genererar snarare. Det är ingen tillverkning.

Nu tänker du fel. Äldre reaktorer blir lönsammare, eftersom de är avskrivna. Vad menar du med »färdigbyggd«? Svårt att producera om det inte är färdigt. Du kanske menar »nybyggd«, men det är alltså tvärtom. Då är kostnaden som störst eftersom det ska hämtas in det byggandet har kostat. Vanligen är avskrivningstiden för kärnkraft 25 år, men en anläggning har säkert minst tre gånger så lång livslängd.
Du tror alltså att marknaden kommer bygga lönsamma kärnreaktorer i Sverige?
Med färdigbyggd menar jag byggd och betald.
Citera
2024-12-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
O andra sidan har det visat sig att kärnkraft är löjligt inkomstbringande, se bara på finnarnas senaste reaktor...beroende på vilken källa man går efter så är det inte mer än 3-8 år tills investeringen har betalat sig så kärnkraften kan vara lönsam även idag.
Du tror också att marknaden kommer bygga nya reaktorer med lönsamhet i Sverige?
Citera
2024-12-16, 21:48
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Avveckling av kärnkraftverk i Sverige och Tyskland beror till stor del på drogade, alkoholiserade och aktivistiska journalister. Det hade inte varit möjligt om journalisterna varit rediga. Lika som den gigantiska migrationen.

Journalisterna är verktyg för desinformation. Om någon slår på dig med en hammare, är det hammarens fel eller den som håller i hammaren? Även om den samlade journalistkåren förtjänar att hamna i botten på en massgrav, så kan du inte stoppa där, för du måste till slut gå efter de som betalade journalisterna för att förråda oss för de kommer aldrig att sluta attackera oss med subversioner så länge de existerar. Det här är en förståelse som ligger bortom dig för liksom alla normala svenskar kan du bara se ytan av de illusioner som du styrs av.
Citera
2024-12-16, 21:52
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Så de pressar upp priserna genom att köpa upp mycket och på så sätt skapar brist, sen säljer de elen till de höga priserna. Stämmer detta är det skandal, det skulle dock inte försvåna. Finns det fler som skriver under på denna teori?

Varför är Norge drabat, de har massa el och är inte med i EU?

Eh? Det här är standard inom handel med råvaror, olja och kolprisen sätts på samma sätt. Det är därför de kan svänga så mycket. Just nu är frontrunnandet när det gäller olja strypt på grund av att USA vill hålla oljepriset lågt för att strypa Rysslands exportintäkter.

Frontrunning är standard inom aktiehandel med. Frontrunning kallas även för "scalping".
Citera
2024-12-16, 22:00
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag är starkt för kärnkraft och det mer än de flesta här i trådarna men får jag ärligt fråga dig:

- Vad har du för konkreta förslag för att snabbt komma till rätta med elsituationen?

Det hjälper inte att skylla på den politik som har förts. Skällandet ger inte mer energi eller effekt när det väl behövs och det inom en överskådlig framtid.

Det är jättelätt. Det första man gör är att avskaffa alla former av koldioxidbestraffningar i form av utsläppsrättigheter med mera. Sedan startar man upp de 1500 megawatt oljekondenskraftverk som ligger i malpåse i södra Sverige. Sedan bygger man kombikolkraftverk där man först bygger kolkraftverket, men förser ångturbinen med en värmeväxlare för en framtida inkoppling av en tryckvattenreaktor. Då får man ut tusentals megawatt med el och varmvatten från kolkraftverk på kort tid (2-3 år). Sedan kan man ta 15 år på sig att bygga en kärnreaktor och lägga den koleldade ångpannan i malpåse. När kärnreaktorn sedan är under underhåll kan man elda i kolkraftverket istället.

Det har under flera årtionden slösats bort enorma mängder fjärrvärmevatten genom att man inte byggt pipelines från kärnreaktorerna till närmsta största stad. Nya kärnanläggningar bör läggas närmare stora städer så att de tusentals megawatten i form av låggradigt varmvatten på ca 90 celsius kan användas för att värma upp byggnader och bad.

Det här kommer aldrig att hända så länge Sverige har ett demokratiskt politiskt system med ett pay-to-play lobbysystem öppet för hela världen. Det är bara en Hitler som kan styra upp Sverige.
Citera
2024-12-16, 22:19
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Verkar inte finnas någon ordentlig analys av vad de återkommande, extrema pristopparna faktiskt beror på. Många tycker och gissar, inte minst politikerna. Det finns flera tänkbara orsaker, t ex:

- Det råder brist i område 3 och 4

- Det tyska elpriset pressar upp priset

- En eller flera el-traders manipulerar marknaden på ett sådant sätt att priset stundtals går upp och ned våldsamt, och de tjänar stora pengar på detta.

- En och annan elproducent väljer att stänga ned delar av sin produktion under kalla och/eller vindstilla perioder. Det får elpriset att öka så kraftigt att de tjänar mer på den delen av produktionen som är igång.

Förmodligen är det flera faktorer som samverkar. Vad gäller de två sista faktorerna så är väl frågan hur lagliga de är. Det vore klädsamt om Finansinspektionen tog sig en titt på nummer 3.

Är det inte väldigt märkligt att vare sig regering eller opposition har krävt en ordentlig analys? Vet man inte orsaken kan man inte lösa problemet.

Det fungerar så här: Du är en eltrader. Du har premiumprenumeration på tjänster som windy.com. Du ser att om tre dagar kommer det att vara svag vind och kraftig kyla i elområde 3. Du köper upp så många leveranskontrakt på el under högförbrukningstimmarna om tre dagar som du har råd med. Alla andra eltraders gör samma sak för de har också prenumerationer på vädertjänster. Prognosen slår in och det blir kallt och svag vind och priset börjar rusa och rusa. När kylan kommer så slår svennes värmepump om till elpatron och strömkonsumtionen går genom taket. Svenne bara måste ha el för att inte barnen ska börja gnälla och elen kostar plötsligt 20 kronor per kwh för nu måste elbolagen ha energi och du vägrar släppa dina leveranskontrakt för mindre.

Inom aktiehandling kallas det här för frontrunning. Det kallas också för "scalping" av de som gör samma sak fast med konsertbiljetter till konserter med populära artister där det finns fler intressenter än platser på stadion, dvs köper upp 100 biljetter, och säljer dem sedan för det dubbla.

Det här är normalt förfarande av så kallade "råvaruhandlare". De är mellanhänder som köper utan att själva konsumera. Det är en laglig form av scalping. Svenne har ingen aning om hur mycket av hans inkomst som går till olika typer av lagliga ockrare och fifflare för han är för dum för att förstå hur han blir blåst.

Jag har börjat hata vanliga svenskar som dig mer än de som bedrar dig (och mig) för att det är på grund av sådana som dig som det här systemet finns till och frodas för du tror på alla de lögner som systemet producerar. När jag förklarar hur det fungerar och vad du måste göra för att stoppa det så slutar du att lyssna och kallar mig för konspirationsteoretiker och nazist-rasist.

Du och svenskarna som är som dig är helt enkelt mentalt oförmögna att föreställa er något abstrakt som inte går att ta på. Det vore okej om er idioti bara drabbade er, men nu drar ni med er mig och de som är som mig ner i skiten. Det är helt oacceptabelt.
Citera
2024-12-16, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du tror alltså att marknaden kommer bygga lönsamma kärnreaktorer i Sverige?
Med färdigbyggd menar jag byggd och betald.

Vad menar du med »betald«? När den är avskriven och har livslängd kvar är den mest lönsam.

Jag tror att det största problemet med kärnkraft är den politiska risken som klåparna på vänsterkanten står för. En annan risk är för mycket vindkraft som skapar extremt volatila priser. Ingen vill bygga något om de inte ska kunna ha ett stabilt pris att luta sig mot.
Citera
2024-12-16, 22:32
Medlem
Citat:
Vad menar du med »betald«? När den är avskriven och har livslängd kvar är den mest lönsam.

Jag tror att det största problemet med kärnkraft är den politiska risken som klåparna på vänsterkanten står för. En annan risk är för mycket vindkraft som skapar extremt volatila priser. Ingen vill bygga något om de inte ska kunna ha ett stabilt pris att luta sig mot.
Ja där håller jag med dig.Vi måste hålla politiker långt borta från en fri marknad.
Därför viktigt att Vattenfall inte bygger nya reaktorer.
Du verkar plötsligt tveksam till reaktorers lönsamhet på en fri marknad.Vindkraft är en konkurrent till kärnkraft.Liksom vattenkraft-solenergi-värmekraftvetk-gaskraft-oljekraft-kolkraft.Bra med konkurans.
Citera
2024-12-16, 22:41
Medlem
infidels avatar
Citat:
Det var som jag skriver ovan inte alls någon avsikt. Elprisområdena i Sverige var bara till för att inte få skadestånd för att det tillgängliggjordes för lite elproduktion för Danmark att köpa. Efter att detta infördes 2011 så gjordes en utredning 2013 som kom fram till att det inte fanns några betydande prisskillnader mellan elområdena mer än vid några enstaka timmar då det kunde vara stora skillnader.

Efter detta har som vi vet både R1 och R2 samt O1 och O2 förts ur elkraftsystemet och skapat en helt annan situation.

Om man återgår till ett elområde kommer problemet med Danmarks rätt att köpa åter i dagen. det är därför SD vill skapa ett ytterligare, mindre, elområde (SE5).

Problemet idag är inte bara Danmark utan även Norge och Polen. Fler elområden bör införas för att begränsa dessa länders möjligheter att köpa svensk el. Norge exporterar t.ex 1400 megawatt el till skräplandet Storbritannien som avskaffat kol, olja och kärnkraftverk till förmån för vindkraftverk. Svensk el får inte hamna i norska kablar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in