Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Verkar inte finnas någon ordentlig analys av vad de återkommande, extrema pristopparna faktiskt beror på. Många tycker och gissar, inte minst politikerna. Det finns flera tänkbara orsaker, t ex:
- Det råder brist i område 3 och 4
- Det tyska elpriset pressar upp priset
- En eller flera el-traders manipulerar marknaden på ett sådant sätt att priset stundtals går upp och ned våldsamt, och de tjänar stora pengar på detta.
- En och annan elproducent väljer att stänga ned delar av sin produktion under kalla och/eller vindstilla perioder. Det får elpriset att öka så kraftigt att de tjänar mer på den delen av produktionen som är igång.
Förmodligen är det flera faktorer som samverkar. Vad gäller de två sista faktorerna så är väl frågan hur lagliga de är. Det vore klädsamt om Finansinspektionen tog sig en titt på nummer 3.
Är det inte väldigt märkligt att vare sig regering eller opposition har krävt en ordentlig analys? Vet man inte orsaken kan man inte lösa problemet.
Det fungerar så här: Du är en eltrader. Du har premiumprenumeration på tjänster som windy.com. Du ser att om tre dagar kommer det att vara svag vind och kraftig kyla i elområde 3. Du köper upp så många leveranskontrakt på el under högförbrukningstimmarna om tre dagar som du har råd med. Alla andra eltraders gör samma sak för de har också prenumerationer på vädertjänster. Prognosen slår in och det blir kallt och svag vind och priset börjar rusa och rusa. När kylan kommer så slår svennes värmepump om till elpatron och strömkonsumtionen går genom taket. Svenne bara måste ha el för att inte barnen ska börja gnälla och elen kostar plötsligt 20 kronor per kwh för nu måste elbolagen ha energi och du vägrar släppa dina leveranskontrakt för mindre.
Inom aktiehandling kallas det här för frontrunning. Det kallas också för "scalping" av de som gör samma sak fast med konsertbiljetter till konserter med populära artister där det finns fler intressenter än platser på stadion, dvs köper upp 100 biljetter, och säljer dem sedan för det dubbla.
Det här är normalt förfarande av så kallade "råvaruhandlare". De är mellanhänder som köper utan att själva konsumera. Det är en laglig form av scalping. Svenne har ingen aning om hur mycket av hans inkomst som går till olika typer av lagliga ockrare och fifflare för han är för dum för att förstå hur han blir blåst.
Jag har börjat hata vanliga svenskar som dig mer än de som bedrar dig (och mig) för att det är på grund av sådana som dig som det här systemet finns till och frodas för du tror på alla de lögner som systemet producerar. När jag förklarar hur det fungerar och vad du måste göra för att stoppa det så slutar du att lyssna och kallar mig för konspirationsteoretiker och nazist-rasist.
Du och svenskarna som är som dig är helt enkelt mentalt oförmögna att föreställa er något abstrakt som inte går att ta på. Det vore okej om er idioti bara drabbade er, men nu drar ni med er mig och de som är som mig ner i skiten. Det är helt oacceptabelt.