Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-04, 17:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vad fan dillar du om? Kärnenergi är inte fossil energi. Det vet en 6-åring. Vidare är det ingen subvention på skatt. Läs på din mupp. Bolund säger själv att det är extraskatt på kärnkraft för att slänga upp vindkraft. Påstår du att han ljuger?

Nej men kärnkraften har fått hundratals miljarder i bidrag genom åren, främst under 1950-talet.
Citera
2021-10-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men kärnkraften har fått hundratals miljarder i bidrag genom åren, främst under 1950-talet.
Ja, vi brände häxor på 1600-talet. Relevans?
Citera
2021-10-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du är arg över de låga elpriserna?

Du hade hellre sett att vi haft högre elpriser som i kärnkraftslandet Frankrike?
Och så mojnade vinden och vips åkte priset upp och är nu denna timme, kl 17-18, högre i södra Sverige än i Frankrike som du gillar att klanka ner på, 197 mot 187 EUR.

Citat:
De svekska kraftverken (för elproduktion) byggdes under 70 och 80-talen.
Citera
2021-10-04, 17:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja, vi brände häxor på 1600-talet. Relevans?

Min poäng var att kärnkraften var lönsam för att den hade fått massa bidrag. När bidragen ströps så blev kärnkraften långsamt mindre och mindre lönsam till den punkt idag då inte ens företag vill finansiera nya kärnkraftverk bortsett från små modulära reaktorer som inte är tillåtna i EU öht av säkerhetsmässiga orsaker.
Citera
2021-10-04, 17:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartKaffemugg
De svekska kraftverken (för elproduktion) byggdes under 70 och 80-talen.

Ja, med hjälp av alla tidigare subventioner. Precis som oljekraften, solkraften och vindkraften är möjliggjord p.g.a subventioner.
Citera
2021-10-04, 17:44
Medlem
Citat:
Min poäng var att kärnkraften var lönsam för att den hade fått massa bidrag. När bidragen ströps så blev kärnkraften långsamt mindre och mindre lönsam till den punkt idag då inte ens företag vill finansiera nya kärnkraftverk bortsett från små modulära reaktorer som inte är tillåtna i EU öht av säkerhetsmässiga orsaker.
Nej! Ägarna har klargjort, med ekonomisk redovisning, att lönsamheten ströps med straffskatterna. Utan dessa hade det varit lönsamt och vindkraften hade varit där den hör hemma, på soptippen. Återigen, läs på. Siffrorna är en snabb googling bort.
Citera
2021-10-04, 17:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej! Ägarna har klargjort, med ekonomisk redovisning, att lönsamheten ströps med straffskatterna. Utan dessa hade det varit lönsamt och vindkraften hade varit där den hör hemma, på soptippen. Återigen, läs på. Siffrorna är en snabb googling bort.

Du menar att vindkraften är olönsam även i Frankrike och Spanien eller bara i Sverige?
Citera
2021-10-04, 18:21
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Du menar att vindkraften är olönsam även i Frankrike och Spanien eller bara i Sverige?
Lönsam för vindsnurreägarna när det blåser och högst olönsam för elkunderna som måste betala de fasta kostnaderna för reservkapaciteten oavsett om det blåser eller ej.

En konkurrenssituation där det sunda vore att vindkraften betalade för reservkapacitet/standby hos de som kan leverera när det inte blåser.

Elkunderna (inte ens MiljöPartisterna) lär vara nöjda med en situation när vindkraften inte levererar och hela landet blir svart, inkluderat Slöddermalm.

Vindkraften är lika smart som Marie-Antoinettes uttalande: Om det inte finns bröd kan de väl äta tårta.
Citera
2021-10-04, 18:34
Medlem
Citat:
Då jag inte är insatt i Spaniens eller Frankrikes politik så kan jag inte uttala mig. Jag kan uttala mig om svensk eller kinesisk politik.
Citera
2021-10-04, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Länk till NO1 tack.
Det är ett elområde. Hur i all världen tänker du att jag skall länka till det?

Vem som helst kan gå in på Nordpool och kolla pris-data för den timmen.
Citera
2021-10-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Det berodde på höga gaspriser, svag vind och dyra utsläppsrätter för kol.

Och vad leder höga gaspriser, svag vind och dyra utsläppsrätter till?
Behöver man elda på med fulkol, eller att det är lönsamt att elda på med olja eller kol så beror det på att dom mer miljövänliga alternativen inte räcker till.
Dvs en brist.

Att det INTE uppstår en brist beror ju just på att man eldar på med kol/olja ännu mer.
Citera
2021-10-04, 18:42
Bannlyst
Citat:
Men när staten tar ut riktade skatter för att subventionera konkurrenter är det inte marknadsekonomi länge. Du diskuterar som MP.
Om det är effektskatten så är den borttagen för länge sedan. Den kan man väl se som en konsekvens av folkomröstningen.
Dvs folket ville fasa ut kärnkraften. Och då är det som du säger inte marknadsekonomi. Iaf inte 100%. Kan dock fortfarande vara hög grad av marknadsekonomi.

Dock valde Riksdagen 2010 att skita i folkomröstningen. Därefter är det fritt fram att bygga kärnkraftverk. Hur du gjort det?

(Men brukar Mp prata om marknadsekonomi? Dom är väl ett vänsterparti precis som SD. Dvs det är regleringar och skatter som skall gälla).
Senast redigerad av liksom-fb 2021-10-04 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in