Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-19, 19:18
Medlem
Ettsjutrettons avatar
På förmiddagen den 10 november 1979 träffades den 18-åriga Marina Larsson och hennes 27-årige pojkvän. De skulle diskutera sitt förhållande men hamnade istället i gräl. Grälet slutade med att 27-åringen slog ner Marina, och ströp henne till döds med en halsduk.
Efter mordet for 27-åringen till ett skogsområde utanför Sigtuna där han dumpade Marinas kropp. Makabert nog valde mördaren att gömma Marina bara ett stenkast från hennes föräldrahem. Lyckligtvis påträffades hon redan dagen därpå, och inte av någon närstående.

Den 27-årige pojkvännen greps omgående efter fyndet. Efter att under inledande förhör ha nekat till alla anklagelser, medgav han till sist att han tagit livet av Marina. I början av januari 1980 åtalades 27-åringen vid Katrineholms tingsrätt för mord alt dråp.

Är det någon som hört talas om (det i dag bortglömda?) mordet på den unga Marina Larsson? Vad blev påföljden för 27-åringen?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2021-09-19 kl. 19:39.
Citera
2021-09-19, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minns att jag läste om fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
På förmiddagen den 10 november 1979 träffades den 18-åriga Marina Larsson och hennes 27-årige pojkvän. De skulle diskutera sitt förhållande men hamnade istället i gräl. Grälet slutade med att 27-åringen slog ner Marina, och ströp henne till döds med en halsduk.
Efter mordet for 27-åringen till ett skogsområde utanför Sigtuna där han dumpade Marinas kropp. Makabert nog valde mördaren att gömma Marina bara ett stenkast från hennes föräldrahem. Lyckligtvis påträffades hon redan dagen därpå, och inte av någon närstående.

Den 27-årige pojkvännen greps omgående efter fyndet. Efter att under inledande förhör ha nekat till alla anklagelser, medgav han till sist att han tagit livet av Marina. I början av januari 1980 åtalades 27-åringen vid Katrineholms tingsrätt för mord alt dråp.

Är det någon som hört talas om (det i dag bortglömda?) mordet på den unga Marina Larsson? Vad blev påföljden för 27-åringen?

Även om jag numera inte kommer ihåg några exakta detaljer rörande detta mord så kommer jag ihåg just den här detaljen när jag ser den var någonstans GM dumpade hennes kropp.

Att mordet på fröken Larsson är ett idag bortglömt fall beror mycket på att GM greps dagen efter. Vet ej vad påföljden blev men tror inte att fängelsestraffet blev så långvarigt.
Citera
2021-09-19, 22:35
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om jag numera inte kommer ihåg några exakta detaljer rörande detta mord så kommer jag ihåg just den här detaljen när jag ser den var någonstans GM dumpade hennes kropp.

Att mordet på fröken Larsson är ett idag bortglömt fall beror mycket på att GM greps dagen efter. Vet ej vad påföljden blev men tror inte att fängelsestraffet blev så långvarigt.
Ja, mördaren tog sig tid att köra de knappa 20 milen mellan Vingåker och Sigtuna för att dumpa Marinas kropp i närheten av föräldrahemmet. Kan detta ha varit i ett försök att lura polisen? 27-åringen påstod nämligen i inledande polisförhör att han senast sett Marina på kvällen den 10 november, då han skjutsade henne till tågstationen i Katrineholm. Hon skulle, enligt 27-åringen, ha tagit ett tåg mot Märsta med bussförbindelse till Sigtuna, för att besöka sina föräldrar.
Till vardags studerade Marina Larsson till fritidsledare vid Kjesäters folkhögskola i Vingåker. Vad hennes 27-årige pojkvän gjorde om dagarna vet jag inte.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2021-09-19 kl. 22:41.
Citera
2021-09-20, 00:42
Medlem
Van Nostrands avatar
Även risk att det bara blev några månade på psyket innan han var "frisk" igen. Inträffade ju under en tid av "liberal" strafflagstiftning/tillämpning.
Citera
2021-09-20, 01:55
Medlem
Citat:

Det blev RPV.
Citera
2021-09-20, 08:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Det blev RPV.
Stort tack för denna information. Då är kanske Van Norstrand rätt ute i sin farhåga?
Citera
2021-09-20, 15:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket liberala straff på den tiden.

Citat:
Det blev RPV.

Precis det jag misstänkte.

Detta var en sådan tid då många kom att bli dömda till RPV. En mycket liberal tid gällande straff.
Citera
2021-09-24, 00:24
Medlem
Fall-retros avatar
Gärningsmannen. Någon som vet mer, har mer info om GM? Födelseår? 1952 (eller 1951?)? Född i Södermanland? Inflyttad till Vingåker från annan del av landet?
Citat:
I början av januari 1980 åtalades 27-åringen vid Katrineholms tingsrätt för mord alt dråp.
Citat:
Det blev RPV.
Domsdatum?
Citera
2021-09-25, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fall-retro
Gärningsmannen. Någon som vet mer, har mer info om GM? Födelseår? 1952 (eller 1951?)? Född i Södermanland? Inflyttad till Vingåker från annan del av landet?

Domsdatum?

Vet inte.
Citera
2021-09-27, 11:03
Medlem
Uppgifter från Marinas mor, är att pojkvännen GS hette Roger och samt var från Vingåker. Marina och Roger hade träffats på gammeldans i Vingåker, berättade också Marinas mor.
Citera
2021-09-27, 11:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fall-retro
Gärningsmannen. Någon som vet mer, har mer info om GM? Födelseår? 1952 (eller 1951?)? Född i Södermanland? Inflyttad till Vingåker från annan del av landet?Domsdatum?
GM bör vara född 1952, då han beskrivs som 27 år gammal i tidningsartiklar daterade december 1979.
Citera
2021-09-27, 20:27
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeBqq
Uppgifter från Marinas mor, är att pojkvännen GS hette Roger och samt var från Vingåker. Marina och Roger hade träffats på gammeldans i Vingåker, berättade också Marinas mor.
Tack för dessa uppgifter PeeBqq!
Vet du om han var född i Vingåker? Eller om han t.ex. bodde där 1970?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in