• 1
  • 2
2021-09-20, 02:13
Medlem
KTM_s avatar
Min lägenhet är inte ofräsch men tror de är 20 år sen den renoverades. Så golvet slitet, sån där fiskbensparkett men reporma ser förjävligt ut, listorna är gamla, badrummet är inte ofräscht på nått vis men de syns ju att den har några år på nacken. Nytt golv å klinkers på väggarna hade gjort 👌. Skåpen i köket är från 60 talet. De är såna där drag luckor eller vad de heter som man drar åt sidan. . Den har sin charm inte min stil bara.
Visst en renovering höjer priset men om de är ungefär samma som jag lagt i tid å pengar kan de kvitta. Lite ny färg på väggar å tak känns givet.
Någon som har lite erfarenheter å tips när de gäller att öka värdet?
Senast redigerad av KTM_ 2021-09-20 kl. 02:15.
Citera
2021-09-20, 02:47
Medlem
Anubis-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Min lägenhet är inte ofräsch men tror de är 20 år sen den renoverades. Så golvet slitet, sån där fiskbensparkett men reporma ser förjävligt ut, listorna är gamla, badrummet är inte ofräscht på nått vis men de syns ju att den har några år på nacken. Nytt golv å klinkers på väggarna hade gjort 👌. Skåpen i köket är från 60 talet. De är såna där drag luckor eller vad de heter som man drar åt sidan. . Den har sin charm inte min stil bara.
Visst en renovering höjer priset men om de är ungefär samma som jag lagt i tid å pengar kan de kvitta. Lite ny färg på väggar å tak känns givet.
Bona upp golvet bara (ica maxi har nått golvpolish som fungerar okey), det räcker, sen kan du måla tapeter vita, många bostäder jag sett är det just vitmålade väggar, så måla på det ser ljust ut...
Kök brukar de flesta bygga nytt ändå så bara städa upp räcker.

Vi fick bra pris även om vi inte måla väggar utan bara fixa parkettgolvet med polish och likaså mattan i köket med polishen, funka på linoliumgolv med detta polish.
Så lägg inte ner för mycket tid på att fixa till, småfix och städ räcker, ev måla tapeter vita.
Citera
2021-09-20, 06:22
Medlem
Citat:

Sådant som klart ser slitet ut eller är trasigt bör åtgärdas, i synnerhet det senare, men renovering i övrigt är tveksam eftersom köparen kanske vill ha det på helt annat sätt eller uppskattar att det är i originalskick. Någon föreslog att måla tapeter vita, mycket tveksamt, kan lätt se ut som en lågbudgetlösning som inte alls uppskattas.
Citera
2021-09-20, 07:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det beror också på hur priserna ser ut i övrigt i din stad men framförallt ditt område. Kolla slutpriser och i vilket skick lägenheter som sålts är i.
Alltid mer jobb än man tror att börja renovera något och en sak drar ofta med sig en sak till osv.
Äldre kök av din typ finns det folk som letar efter och vill köpa men inget jag går i gång på.

Prata med en mäklare eller allra helst tre, är gratis att ta ett möte och be dem värdera lägenheten för försäljning. Fråga då vad mäklaren tror om värdeökning vid renovering.
Citera
2021-09-20, 07:29
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Avseende geografi inom tullarna samt hipsterförorter till staden Stockholm:

De välbeställda köparna kräver säljaren skall ha totalrenoverat allt ner till detaljnivå innan sälj och börjar sedan själva diekt efter sitt högsta-budet-köp inte med att flytta in i den helt fräscha BR:en.

Köparen börjar istället med att kontraktera en byggfirma (ofta inte på fast pris utan istället på löpande räkning) som får i uppdrag att riva ut precis allt och göra om som den månadens reportage i inrednings-magazin och på interior design-bloggar.
Citera
2021-09-20, 08:16
Medlem
lone stars avatar
Här i Uppsala, så spelar inte skick nån större roll alls. Det är mer vilket bostadsområde bostaden ligger i. Har också märkt att folk inte bryr sig om kostnaden/standarden vid budgivning. Dvs har du renoverat med enklare material eller exklusiva så blir det i princip samma slutpris. Var nyligen in i en lägenhet som ej såldes privat. Man hade gjort dels en ren snikrenovering. B la tapet ovanför den nya köksbänken som var i trä. Samt fult placerade eluttag. Dels inte renoverat. Stora repor i golv. Tack vare den låg i ett speciellt hus i ett attraktivt område gick den ändå upp 1 miljon. Hade inte lyft mycket mer med en ”riktig” renovering.
Citera
2021-09-20, 08:39
Medlem
Citat:
Generellt brukar mäklare avråda från renovering, särskilt helrenovering. Det kostar tid, pengar och tankekraft. Man kan ha otur med byggfirman så det drar ut på tiden eller blir ett dåligt resultat, eller man hittar massa krångliga följdfel på vägen. Du låser också in objektet mot en viss spekulantgrupp om du väljer stil åt dem i förväg. Och många vill bomba och göra om ändå, låt dem svettas och banka sig på tummen i stället för att du gör det. Fiskbensparkett ska absolut vara kvar, man kan slipa ytan och fylla i repor. Skjutluckorna i köket ska också vara kvar.
Citera
2021-09-20, 11:29
Medlem
Nu för tiden så verkar all riva ut exakt allt när de köper ny hus och lägenheter.
Spelar ingen roll hur nytt och fräscht det är.
Citera
2021-09-20, 11:56
Medlem
Kione211s avatar
Vet en same som bodde i Stockholm innerstad 1år. Han renovera sin lgh en helg efter reko av mäklaren. Det tog en helg. Han pynta målare dubbla svartlönen. Han gick 400000 plus och köpte Sundsvalls dyraste lgh.
Jag däremot bor långt utanför jobbet i Sthlm och renovera inte och blev knappt av med min Lgh.
Det var typ 20 år sedan. Mäklaren där du bor vet nog vibbar där du bor
Citera
2021-09-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Någon föreslog att måla tapeter vita, mycket tveksamt, kan lätt se ut som en lågbudgetlösning som inte alls uppskattas.

Håller med om det där, det höjer absolut inte värdet på bostaden, det är bara något som man själv tror.
"Ah nu kan jag ta 20 000kr mer för bostaden för nu har jag underlag för det" Men nej det har man inte.
Man intalar sig att det bidrar.
Citera
2021-09-20, 13:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Ett slitet badrum kan ju kännas bra för en köpare då man tycker sig få en billigare lägenhet och ger sig inte i budgivningen då man vill göra en bra affär + att man får det precis som man vill ha när man fixar det senare.
Jag hade målat om och fixat golvet plus det som gör att folk blir osäkra; trasigt kylskåp, mögellukt, vattenskada mm.
Citera
2021-09-20, 14:14
Medlem
Vi köpte en sk säljrenoverad lägenhet Mao slarvigt och billigt renoverat. Den gick för under Accept och under kvm priset för området.

Tror bara det är värt om man för det bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in