2021-11-16, 19:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är väldigt skeptisk till det. Brotten ska begåtts när han arbetade på SÄPO och Försvarsmakten, jag tror det han (PK) misstänks för är relaterat till det.

Oppositionella exiliranier är inte särskilt intressanta för någon av hans tidigare arbetsgivare. Iranier som som agerar på uppdrag av den iranskan regimen är förstås högintressanta för SÄPO, men att ha skulle övervaka dessa vore ju inte flyktingspionage, och dessutom inte av mycket intresse för någon annan än just SÄPO.

Litar inte på dissidentpress i det här fallet. Man kan också fundera på rimligheten i att de, men inte svenska medier, skulle ha källor inifrån utredningen.
Min fetning.

Hur tänkte du här?
Det borde föreligga ett intresse då dessa oppositionella exiliranier befinner sig i Sverige, ofta är Svenska medborgare och är av intresse för Iranska myndigheter.
Att någon sitter på SÄK eller försvarsstaben, samlar info om exil-Iranier och sedan informerar Iranska myndigheter, det borde tas på största allvar.

Det handlar om exil-Iranier tillika Svenska medborgare som kan ha viktiga positioner i Sverige. Vilket smaschläge för Iranska myndigheter då de kan utföra utpressningar mot exil-Iranier i Sverige genom att hota med att ta livet av släktingar i Iran.
Citera
2021-11-16, 20:07
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Fan är det som händer med Sverige. Allt det vi ser idag föregår ett krig/konflikt. Jag är så säker på att Sverige kommer dras in i en väpnad konflikt på hemmaplan innan 2035.

Förstår inte varför alla "goda" länder inte bara går ihop och bombar skiten ur länder som börjar kriga för att ta över mark, hur svårt ska det va?

Idag kan man pricka specifika mål väldigt exakt.

Fega ledare som alltid.
Citera
2021-11-16, 20:17
Medlem
Vilket smaschläge för Iranska myndigheter då de kan utföra utpressningar mot exil-Iranier i Sverige genom att hota med att ta livet av släktingar i Iran.[/quote]

Snacka goja grabben! Du har sett för mycket Hollywood filmer. Finns inga exil Iranier som kan vara för intresse av iranska regimen att de skulle pressa släktingar till dessa. Förra året grep Iran en "youtuber" som i många år befann sig i Frankrike och uppmanade folk till att till våld i samband med demonstrationer. Hans familj rörde sig fritt utan att någon rörde dem. Finna många exempel som jag kan ta upp.
Citera
2021-11-16, 20:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Hur tänkte du här?
Det borde föreligga ett intresse då dessa oppositionella exiliranier befinner sig i Sverige, ofta är Svenska medborgare och är av intresse för Iranska myndigheter.
Att någon sitter på SÄK eller försvarsstaben, samlar info om exil-Iranier och sedan informerar Iranska myndigheter, det borde tas på största allvar.

Det handlar om exil-Iranier tillika Svenska medborgare som kan ha viktiga positioner i Sverige. Vilket smaschläge för Iranska myndigheter då de kan utföra utpressningar mot exil-Iranier i Sverige genom att hota med att ta livet av släktingar i Iran.

Jag ska svara hur jag tänker, men med den uppriktiga reservationen att det är möjligt att jag tänker helt fel.

Det finns i Sverige en iransk diaspora, organiserade inom en lång rad ofta vänsterinriktade organisationer. Dessa agerar inte underjordiskt på något vis, även om det inte direkt finns medlemsmatriklar publicerade på nätet.

SÄPO ansvarar inte för det deras personskydd, men flyktingspionage faller under SÄPO att utreda och bekämpa. Man kartlägger inte direkt individer inom denna miljö, däremot försöker man hålla koll på de som försöker göra det. En läckande SÄPO-agent kan möjligen berätta en del om hur det arbetet ser ut, men då rör det sig inte riktigt om flyktingspionage, utan kontraspionage. Kvar finns väl möjligheten att han så att säga på hobbynivå, utöver sitt arbete på SÄPO och FM, även agerat flyktingspion - men det känns långsökt.

Irans underrättelseverksamhet i Sverige består sannolikt även av företagsspionage samt, kanske via tredjeland, att försöka komma över teknologi som kan användas för anrikning av Iran och att ta fram kärnvapen. Men jag tror inte det här har med Iran att göra överhuvudtaget.
Citera
2021-11-16, 22:09
Medlem
Baisers avatar
Jag tror dessa personer till skillnad från etniska svenskar är att de har en svag lojalitet med Sverige, har inte samma inställning till ryssen som vi nordbor (de kan till och med känna lojalitet, beundran för ryssen)
Och därför är dessa personer mycket dåligt lämpade för att jobba med frågor som rör riketssäkerhet.

Låt detta bli en läxa...
Citera
2021-11-16, 22:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWE5
Snacka goja grabben! Du har sett för mycket Hollywood filmer. Finns inga exil Iranier som kan vara för intresse av iranska regimen att de skulle pressa släktingar till dessa. Förra året grep Iran en "youtuber" som i många år befann sig i Frankrike och uppmanade folk till att till våld i samband med demonstrationer. Hans familj rörde sig fritt utan att någon rörde dem. Finna många exempel som jag kan ta upp.
Hoppla, en godhetsknarkande klerkerkramare.

https://www.europarl.europa.eu/doceo...0-0440_SV.html
Europaparlamentets resolution om Iran
Citat:
De iranska myndigheterna har förföljt Nasrin Sotoudehs familj, släktingar och vänner, särskilt hennes make Reza Khandan, med syftet att tysta dem och stoppa alla kampanjer för att få Nasrin Sotoudeh frigiven
Citat:
Ahmadreza Djalali, en iransk-svensk läkare, akademiker och professor vid VUB-universitet i Belgien och Universita degli Studi del Piemonte Orientale i Italien, dömdes i oktober 2017 till döden efter att på falska grunder ha anklagats för spioneri, och har nu enligt uppgift förts till en isoleringscell inför sin avrättning, trots att det flera gånger har konstaterats att hans rättegång var grymt orättvis och att hans fällande dom grundades på att man med tortyr tvingat fram en bekännelse. Iranska tjänstemän har hotat att döda honom och hans familj i Sverige och Iran. I en skrivelse från Evinfängelset för politiska fångar skrev han att skälet till hans frihetsberövande var att han vägrade spionera på EU:s institutioner för Irans räkning. Den 24 november 2020 underrättades Djalali om att hans avrättning var nära förestående.
Citat:
Europaparlamentet fördömer skarpt avrättningen den 12 december 2020 av den franskbaserade journalisten Ruhollah Zam, redaktör för kanalen Amad News Telegram, och den 12 september 2020 av brottaren Navid Afkari. Parlamentet uttrycker sitt djupaste deltagande med deras familjer, vänner och kolleger. Parlamentet uppmanar EU och dess medlemsstaters institutioner att bättre skydda iranska medborgare som är bosatta i EU och som utsätts för trakasserier och hot från iranska underrättelsetjänsten

Det finns hur mycket som helst på nätet som du kan förkovra dig med.

Att Iran inte skulle sätta press på dissidenters släkt och vänner är inget annat än kvalificerat nys!
Citera
2021-11-16, 23:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag ska svara hur jag tänker, men med den uppriktiga reservationen att det är möjligt att jag tänker helt fel.

Det finns i Sverige en iransk diaspora, organiserade inom en lång rad ofta vänsterinriktade organisationer. Dessa agerar inte underjordiskt på något vis, även om det inte direkt finns medlemsmatriklar publicerade på nätet.

SÄPO ansvarar inte för det deras personskydd, men flyktingspionage faller under SÄPO att utreda och bekämpa. Man kartlägger inte direkt individer inom denna miljö, däremot försöker man hålla koll på de som försöker göra det. En läckande SÄPO-agent kan möjligen berätta en del om hur det arbetet ser ut, men då rör det sig inte riktigt om flyktingspionage, utan kontraspionage. Kvar finns väl möjligheten att han så att säga på hobbynivå, utöver sitt arbete på SÄPO och FM, även agerat flyktingspion - men det känns långsökt.

Irans underrättelseverksamhet i Sverige består sannolikt även av företagsspionage samt, kanske via tredjeland, att försöka komma över teknologi som kan användas för anrikning av Iran och att ta fram kärnvapen. Men jag tror inte det här har med Iran att göra överhuvudtaget.
Jag delar inte din uppfattning bad det gäller den Iranska diasporan. Den inkluderar även synnerligen välutbildade, välintegrerade och välplacerade individer.

Sverige har idag "Iranier" med Svenskt medborgarskap som arbetar på viktiga positioner. Säkerhetspolisen och MUST är bra exempel.
Men hur många välutbildade Iranier finns det inte inom den Svenska forskarvärlden? Eller hur många ingenjörer har en sådan bakgrund hos Ericsson, VOLVO, Electrolux, Hägglunds, m.fl.?
Lika intressant är Iranierna som arbetar på departementen, Statliga verk och myndigheter.
Listan kan göras lång.

Har dessa "Iranier" nära släkt i Iran så finns således möjligheten att klerkerväldet kan utpressa de välintegrerade Iranierna.
Citera
2021-11-16, 23:31
Medlem
Skrikapas avatar
Just dessa ärenden handlar inte om flyktingspionage, det är jag rätt säker på. Iran bedriver dock oerhört mycket sådan verksamhet. Flyktingspionage heter egentligen olovlig underrättelseverksamhet i svensk lag.

Brottet spioneri rör andra omständigheter.

Citat:
Brottsbalken 19 kap 5 § Den som, för att gå främmande makt tillhanda, obehörigen anskaffar, befordrar, lämnar eller röjer uppgift om försvarsverk, vapen, förråd, import, export, tillverkningssätt, underhandlingar, beslut eller något förhållande i övrigt vars uppenbarande för främmande makt kan medföra men för Sveriges säkerhet döms, vare sig uppgiften är riktig eller inte, för spioneri till fängelse i högst sex år.

Detsamma ska gälla, om någon i samma syfte obehörigen framställer eller tar befattning med skrift, teckning eller annat föremål som innefattar sådan uppgift. Lag (2014:383).

Med tanke på 41-åringens anställningar vid tiden för brottet pekar det mesta på verksamhet mot försvarsmakten, tycker jag. 41-åringen ska ha arbetat i en av de hemligaste delarna av FM. Den del som sysslar med underrättelseinhämtning mot utlandet, eller ”utländska förhållanden” i Sverige. Den del som ska förse Försvarsmakten och regeringen med beslutsunderlag och analyser. Jag skulle spekulera i att det handlar om känslig verksamhet med koppling till utlandet, och vi kanske aldrig får reda på exakt vad det gäller.

Att Iran är huvudmannen här har ju bara antagits med tanke på 41-åringens tidigare medborgarskap. Vi vet ej det i dagsläget. Men det är klart att anknytningen dit ger starka misstankar.
Citera
2021-11-16, 23:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag delar inte din uppfattning bad det gäller den Iranska diasporan. Den inkluderar även synnerligen välutbildade, välintegrerade och välplacerade individer.

Sverige har idag "Iranier" med Svenskt medborgarskap som arbetar på viktiga positioner. Säkerhetspolisen och MUST är bra exempel.
Men hur många välutbildade Iranier finns det inte inom den Svenska forskarvärlden? Eller hur många ingenjörer har en sådan bakgrund hos Ericsson, VOLVO, Electrolux, Hägglunds, m.fl.?
Lika intressant är Iranierna som arbetar på departementen, Statliga verk och myndigheter.
Listan kan göras lång.

Har dessa "Iranier" nära släkt i Iran så finns således möjligheten att klerkerväldet kan utpressa de välintegrerade Iranierna.

Men då handlar det inte om flyktingspionage. En svensk-iransk ingenjör på Volvo må vara oppositionell, men då är det förmodligen mest Volvos teknologi Iran vill åt. Där kan SÄPO sannolikt inte bidra så mycket, de har ju ingen sammanställning över svensk-iranier på höga positioner. Enklare då hitta lite svensk-iranier på Facebook och sedan tröska igenom deras vänner, och jobba sig vidare. Kanske påträffas någon mottaglig för hot eller som kan värvas.
Citera
2021-11-17, 00:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Jag tror dessa personer till skillnad från etniska svenskar är att de har en svag lojalitet med Sverige, har inte samma inställning till ryssen som vi nordbor (de kan till och med känna lojalitet, beundran för ryssen)
Och därför är dessa personer mycket dåligt lämpade för att jobba med frågor som rör riketssäkerhet.

Låt detta bli en läxa...
Sant. De saknar all lojalitet.
Femtekolonnare tas in av myndighetsvänster som inte heller har lojalitet gentemot Sverige.
Citera
2021-11-17, 07:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Men då handlar det inte om flyktingspionage. En svensk-iransk ingenjör på Volvo må vara oppositionell, men då är det förmodligen mest Volvos teknologi Iran vill åt. Där kan SÄPO sannolikt inte bidra så mycket, de har ju ingen sammanställning över svensk-iranier på höga positioner. Enklare då hitta lite svensk-iranier på Facebook och sedan tröska igenom deras vänner, och jobba sig vidare. Kanske påträffas någon mottaglig för hot eller som kan värvas.
Nja, jag tror att det inte är "svart eller vitt" utan att det handlar om en enorm gråskala (vilket kanske får brottsrubriceringarna att överlappa varandra?)

En regim som den Iranska har (tror jag) ett långsiktigt sätt att se på det hela. Man gör vad man kan för att registrera samtliga flyktingar, man gör vad man kan för att följa flyktingarnas utveckling i mottagarländerna och när ngn i flyktingens familj, kanske ett Svenskfött barn, hamnar på en viss position så kanske påtryckningarna appliceras?

Jag tror att flyktingspionaget är en viktig del för att lägga en kunskapsgrund vad det gäller flyktingfamiljerna i Sverige. Och med en långsiktig strategi så kanske Iran sedan agerar när flyktingens Svenskfödda barn efter framgångsrika studier sedan får ett arbete på t.ex. Säkerhetspolisen?
Citera
2021-11-17, 09:34
Medlem
Himmelstosss avatar
Peyman Kia är folkpartist

Vilket parti är det han har kandiderat för?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...efen-i-uppsala

EDIT: Ahaa, Folkpartiet.
(FB) 41-årig fd anställd på Säpo och Försvarsmakten gripen av Säpo 2021-09-20
Senast redigerad av Himmelstoss 2021-11-17 kl. 09:41. Anledning: Hittade info själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in