Just dessa ärenden handlar inte om flyktingspionage, det är jag rätt säker på. Iran bedriver dock oerhört mycket sådan verksamhet. Flyktingspionage heter egentligen olovlig underrättelseverksamhet i svensk lag.
Brottet spioneri rör andra omständigheter.
Citat:
Brottsbalken 19 kap 5 § Den som, för att gå främmande makt tillhanda, obehörigen anskaffar, befordrar, lämnar eller röjer uppgift om försvarsverk, vapen, förråd, import, export, tillverkningssätt, underhandlingar, beslut eller något förhållande i övrigt vars uppenbarande för främmande makt kan medföra men för Sveriges säkerhet döms, vare sig uppgiften är riktig eller inte, för spioneri till fängelse i högst sex år.
Detsamma ska gälla, om någon i samma syfte obehörigen framställer eller tar befattning med skrift, teckning eller annat föremål som innefattar sådan uppgift. Lag (2014:383).
Med tanke på 41-åringens anställningar vid tiden för brottet pekar det mesta på verksamhet mot försvarsmakten, tycker jag. 41-åringen ska ha arbetat i en av de hemligaste delarna av FM. Den del som sysslar med underrättelseinhämtning mot utlandet, eller ”utländska förhållanden” i Sverige. Den del som ska förse Försvarsmakten och regeringen med beslutsunderlag och analyser. Jag skulle spekulera i att det handlar om känslig verksamhet med koppling till utlandet, och vi kanske aldrig får reda på exakt vad det gäller.
Att Iran är huvudmannen här har ju bara antagits med tanke på 41-åringens tidigare medborgarskap. Vi vet ej det i dagsläget. Men det är klart att anknytningen dit ger starka misstankar.