Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-12, 19:13
Medlem
Stämmer min hypotes att Säkerhetspolisen har sämre kompetens och förmåga än tentamensvakten Britt-Inger och Kurt-Jörgen, väktare på Stora Coop? Kan någon svara? Bröderna Peymans framfart under ett decennium antyder ju att så skulle kunna vara fallet…
Citera
2022-11-12, 19:20
Medlem
entangleements avatar
Edit: såg att folk redan hade svarat på det
Senast redigerad av entangleement 2022-11-12 kl. 19:39.
Citera
2022-11-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Berika med med personal med olika typer av kompetenser som man inte tidigare hade ja.

Försök inte inbilla oss att när du skrev att han kom in på traineeprogrammet för att främja ”mångfald” (citat i original), så menade du olika typer av kompetenser.

Men nu hade inte Peyman några unika kompetenser som stack ut i sitt CV (mer än ovanligt låg moral), så du får väl lägga ihop 1 och 1 själv.
Citera
2022-11-12, 19:22
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Otippat med iranier. Mao invandrare
Citera
2022-11-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
https://www.etc.se/debatt/total-tyst...nsats-i-libyen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...-hant-ericsson

https://www.gp.se/debatt/skamligt-at...iget-1.9990686

https://www.omvarlden.se/opinion/deb...an-andra-vapen
Men för höge farao - det där är inte alls något svar på det du påstod.
Citera
2022-11-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej han menar olika kompetenser. Det kan vara beteendevetare, psykologer, matematiker, kemister, språkvetare (ja, gärna farsi) med mera. Alltså discipliner som inte ligger inom ramen för säkerhetstjänstens grunduppgift, men som kan fylla en roll i helheten.

Det handlar nog också om att man ville ha in mer folk med icke-polisiär bakgrund.

Så du behöver se honom uttryckligen säga att syftet med programmet var att inkvotera människor till myndigheten?

Läs mellan raderna och ta kontextet med att Polismyndigheten redan har avslöjats för att inkvotera utrikes födda.

Hittade även det här där Säpo erkänner att de söker utrikes födda. Rätt uppenbart att programmet var en satsning på att hitta invandrare. När man tittar på helheten.

"Säkerhetspolisen strävar aktivt efter en jämnare könsfördelning samt en mångfald när det gäller bakgrund och erfarenheter bland våra livvakter. "
Citera
2022-11-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Svårt att jämföra med en dubbelmördare eller dylikt, vissa har väl suttit betydligt längre än så.

Frågan är hur detta värderas, risk för "återfall" etc. är väl rätt liten för spioneri... Att de kan var ute om 10 år är inte omöjligt.

Kan inte ansöka om tidsbestämt förrän 10 år har gått till att börja med, om man dömts till livstid. Så ute efter 10 "går" inte.
Citera
2022-11-12, 19:36
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Driver du eller? Den äldsta brodern har såvitt jag vet dabblat med den absolut högst säkerhetsklassade informationen som existerar inom den svenska staten, både inom säkerhetspolisen och försvarsmakten. Man tar sig inte så högt upp och långt in om man är en idiot, det säger väl sig självt. Han är snarare mycket intelligent, oerhört charmig och extremt manipulativ. Skulle inte förvåna mig om killen ligger på psykopat-spektrat då delar av hans förehavanden många gånger hade varit extremt emotionellt påfrestande för en normal person, samt att de är notoriska spänningssökare och kan åsamka individer och/eller organisationer ofattbar skada bara för sakens skull.

"Samtidigt som brottsanklagelserna är ogrundade till viss del."

Jaså? Vad grundar du det på?

När jag läser FUPen så är det flera kollegor som är helt oförstående till att Peyam kom tillbaka till antingen SÄPO/MUST/KSI. Det framgår inte vilken organisation det var men när jag läste FUPen igår så var det någon var väldigt förvånad då Peyam saknade utbildning för detta.

Och Peyam kom in på SÄPO via en aspirantutbidlning som var 10 månader lång. Tidigare hade han jobbat för Tullverket. Med tanke på att SÄPO, eller MUST, var tvungna att åka hem till Peyams privata bostad för att det hade varit omöjligt att kontakta honom tyder väl inte på jättehög IQ.

Som jag ser det har han kommit in på SÄPO på ett bananskal, eller räkmacka beroende på hur man ser det. SÄPO behövde mer mångfald. Han fick sedan hela SÄPOs personallista antagligen i något organisationsärende. Sedan framkommer det att Peyam gjort väldigt många sökningar på olika områden som han inte hade att göra med just i slutet av sin anställning.

Och när man läser FUPen så är det så mycket som är överstruket men man förstår att det är extremt känsligt material Peyam kommit över då man inledningsvis får reda på att den som utfrågas som vittne har försvarssekretess.
Citera
2022-11-12, 19:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entangleement
Vad kan det ha varit för olika typer av kompetenser som de inte tidigare hade där, som dessa kunde berika stället med trots att de inte kunde tillföra så mycket inom Säkerhetstjänstens grunduppgift?

Språk, arabiska, persiska, dari etc verkar i många myndigheter vara väldigt viktigt.
Citera
2022-11-12, 19:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Men nu hade inte Peyman några unika kompetenser som stack ut i sitt CV (mer än ovanligt låg moral), så du får väl lägga ihop 1 och 1 själv.

Man behöver inte unika kompetenser för att antas till ett traineeprogram. Men vad jag förstår hade han dubbla examina, arbetserfarenhet som utredare(?) på tullverket och, utgår jag från, talade och förstod farsi flytande. Att en person med den profilen skulle antas till säkerhetspolisens traineeprogram är inte anmärkningsvärt.
Citera
2022-11-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Kan inte ansöka om tidsbestämt förrän 10 år har gått till att börja med, om man dömts till livstid. Så ute efter 10 "går" inte.

Det hoppas vi, men lite oklart vad minimum är:

" I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; "

"Sedan 2006 beslutar Örebro tingsrätt om livstidsdömda fångar ska få sitt straff tidsbestämt. Tingsrätten får efter ansökan, som får göras först sedan tio års fängelse avtjänats, omvandla livstidsstraffet till minst 18 års fängelse."
Citera
2022-11-12, 19:45
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Stämmer min hypotes att Säkerhetspolisen har sämre kompetens och förmåga än tentamensvakten Britt-Inger och Kurt-Jörgen, väktare på Stora Coop? Kan någon svara? Bröderna Peymans framfart under ett decennium antyder ju att så skulle kunna vara fallet…

Inte alls konstigt att kompetensen är dålig då mycket vikt läggs vid vem man känner. Jag hade en kollega som hade allt som krävs för att bli antagen till polishögskolan, men underkändes gång på gång. Å andra sidan vet jag en tjej som är 23 och redan utbildad polis trots att hon fortfarande lägger upp de där konstiga munnarna som osäkra tjejer gör. Hon blev antagen förmodligen för att pappa är polischef. En sån fjortis skulle inte fått en chans utan kontakter. Räcker att se på hennes sociala medier för att inte ta in henne på utbildningen. Men pappa är ju polischef så det löste sig nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in