Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-25, 17:18
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har en liten bänkdiskmaskin som heter Klarstein Amazonia Mini.
problemet med den är att om jag använder "dom bra" diskmaskinstabletterna som finish quantum och yes platinum så blir det fläckar på disken av glas, detta eftersom dessa tabletter är avsedda för stora diskmaskiner.

jag har även provat att diska med finish all in one max tabletter, finish flytande maskindiskmedel(grön flaska) men då blir inte kastruller och ugnsformar helt rena.

så nu undrar jag om ni har några tips på bra maskindiskmedel som verkligen gör rent disken och inte lämnar några märken kvar i botten på kastruller eller matrester längs kanterna i ugnsformar?

vill helst använda tabletter då det är smidigast men verkar ju inte finnas några små tabletter eller tabletter som man kan dela på som gör ett bra jobb.
jag vill bara att det blir rent, pulver eller annat spelar ingen roll längre, bara disken blir ren.

tack på förhand
Citera
2021-09-25, 17:19
Moderator
Maviels avatar
När jag hade bänkdiskmaskin använde jag antingen pulver (det finns, alla märkena) eller så tog jag en halv diskmaskintablett.
Citera
2021-09-25, 17:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Fläckarna beror på hårt vatten. Du behöver fylla på salt i din diskmaskin.
Citera
2021-09-25, 17:44
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fläckarna beror på hårt vatten. Du behöver fylla på salt i din diskmaskin.
nej, jag har salt.
har använt det hela tiden och fläckarna började komma efter att jag började med yes platinum och finish quantum
Citera
2021-09-25, 17:53
Medlem
Kör pulver så kan du dosera fritt, men kolla vad tillverkaren rekommenderar i mängd. Använd även salt och spolglans. Slå även i en skvätt diskmedel till fördisken/avsköljning.
Senast redigerad av KamratBlue 2021-09-25 kl. 18:50.
Citera
2021-09-25, 18:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Pulver eller dela tabletterna i två.
Citera
2021-09-25, 18:25
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kör pulver så kan du dosera fritt, men kolla vad tillverkaren rekommenderar i mängd. Använd även salt och sköljmedel. Slå även i en skvätt diskmedel till fördisken/avsköljning.
salt är väl klart man har. sköljmedel? det är inte en tvättmaskin.
om du menar spolglans så har jag testat det.

fördisken?

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Pulver eller dela tabletterna i två.

vilket märke? har du egen erfarenhet?

som jag skrev så har jag provat finish all in one tabletter , blå/röd påse (som säljs typ överallt) och det blir inte rent.
så en sån tablett delad skulle då alltså inte gå
Senast redigerad av NightWalker1 2021-09-25 kl. 18:39.
Citera
2021-09-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
salt är väl klart man har. sköljmedel? det är inte en tvättmaskin.
om du menar spolglans så har jag testat det.

fördisken?
Jo naturligtvis spolglans.

Det första en diskmaskin gör är att skölja av disken vilket man även kan likna vid en fördisk där skit som sitter hårt fast löses upp. Du har väl ett fack som öppnas och tillsätter diskmedel vid ett visst tillfälle? Sedan lägger man lite pulver direkt på locket som är med i avsköljning/fördisk.
Citera
2021-09-25, 19:05
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jo naturligtvis spolglans.

Det första en diskmaskin gör är att skölja av disken vilket man även kan likna vid en fördisk där skit som sitter hårt fast löses upp. Du har väl ett fack som öppnas och tillsätter diskmedel vid ett visst tillfälle? Sedan lägger man lite pulver direkt på locket som är med i avsköljning/fördisk.

ok som sagt spolglans gör ingen skillnad.

jag har bara ett fack, där diskmedlet ska i, men den sitter redan på locket utan lucka iofs.
så du menar att man ska hälla lite pulver eller flytande maskindiskmedel direkt på locket och då ska det diska bättre?
Citera
2021-09-25, 19:14
Medlem
Citat:
ok som sagt spolglans gör ingen skillnad.

jag har bara ett fack, där diskmedlet ska i, men den sitter redan på locket utan lucka iofs.
så du menar att man ska hälla lite pulver eller flytande maskindiskmedel direkt på locket och då ska det diska bättre?
Spolglans tar bort ränder och fläckar av kalk.

Har inte din diskmaskin ett fack med en lucka som öppnas vid huvuddisken, är det huvuddisk direkt? Herregud, har de inte utvecklat bänkdiskmaskinerna på 40 år? Har den inte avsköljning så är det ju svårt att nyttja det för att lösa upp svårare skit. Tillsätt då istället mer diskmedel till disken. Det är ju just detta pulver är bra då du själv kan bestämma mängden. Du får prova dig fram men även anpassa dig för vad du diskar för tillfället.
Citera
2021-09-25, 19:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
som jag skrev så har jag provat finish all in one tabletter , blå/röd påse (som säljs typ överallt) och det blir inte rent.
så en sån tablett delad skulle då alltså inte gå
Har också bänkdiskmaskin men av märket Logik och tycker att det billiga märket Eldorado som finns hos Willys är okej med hel tablett, brukar dock ha sköljt av innan med varmt vatten så inte t.ex ugnform eller matlådor har mycket rester som sitter hårt och kör ganska ofta på längre program som kan ta 2-2:25 tim.
Kör du rengöring ibland och rensar filtret i mitten så det inte sitter kvar en massa rester där?
Citera
2021-09-25, 19:18
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Spolglans tar bort ränder och fläckar av kalk.

Har inte din diskmaskin ett fack med en lucka som öppnas vid huvuddisken, är det huvuddisk direkt? Herregud, har de inte utvecklat bänkdiskmaskinerna på 40 år? Har den inte avsköljning så är det ju svårt att nyttja det för att lösa upp svårare skit. Tillsätt då istället mer diskmedel till disken. Det är ju just detta pulver är bra då du själv kan bestämma mängden. Du får prova dig fram men även anpassa dig för vad du diskar för tillfället.

nix bara fack för diskmedel.
nej dom har tydligen inte det det är en jävla noname jag har men när jag skulle köpa maskinen så hittade jag ingen annan som skulle passa där jag vill ha den. dom andra var för höga eller för breda.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har också bänkdiskmaskin men av märket Logik och tycker att det billiga märket Eldorado som finns hos Willys är okej med hel tablett, brukar dock ha sköljt av innan med varmt vatten så inte t.ex ugnform eller matlådor har mycket rester som sitter hårt och kör ganska ofta på längre program som kan ta 2-2:25 tim.
Kör du rengöring ibland och rensar filtret i mitten så det inte sitter kvar en massa rester där?

yes jag kör rengöring med en sån där plastbehållare som man ställer i och kör ett pragram med ånga.
kollar filtret också men det är aldrig något där
Senast redigerad av NightWalker1 2021-09-25 kl. 19:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in