2021-09-25, 20:29
Medlem
Nu har jag grubblat ett tag och jag blir inte klokare - snälla hjälp mig 😅

Jag har idag en fast anställning som tjänsteman i företaget A och har blivit erbjuden ett fast sidouppdrag som tjänsteman/konsult hos företaget B.

Företaget A betalar mig en fast månadslön på 45.000kr. Företaget B kommer sannolikt erbjuda en lön runt 30.000kr och lämnar upp till mig om jag vill fakturera eller ta anställning. Totalt runt 75.000kr per månad alltså.

Under förutsättning att jag fortsätter mitt fasta anställningsförhållande i företaget A, hur drar jag mest vinning på uppdraget hos företaget B? Starta eget och fakturera eller ta anställning och bli fast avlönad (och hårt beskattad)?
Citera
2021-09-25, 20:44
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helitech

Jag har idag en fast anställning som tjänsteman i företaget A och har blivit erbjuden ett fast sidouppdrag som tjänsteman/konsult hos företaget B.

Företaget A betalar mig en fast månadslön på 45.000kr. Företaget B kommer sannolikt erbjuda en lön runt 30.000kr och lämnar upp till mig om jag vill fakturera eller ta anställning. Totalt runt 75.000kr per månad alltså.

Under förutsättning att jag fortsätter mitt fasta anställningsförhållande i företaget A, hur drar jag mest vinning på uppdraget hos företaget B? Starta eget och fakturera eller ta anställning och bli fast avlönad (och hårt beskattad)?

Att ta en anställning är ju "bekvämt". Hur ser det ut med kollektivavtal på företag B? pensionsavsättningar etc.
Citera
2021-09-25, 21:21
Medlem
winterwabbits avatar
I min värld är ju en fakturerings modell både flexiblare men också osäkrare.
Eller menar du att du fakturerar en fast kostnad varje månad oavsett hur mycket tid arbetsuppgifterna kräver?

Och en tanke som dök upp, dubbelkolla så att anställningsförhållandet med arbetsgivare 1 inte reglerar bisysslor, så du inte agerar i strid med ditt avtal där
Citera
2021-09-25, 21:56
Medlem
Citat:

Kommer arbetsgivare A att tillåta att du arbetar extra vid sidan om, så kallad Bisyssla? Om du redan arbetar 40 timmar i veckan så kan ett extraknäck påverka din möjlighet till att göra ett bra arbete. Dessutom så är det sällan tillåtet att arbeta hos en konkurrent.

Bisysslor får inte verka negativt på ditt vanliga arbete
Du har lojalitetsplikt mot din arbetsgivare och kan vara skyldig att meddela arbetsgivaren innan du ägnar tid åt en bisyssla.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/...vanliga-arbete
Citera
2021-09-25, 22:42
Medlem
Tack för kloka inspel! Borde kanske varit tydligare initialt, men min arbetsgivare har godkänt att jag kan/får ta detta uppdrag. I grunden finns en historia av samarbete mellan företagen och de ser möjligheter för samverkansvinster genom mitt uppdrag.

Avseende ersättning så rör det sig om ett fast arvode varje månad (cirka 30.000kr brutto).
Citera
2021-09-25, 23:52
Medlem
Fördelen med egen firma är ju att du kan köpa saker som "företaget behöver" för oskattade pengar, dator, mobil etc.
Citera
2021-09-26, 10:49
Medlem
Du får ut mest efter skatt om du fakturerar (30k+soc.avgifter) och lägger det i ett AB, som du tar schablonutdelning på. Du kan även ta ut en del i lön, om du vill då du kommer få in mer än vad som behövs.

Det går säkert optimera mer om du vet att du kommer ha kvar uppdraget under flera år.
Citera
2021-09-26, 12:47
Medlem
Citat:
Tack för kloka inspel! Borde kanske varit tydligare initialt, men min arbetsgivare har godkänt att jag kan/får ta detta uppdrag. I grunden finns en historia av samarbete mellan företagen och de ser möjligheter för samverkansvinster genom mitt uppdrag.

Avseende ersättning så rör det sig om ett fast arvode varje månad (cirka 30.000kr brutto).

JU längre uppdraget blir och ju mer den typ av arbete du gör är gångbart i andra konsultsammanhang så talar mycket för AB, tänk på att du ska ha marginal för administration (att betala för eller göra själv). Liksom pension etc.

Du bör skriva ett avtal där regler för fakturering och ev uppsägning av avtalet både från din och det andra företagets sida.

Men du har även frågan om varför du gör det här (bortser här från ork och ev utbrändhet. Låt oss säga att du har om några år ett jobberbjudande från ett företag som ger dig mer betalt än ditt nuvarande jobb men inte accepterar att du arbetar bredvid - det gäller att kunna vara flexibel så man orkar prestera och göra karriär. Därför behover du ett uppdragsavtal om det är långvarigt i alla fall.

Finns ju ingen anledning att jobba 65 timmar i stället för 40 i längden - om du kan få mer betalt per timme någon annan stans. En annan sak är om du gör det under några år för att få ihop pengar till något eller du tycker det är extremt roligt.

Att jag pekar på det här med utbrändhet är för att det ska vara viktigt vad som går först om det kör ihop sig, din hälsa, kund A (där du är anställd) eller din nya kund B. Det är ett timmässigt omfattande uppdrag, men det kanske är en bransch med skilda belastningar mellan kund a och B. Går du ner i tid i Kund a när du jobbar i kund B. Jag har viss erfarenhet av HR i företag och det finns ju ett arbetsgivaransvar om att se till att personalen inte går på knäna fullständigt. Blir du sjukskriven kan det ju bli fråga om ansvar - det är ju ett skäl till att sidouppdrag inte får bli för belastande (företaget vill inte åka på något). Nu svarar jag i allmänhet och det behöver inte vara helt tillämpbart på dig men tänk på det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in