Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-27, 03:41
Medlem
AndreAnards avatar
När, efter hur lång tid, om ingen påbörjat bokad tvättid är det vettigt/försvarligt att använda någon annans tvättid, t.ex. om man vet att en familj är bortrest eller ändå inte brukar använda sina bokade tider?
Är det okej att använda resterande tid efter att någon slutat tvätta, tvättat klart?

Har ingen börjat efter drygt en timme så anser jag att tvättiden går till den som är först till kvarn. Inget står huruvida det är okej att ta över någon annans tid eller inte. Inget brott utan lag.
Hur gör ni?
Citera
2021-09-27, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreAnard
När, efter hur lång tid, om ingen påbörjat bokad tvättid är det vettigt/försvarligt att använda någon annans tvättid, t.ex. om man vet att en familj är bortrest eller ändå inte brukar använda sina bokade tider?
Är det okej att använda resterande tid efter att någon slutat tvätta, tvättat klart?

Har ingen börjat efter drygt en timme så anser jag att tvättiden går till den som är först till kvarn. Inget står huruvida det är okej att ta över någon annans tid eller inte. Inget brott utan lag.
Hur gör ni?
Väntar minst 1 timme sedan tar jag tiden!
Citera
2021-09-27, 03:44
Medlem
varbynatverkets avatar
Citat:

Hur gör ni?
Kör på så länge det finns tillräckligt med tid emellan till nästa tid, man kan kanske undra lite mer om hur du menar med din fråga?
Citera
2021-09-27, 03:48
Medlem
AndreAnards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varbynatverket
Kör på så länge det finns tillräckligt med tid emellan till nästa tid, man kan kanske undra lite mer om hur du menar med din fråga?
Jag vet inte hur precist jag måste ställa frågorna men när är det okej att ta andras tvättider?
Dvs när folk uteblir från bokade tvättider, eller efter de tvättat klart men innan någon annans tid börjar.
Senast redigerad av AndreAnard 2021-09-27 kl. 04:06.
Citera
2021-09-27, 04:00
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur precist jag måste ställa frågorna än: När är det okej att ta andras tvättider?

När de uteblir från bokad tid, och efter de tvättat klart men innan någon annan börjar.

Nuförtiden har jag tvättmaskin i lägenheten men tidigare (om jag var tvungen att maskintvätta) brukade jag ringa på den som hade tvättid, om inget svar så körde jag en (snabb)maskin under deras sista halvtimme och hängde upp i lägenheten.

Tänk på att om man har tvätttid mellan ex 13-16 så har man all rätt i världen att köra en tvätt mellan 15-16. Hade blivit jävligt irriterad om någon stal min tvätttid. Visa respekt.
Senast redigerad av SweDem2022 2021-09-27 kl. 04:02.
Citera
2021-09-27, 04:09
Medlem
AndreAnards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Nuförtiden har jag tvättmaskin i lägenheten men tidigare (om jag var tvungen att maskintvätta) brukade jag ringa på den som hade tvättid, om inget svar så körde jag en (snabb)maskin under deras sista halvtimme och hängde upp i lägenheten.

Tänk på att om man har tvätttid mellan ex 13-16 så har man all rätt i världen att köra en tvätt mellan 15-16. Hade blivit jävligt irriterad om någon stal min tvätttid. Visa respekt.
Jag kan inte se att du har självklar rätt att ockupera tvättstugan genom att boka tvättid men inte utnyttja tiden.
Isåfall måste du skriva; Obs: Börjar tvätta först 15.00.

Jag visar respekt, gör du detsamma?
Citera
2021-09-27, 04:10
Medlem
varbynatverkets avatar
😂😂😂, tyvärr är det så det funkar vännen
Citera
2021-09-27, 04:12
Medlem
varbynatverkets avatar
Citat:
Jag kan inte se att du har självklar rätt att ockupera tvättstugan genom att boka tvättid men inte utnyttja tiden.

Inte alla som kommer göra så men kan säga dig såhär, har han tvätttid mellan 13-16 då får väl han tvätta nån gång där men det är okej att smyga in o kika ifall tvätten är igång så köru ba på 😁😁😂
Citera
2021-09-27, 04:15
Medlem
Upperkutts avatar
Självklart är det okej.

Det hör man ju i själva frågeställningen.

Andra ska tvätta på dina bokade tider och du ska alltid tvätta på någon annans bokade tid.

Det är så bokningssystem fungerar.
Citera
2021-09-27, 05:00
Medlem
Hmm...

1. Det bör finnas en allmän regel att ej nyttjad tid får tas över efter 30 minuter.

2. Det bör finnas allmän hyfs att inte hänga på låset efter 30 minuter utan att avvakta ungefär 10 minuter extra av ren hövlighet.

3. Man bör inte boka en tretimmarstid för att enbart bruka sista timmen, därav (1).

4. Man bör eftersträva god grannsämja och inte skapa konflikter om de exakta reglerna vid några minuter hit eller dit, därav (2).

5. Skaffa din egen tvättmaskin om du behöver större flexibilitet.

6. Skaffa ett digitalt bokningsschema med större rörlighet om det finns ett stort behov hos de boende att kunna boka specifika (horunge-)timmar istället för låsta tretimmarsblock, men då gör man ett stort sjå av en aspekt av livet som verkligen inte borde vara ett problem.

Gratulerar. Du har nu en fungerande minicivilisation.
Citera
2021-09-27, 05:14
Medlem
Citat:

Man kan ju bara boka si och så många tvätttid per per ex månad (många år sedan jag hade gemensam tvättstuga i källaren), nu är det förmodligen oftast digitaliserat.

Nej, har man bokat tid så ÄR det ens tid!

Ja, läste du inte inlägget du svarade på?
Citera
2021-09-27, 05:27
Moderator
yz44s avatar
Det är givetvis inte ok att tvätta på andras tvättider.
Har TS problem med att förstå bokningssystemet eller varför bokar inte TS egna tider?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in