• 1
  • 2
2021-09-27, 06:18
Medlem
MasterBaits avatar
Biden försöker göra avbön och ”tar på sig” den hemska behandlingen som gränspolis utsatt haitier för som söker hjälp och asyl.

"Of course, I take responsibility. I'm president," he told reporters at the White House.

"I promise you those people will pay," he added of the agents. "It's simply not who we are."

https://www.google.se/amp/s/www.usne...%3fcontext=amp

Fast behandlingen speglar ju faktiskt exakt vilka USA faktiskt är eftersom de har en mycket lång historia av att behandla just haitiska flyktingar extra mycket illa:

Why America keeps turning its back on Haitian migrants

”The Biden administration is continuing a long history of exclusionary policy against Haitian asylum seekers.”

...

”Haitians have sought asylum at US borders for decades, but every presidential administration since the 1970s has treated Haitians differently than other migrant groups, rejecting asylum claims, holding them longer in detention, and making it harder for them to settle down in safety. In the early 1990s, for example, when the United States detained more than 12,000 Haitian refugees at Guantanamo indefinitely, Immigration and Naturalization Services denied the vast majority of them asylum. "

https://www.google.se/amp/s/www.vox....story-violence

Se även youtube video som berättar mer om hur USA och Biden-administrationen egentligen behandlar dom:

https://youtu.be/FxR_K4gOJFM

(mycket bra kanal för övrigt, värd att spana in)
Citera
2021-09-27, 06:38
Medlem
ayymirants avatar
Alternativet till att mota bort dem är vadå? Inte upprätthålla lag och ordning? Låt gränsen vara fri då, släpp in alla som vill in. Låt landet bli ett jävla u-land för att dina gelikar vill leka goda medmänniskor. Men sedan när landet är ett bajshål så är väl du nöjd. Antar dock att det finns en hel del negrer att knulla.
Citera
2021-09-27, 06:52
Medlem
MrWins avatar
Invandringsfrågan ägs av media. Så ser det ut inte bara i USA utan i hela västvärlden. Kvar för väljarna att ta ställning blir då övriga frågor.

Medias makt borde diskuteras mer.
Citera
2021-09-27, 09:03
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Medias makt borde diskuteras mer.

Håller helt med. Men det måste bli utanför mainstream media, för medier vill inte låtsas om eller självcensurera.

USA spenderar miljarder varje år enbart på att försöka styra medier i Väst i USA:s riktning och för att sprida sin propaganda. Det är mycket pengar som är i omlopp. Tidningar och journalister kan tjäna mycket på att sätta sig själv i hjulet. Ingen vill förlora de pengarna, så ingen låtsas om att det här existerar.
Citera
2021-09-27, 10:53
Medlem
FetOrvars avatar
Du skriver att dom är flyktingar, vilket krig flyr dom ifrån då?
Jag har inte hört något om ett krig i Haiti så jag utgår ifrån att du helt enkelt ljuger.
Citera
2021-09-27, 11:55
Medlem
Se bara hur de beter sig i Haiti så förstår du kanske.
Citera
2021-09-27, 13:01
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Jag har inte hört något om ett krig i Haiti så jag utgår ifrån att du helt enkelt ljuger.

Jag skrev bara "haitier som söker hjälp och asyl" gällande vågen just nu. I originalartikeln står det "migranter", så det kan vara av olika skäl de söker sig till USA för hjälp och beskydd. I andra artiklar talas det om "refugees". Och vi talar ju själva om t.ex. "ekonomiska flyktingar", så flykting behöver inte innebära krig. Man kan även fly från naturkatastrofer, som ex.vis jordbävningen. "Migranter" är då i sammanhanget inte riktigt korrekt det heller, därför skrev jag "haitier som söker hjälp och asyl", vilket inte behöver innebära att jag syftar på krig. Men du får gärna föreslå vad man borde kalla dom.

Längre ner skrev jag att USA har en "lång historia av att behandla just haitiska flyktingar extra mycket illa." Då skrev jag alltså generellt och allmänt om flyktingar rent historiskt sett från början av 1970-talet. I Källan står det "refugees" i samma sammanhang, så om du vill veta exakt vad som menas är det bättre att du själv kollar upp källorna jag hänvisade till. De historiska händelserna som tas upp i olika källor har jag inte så bra koll på, förutom den tidigare jordbävningen 2010.
Citera
2021-09-27, 13:21
Medlem
Flyktingar är UTESLUTANDE sådana:

Citat:
Flykting

En flykting är, enligt 1951 års Genèvekonvention, en person som med anledning av välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, politiska åskådning befinner sig utanför det land där han eller hon är medborgare och som inte kan begagna sig av det landets skydd.

[...]

Även om termen ekonomisk migrant ofta förväxlas med termen flykting, lämnar ekonomiska migranter sina regioner främst på grund av svåra ekonomiska förhållanden, inte rädsla för förföljelse på grundval av ras, religion, nationalitet, politisk åsikt eller medlemskap i en viss social grupp.
Citera
2021-09-27, 13:22
Medlem
Ganska dåligt insatt men utan fördomar har jag fått ett dåligt intryck av Haiti, blodtörstiga människor, lite hatiska mot vita, utnyttjade, och vidskepelse. Fungerar woodo, då kan dom göra en docka på Joe Biden och plåga honom.

Varför flyr man ifrån Haiti, det vore väl bättre att få internationellt bistånd och bygga upp landet.
Citera
2021-09-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar

Vill du bo i ett land med upprepande jordbävningar, orkaner och dåligt konstruerade byggnader? Landet är helt kaotiskt just nu efter senaste jordbävningen i augusti och mordet av presidenten. Har du koll på landets naturkatastrofer?
Citera
2021-09-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ganska dåligt insatt men utan fördomar har jag fått ett dåligt intryck av Haiti, blodtörstiga människor, lite hatiska mot vita, utnyttjade, och vidskepelse. Fungerar woodo, då kan dom göra en docka på Joe Biden och plåga honom.

Varför flyr man ifrån Haiti, det vore väl bättre att få internationellt bistånd och bygga upp landet.

Hatiska mot vita och blodtörstiga? Du måste vara riktigt gammal🤣 Du tänker att zombie fenomenet som kommer därifrån?
Citera
2021-09-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popol
Hatiska mot vita och blodtörstiga? Du måste vara riktigt gammal🤣 Du tänker att zombie fenomenet som kommer därifrån?

Jag vill minnas att dom körde ut alla vita från Haiti. En sorts hämnd för att dom vita (spanjorerna) en gång förde dit "negerslavar". Där fanns en inhemsk indiansk befolkning eller om den var polynesisk men dessa "negerslavar" var starka och blev till slut den dominerande befolkningen.

Men visst det är länge sedan. Men i stort är det nog så att dom vita till slut kördes ut. Om woodo verkligen fungerar har jag inte satt mig in i. Jag hinner inte. Tyvärr är det för mycket annat men ämnet är intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in