Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-27, 10:59
Bannlyst
Hade aldrig orkat bo i ett villaområde, antingen så bor jag i en lägenhet eller på landet. Då slipper man fraternisera med folk som ständigt kommer med åsikter om ens trädgård typ. Om man har grannar nära så kan man aldrig slappna av känns det som.
Citera
2021-09-27, 11:04
Medlem
Room531s avatar
Villa är väl bättre än lägenhet på de flesta sätt utom priset och underhåll? Bara att smälla upp staket och buskar

om man inte gillar att bo högt upp då t.ex
Senast redigerad av Room531 2021-09-27 kl. 11:06.
Citera
2021-09-27, 11:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofagen1
Hade aldrig orkat bo i ett villaområde, antingen så bor jag i en lägenhet eller på landet. Då slipper man fraternisera med folk som ständigt kommer med åsikter om ens trädgård typ. Om man har grannar nära så kan man aldrig slappna av känns det som.

Du har ju betydligt fler grannar, betydligt närmare, i en lägenhet än i en villa i ett villaområde, så hur tänker du?
Citera
2021-09-27, 11:15
Medlem
Facades avatar
Citat:

Hur resonerar du när du tycker lägenhet är bättre än villa när det kommer till att inte ha med grannar att göra?
Det är ju fullkomligt tvärt om..
Citera
2021-09-27, 11:29
Bannlyst
Bästa är att bo i en trädkoja i skogen.
Citera
2021-09-27, 11:36
Medlem
Deckard-Cains avatar
Orimligt resonemang.
Jag tycker inte om grannar.
Jag skulle aldrig vilja ha 2-3st. Antingen vill jag ha 25 eller ingen….?!?!
Citera
2021-09-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du har ju betydligt fler grannar, betydligt närmare, i en lägenhet än i en villa i ett villaområde, så hur tänker du?

Jag tror nog man har betydligt mer kontakt med sina grannar som boende i villa. Det är iaf min erfarenhet, naturligtvis kan man dra sig undan ganska mycket men det är nog svårare. När man hälsar på folk i lägenheter vet de ju knappt hur grannarna ser ut än mindre vad de heter. Jag har väl 6 hus till på min gata, kontakten med mia grannar är mellan att man umgås pratar över staketet eller bara hälsar. Vet många i lägenhet som aldrig pratat med en granne typ.
Citera
2021-09-27, 12:01
Medlem
Man kanske inte har så mycket kontakt med grannarna i lägenhet jämfört med i villakvarter, men man hör dem betydligt mer och det är flera av dem. Å andra sidan är du inte lika pressad att stanna och utbyta några ord med grannen i flerbostadshus, vilket de som bor i villa ofta känner är ett måste. Finns väl för och nackdelar med båda boendeformerna.
Citera
2021-09-27, 12:16
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Jag har bott på alla sätt. Det bästa är nog här i Sthlm. Där man bara artigt nickar till sina grannar när man möts.
Förövrigt får det mig att tänka på det gamla talesättet.
Jag vill bo på landet. Och min fru vill bo i stan. Därför bor vi i en förort. Så att båda är missnöjda...
Citera
2021-09-27, 12:18
Medlem
Kosmosaiks avatar
Bor i radhus och har i princip noll och intet att göra med mina grannar. Hälsar på några enstaka då och då i området men annars varken ser eller hör jag dem från min trädgård. Aldrig några störningar eller liknande. Jämfört med alla de 10+ hyresrätter och 2 bostadsrätter jag bott i tidigare i mitt liv där det alltid funnits nån jävel som hållit låda, stört, skrikit, hållit en vaken om nätterna etc.

Sedan kan det ju givetvis vara tvärtom och man kan ha otur med grannar i villa/radhus och aldrig störas av grannarna i lägenhet.

Men det är ju knappas så att man flyttar till villa för grannarnas skull? Man flyttar ju av andra anledningar såsom att man inte vill bo mitt i smeten längre, att man vill ha tillgång till trädgård etc.
Citera
2021-09-27, 12:19
Avstängd
kyrkstockens avatar
Det är rätt trevligt att bo i ett bostadsområde där alla hälsar.
Citera
2021-09-27, 12:19
Medlem
Kione211s avatar
Såklart får man bli förmedlare för grannens illdåd. Idioter som går direkt på idiotiska upptåg finns inte.
Jag vet som Sthlm glesbygd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in