Här finns en mycket intressant artikel i CodeProject - ett diskussionsforum kopplat till GitHub.
Att C++ ger snabbare kod än C:
https://www.codeproject.com/Tips/537...-C-Equivalents
Citat:
Two C++ Features Win Over C Equivalents
Shao Voon Wong
Two C++ features win over C equivalents in performance
The tip explores the superior performance of C++ over C in sorting and summing operations, showcasing benchmarks that reveal significant speed advantages of C++ over C.
This short write-up showcases two tricks C++ developers use to gain performance over C. As such, it is not eligible to participate in the CodeProject monthly article competition.
Introduction
When it comes to performance, C is king, but there are two areas in which C++ is supreme over C: sorting and summing. When the benchmark results were revealed, the C programmers were baffled and intrigued, and finally, they were won over to the C++ side. In this tip, we examine the reason they are faster and see if it is still the case today by benchmarking.
Standard sorteringsalgoritmen Quicksort är numera ersatt av en annan hybridsorteringsalgoritm IntroSort i C++ stdlib, som undviker för djupa rekursioner vilket kan inträffa med Quicksort.
Det är bara två exempel men författaren
Shao Voon Wong
motiverar väldigt bra för att testen är jämförbara.
Och artikeln är mycket välskriven i all sin enkelhet.
Anmärkningsvärt är att Visual Studio C++ ger så pass mycket bättre prestanda på koden än gcc + libs gör.
Mycket intressanta prestandasiffror faktiskt.
Det framgår inte i artikeln varför men gcc har en mycket tung ryggsäck av att den måste hålla sig bakåtkompatibelt med de flesta libs och headers, sedan typ hedenhös.
I CodeProject togs det upp för några veckor sedan att grafikkortstillverkarna inte har kunnat enas om någon ny standard för grafiklib.
Och att Apple kommer att dumpa OpenGL för sin egen "Metal":
https://venturebeat.com/games/apple-...aten-to-leave/
Istället så propagerar Apple för sin egen "grafikmotor" "Metal".
Här vet vi inte vad som kommer att hända.
Apple verkar ha skjutit sig själva i foten med att dumpa OpenGL,
och verkar inte erbjuda någon förklaring till detta ?
Elaka rykten säger att Apple inte fått tag i tillräckligt med folk som kan OpenGL.
Skumt är dock att Apple inte har kommit ut med massor av exempelkod på sin
grafikmotor Metal ?
Risken finns nu att spelutvecklarna inte vet vilken grafikstandard som kommer att gälla
framöver och att det blir för dyrt att skriva om spelen från scratch.
Här är en artikel som jämför OpenGL med tex Vulkan:
https://thatonegamedev.com/cpp/opengl-vs-vulkan/