Det är lätt att hitta forskning som visar att MDMA ger bestående hjärnskador, men du kan bli bättre ändå.
"Our findings concerning the changes detected in 5-HTT mRNA expression and fibre density indicate lasting impairment of the serotonergic system and suggest that a single use of MDMA may be associated with long-lasting cognitive, learning, memory and mood deficits and sleep disturbances particularly when a constellation of genetic vulnerability and certain environmental factors are present. Our data provide further evidence for the connection between altered serotonergic functions and sleep disturbance."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20962361/
"amphetamine-related drugs may also elicit neurotoxic and neuroinflammatory effects. The neurotoxic potentials of MDMA and METH to dopaminergic and serotonergic neurons have been clearly demonstrated in both rodents and non-human primates."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26455459/
----+++
Så vad ska du göra om du pajat hjärnan massor med hjärnceller så du inte fungerar bra längre?
Lev nykter resten av livet.
Ät sunt, som Socialstyrelsens kostråd.
Motionera 3-4 ggr i veckan, på något sätt som du gillar (så det blir av).
Umgås med trevliga omtänksamma nyktra vänner.
Var öppen för goda relationer, lämna dåliga relationer.
Sov på natten, var vaken på dagen. Lev med naturlig dygnsrytm.
Lär dig nya spännande saker, nyktert. Hjärnan mår bra av rolig inlärning.
Läs och bli expert på hur man behandlar ångest med psykoterapi, så du kan bli din egen hjälpare.
Det finns ingen qvick fix, men..
Det finns inget lidande som inte kan förbättras.
När du varje dag övar dig på att leva sunt och gott, då tränar du upp de delar av hjärnan som hänger ihop med att må bra och livet kommer både bli bättre och kännas bättre.
--+++
Jag är nykter, och mitt liv blir bättre år efter år, men jag kommer nog få fortsätta att varje dag resten av livet skriva ner saker jag är glad och tacksam för i ett skrivhäfte.
Det är min mentala sjukgymnastik som gör att jag kan hålla fokus på det goda i livet utan att trilla tillbaka i depression.
Mycket är bra i livet nu och det kommer nog fortsätta bli bättre om jag fortsätter jobba för det.