Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-29, 16:37
Medlem
Hej! Jag har missbrukat mdma och tog det sista gången i juni. Jag har åkt in och ut från psyk då jag är extremt självmordsbenägen och har fruktansvärt mycket ångest. Har också blivit dumpad och på det har jag förmodligen osjälvständig personlighetsstörning och bpd vilket gör dumpning ännu värre.

Jag vet att serotoninreceptorerna blir större när man har missbrukat mdma och jag undrar hur lång tid det tar innan de går tillbaka till normalt? Inga antidepressiva fungerar. Jag har testat en som tidigare fungerat men ingen effekt alls. Jag håller på med ect men jag är osäker på om det kommer fungera.

Alla tips är välkomna!
Citera
2021-09-29, 16:56
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodyx
Hej! Jag har missbrukat mdma och tog det sista gången i juni. Jag har åkt in och ut från psyk då jag är extremt självmordsbenägen och har fruktansvärt mycket ångest. Har också blivit dumpad och på det har jag förmodligen osjälvständig personlighetsstörning och bpd vilket gör dumpning ännu värre.

Jag vet att serotoninreceptorerna blir större när man har missbrukat mdma och jag undrar hur lång tid det tar innan de går tillbaka till normalt? Inga antidepressiva fungerar. Jag har testat en som tidigare fungerat men ingen effekt alls. Jag håller på med ect men jag är osäker på om det kommer fungera.

Alla tips är välkomna!

Hur länge, hur frekvent har du brukat?

5-Htp kanske skulle vara något, läs lite om det. Finns att köpa på vissa semi-legitima sidor. Bara Googla't.
Jag åkte på en rejäl tjack-at i mina yngre dagar. Intensivt 1-2 veckor. Efterskalv upp till en månad.
Så kan tänka mig att det skulle kunna hålla i ungefär såhär länge som du upplevt, svårt att sätta en tid då det just beror på övriga omständigheter/situation - Intag av mat, vitaminer, träning, sömn hjälper ju men det är inte det lättaste om en har övrig psykisk ohälsa eller som du har en period av tyngd efter uppbrott.
Kan ju också vara så att du rent fysiskt är återställd från md't men pga just det så känns det som som du fortfarande är trasig från det, vilket du kan vara men att det då bara är psykiskt.

mvh
Citera
2021-09-29, 16:56
Medlem
svartenQQQs avatar
Motion, umgås med normala,, aklhol,, festa som en normal... Motion
Citera
2021-09-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrocha
Hur länge, hur frekvent har du brukat?

5-Htp kanske skulle vara något, läs lite om det. Finns att köpa på vissa semi-legitima sidor. Bara Googla't.
Jag åkte på en rejäl tjack-at i mina yngre dagar. Intensivt 1-2 veckor. Efterskalv upp till en månad.
Så kan tänka mig att det skulle kunna hålla i ungefär såhär länge som du upplevt, svårt att sätta en tid då det just beror på övriga omständigheter/situation - Intag av mat, vitaminer, träning, sömn hjälper ju men det är inte det lättaste om en har övrig psykisk ohälsa eller som du har en period av tyngd efter uppbrott.
Kan ju också vara så att du rent fysiskt är återställd från md't men pga just det så känns det som som du fortfarande är trasig från det, vilket du kan vara men att det då bara är psykiskt.

mvh

I början var det varannan vecka (var dock E) och sen hade jag ett uppehåll i kanske 1-2m månader men hade nog behövt mer efter min frekventa användning av E. Sen tog jag det kanske 4-5 gånger på 2 månad tror jag. Har även tagit ketamin under den här tiden och vet inte om det gör något med serotoninet.
Jag har ju inte tagit mdma och E extremt extremt mycket men det är ju helt klart för mycket.

Har gått 3 månader sen jag tog senaste gången och inget biter mig på! Jag mår svindåligt, såhär dåligt har jag aldrig mått i hela mitt liv.

5-htp har jag hört talas om. Är det lagligt?
Senast redigerad av Woodyx 2021-09-29 kl. 17:08.
Citera
2021-09-29, 20:00
Medlem
Fruitpotatoos avatar
Har du varit ärlig mot din läkare avseende ditt drogmissbruk?
Citera
2021-09-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitpotatoo
Har du varit ärlig mot din läkare avseende ditt drogmissbruk?

Det är väl främst min psykolog jag har pratat med det här om men nej… Jag har berättat om de värsta gångerna jag har sneat och fick då akut stressreaktion. Men jag har inte berättat om hur mycket jag har tagit det. Jag kommer absolut inte berätta om allt jag har tagit inom drogvärlden men funderar på om jag ska prata med dem om mdma:t. Men ärligt talat så tror jag inte att någon här vet vad mdma kan göra i hjärtan.
Citera
2021-09-30, 10:24
Bannlyst
Jag hamnade i läskig depression efter att jag tog E-tabletter några dagar. Det tog ett halvår innan jag blev återställd. Jag var livrädd och hade panikångest under ett halvår - Så mitt råd är att lek inte med serotoninet. Knarka helst inte alls. Det finns forskning kring det där med synapsarna och att vissa är känsliga. Sök och du finner.
Senast redigerad av xyxzopol 2021-09-30 kl. 10:26.
Citera
2021-10-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Jag hamnade i läskig depression efter att jag tog E-tabletter några dagar. Det tog ett halvår innan jag blev återställd. Jag var livrädd och hade panikångest under ett halvår - Så mitt råd är att lek inte med serotoninet. Knarka helst inte alls. Det finns forskning kring det där med synapsarna och att vissa är känsliga. Sök och du finner.

Med andra ord har du inte det starkaste psyket från start, sjävklart ska man inte leka med droger men har man ett stabilt pyske och mår bra i sig själv så är det helt omöjligt hamna i en depression i månader skulle jag vilja säga..

Mitt råd är att använd knark för att ha roligare, använd inte knark för att må bra, det är en väldig skillnad där imellan,

Det är som att be om att fastna i träsket eller hamna i depression i efterhand om du börjar ta det för att må bra…
Citera
2021-10-01, 11:11
Medlem
Det som händer när man artificiellt fyller på med serotonin i hjärnan är att receptorerna blir fler, vilket kräver mer serotonin för att må bra. Kroppen försöker hela tiden ligga i balans. Saker som normalt ska få oss att må bra blir verkningslösa för att de utsöndrar inte ens i närheten så mycket serotonin som mdma & xtc gör. Därför mår du skit just nu.

Den goda nyheten är att hjärnan har en otrolig förmåga att reparera sig, även i högre ålder. Om du håller dig nykter och accepterar att må piss ett tag så kommer du bli belönad i form av sakta men säkert stigande välmående, utan droger. Men det är verkligen ingen quick fix och det funkar inte att räkna minuterna tills det vänder, utan du måste acceptera att du kommer må dåligt ett tag och tålmodigt ge din hjärna den tid den behöver för att reparera sig. Du behöver dock inte göra den resan ensam, ta hjälp av andra! Starta denna tråd är ett steg i rätt riktning.

Btw, 5-htp är ett fullt lagligt kosttillskott, varför ska man behöva köpa det på "semi-legitima" butiker för??
Senast redigerad av tma-2 2021-10-01 kl. 11:27.
Citera
2021-10-01, 12:22
Medlem
yournotlikemes avatar
Det du behöver är enbart tid, kontinuitet och engagemang så kommer du må bättre på max 2 veckor. Har tidigare i mitt liv kört såna race med MDMA och det tar 1-2 veckor så mår man som vanligt igen.
Citera
2021-10-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodyx

Alla tips är välkomna!

Det bästa är om du tar en längre paus ifrån det och jag har hört att du kan börja kroppen med mineraler (magnesium) som även är bra för depression. Hoppas du blir bättre
Citera
2021-10-16, 01:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Det är lätt att hitta forskning som visar att MDMA ger bestående hjärnskador, men du kan bli bättre ändå.

"Our findings concerning the changes detected in 5-HTT mRNA expression and fibre density indicate lasting impairment of the serotonergic system and suggest that a single use of MDMA may be associated with long-lasting cognitive, learning, memory and mood deficits and sleep disturbances particularly when a constellation of genetic vulnerability and certain environmental factors are present. Our data provide further evidence for the connection between altered serotonergic functions and sleep disturbance."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20962361/

"amphetamine-related drugs may also elicit neurotoxic and neuroinflammatory effects. The neurotoxic potentials of MDMA and METH to dopaminergic and serotonergic neurons have been clearly demonstrated in both rodents and non-human primates."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26455459/

----+++
Så vad ska du göra om du pajat hjärnan massor med hjärnceller så du inte fungerar bra längre?

Lev nykter resten av livet.

Ät sunt, som Socialstyrelsens kostråd.

Motionera 3-4 ggr i veckan, på något sätt som du gillar (så det blir av).

Umgås med trevliga omtänksamma nyktra vänner.
Var öppen för goda relationer, lämna dåliga relationer.

Sov på natten, var vaken på dagen. Lev med naturlig dygnsrytm.

Lär dig nya spännande saker, nyktert. Hjärnan mår bra av rolig inlärning.

Läs och bli expert på hur man behandlar ångest med psykoterapi, så du kan bli din egen hjälpare.

Det finns ingen qvick fix, men..
Det finns inget lidande som inte kan förbättras.

När du varje dag övar dig på att leva sunt och gott, då tränar du upp de delar av hjärnan som hänger ihop med att må bra och livet kommer både bli bättre och kännas bättre.

--+++
Jag är nykter, och mitt liv blir bättre år efter år, men jag kommer nog få fortsätta att varje dag resten av livet skriva ner saker jag är glad och tacksam för i ett skrivhäfte.
Det är min mentala sjukgymnastik som gör att jag kan hålla fokus på det goda i livet utan att trilla tillbaka i depression.

Mycket är bra i livet nu och det kommer nog fortsätta bli bättre om jag fortsätter jobba för det.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-10-16 kl. 01:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in