2024-02-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlaz4
Måste det vara helt rent i registret eller har man en chans ändå ?
Vet inte säkert men skulle gissa på rent men det kanske beror på. Du kan ju alltid kontakten på annonsen tänker jag
Citera
2024-02-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjddn4u
Vet inte säkert men skulle gissa på rent men det kanske beror på. Du kan ju alltid kontakten på annonsen tänker jag
Gjort för testerna och väntar på nästa steg, synd att dom verkar ta det i slutet när man klarat av alla för testet och att det skall hänga på det isf
Citera
2024-02-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlaz4
Gjort för testerna och väntar på nästa steg, synd att dom verkar ta det i slutet när man klarat av alla för testet och att det skall hänga på det isf

Då får vi hoppas på det bästa, vore drygt att falla på sista steget.
Citera
2024-02-15, 19:38
Medlem
Citat:
Då får vi hoppas på det bästa, vore drygt att falla på sista steget.
A men precis ! Fans drömjobbet, älskar Gbg och att köra alla slags fordon och tror det hade passat mig perfekt, klarade alla tester för lokförare men glömde helt bort att göra en läkarundersökning xD
Citera
2024-03-01, 22:48
Medlem
Har du möjligtvis några tips till en nyexaminerad förare hur man blir en riktigt grym spvförare?
Finns det några sätt man kan vinna tid i Itiden t.ex?
Citera
2024-03-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellan88
Har du möjligtvis några tips till en nyexaminerad förare hur man blir en riktigt grym spvförare?
Finns det några sätt man kan vinna tid i Itiden t.ex?

Strunta iItiden. Kör lungt. Men snabbast är axa snabbt till max hastighet, rulla bromsa mjukt. Kör du mjukt så vågar folk gå till dörrarna och är snabbare av. Sen är jag snabbare med 33an än 31an. Sen är det med dörrar bara att sätta på tillåt så snabbt det går. Sen blir alla sena, det går inte styra hur mycket folk det är, köer etc. Men du hittar snart flyttet, undvik stopp vid signaler, snabbare att rulla lite lätt fram. Skulle oxå tipsa om att trippelkolla växlar med vart du ska iTiden. Växelkontrollsignal, tungor, iTiden. Blir lätt lite felkörningar i början. Är du mer sen än reglertiden så kontakta TLI för att vända tidigare. Annars blir du bara mer sen på nästa vända då mer folk samlas på hållplatsens ju mer sen du blir. Lycka till! Så kul med så många nya förare ni är behövda och välkomna!
Citera
2024-03-12, 07:18
Medlem
Tack för svar!

Du skrev att det är bra att snabbt axa till maxhastighet och sen bara rulla. Finns det några spvmodeller där snabb acceleration kan kännas obekväm för resenärerna? Tror att på M32an så ska det inte kännas så mycket.

Sen finns det några knep på M31 och M29 speciellt som gör att man kan få mjukare stopp vid hpl?
Citera
2024-03-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellan88
Tack för svar!

Du skrev att det är bra att snabbt axa till maxhastighet och sen bara rulla. Finns det några spvmodeller där snabb acceleration kan kännas obekväm för resenärerna? Tror att på M32an så ska det inte kännas så mycket.

Sen finns det några knep på M31 och M29 speciellt som gör att man kan få mjukare stopp vid hpl?

Undvik att maxa acc innan hela vagnen är igenom kurvan. Annars är det ok att dra på. Men ha koll om det finns folk som har svårt att gå/stå så du inte drar på innan de satt sig. Försök bromsa med ETT och jämnt drag. På slutet så kan man släppa på bromsdraget och typ rullstanna. Går inte på 32an då bakrullskyddet går i så den vagnen är svår att få mjuk
Citera
2024-12-15, 10:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Undvik

Hej!

Min pappa var lokförare, en gång när jag var liten var jag och åkte lok med honom, då minns jag att han sa att vi låg nära ett malmtåg, för han såg det på kontaktledningsspänningen.

Har ni typ någon mätare på instrumentpanelen där ni ser spänningen i kontaktledningen och strömförbrukningen?

Jag läste precis om den spårvagnen som heter M32, den har en total motoreffekt på 426 kW, jag får det till att den förbrukar 565 A, det måste ju bli ett jävla spänningsfall i kontaktledningen.

Eller är det rent av så att strömförbrukningen blir ännu högre när spänningen I kontaktledningen sjunker?

Spårvagnarna accelererar ju som ett jehu ibland och ibland inte, är det så att föraren drar på olika beroende på spänningen I kontaktledningen?
Citera
2025-01-22, 12:31
Medlem
Nej det finns inga sådana mätare i vagnarna. Vi drar på där vi kan för att spara tid. M32 accar o bromsar kraftigast och kan nog upplevas som mest ryckig. Naturligtvis påverkar acceleration och många vagnar på samma sträcka effekten. Om det är enkelmatat eller många vagnar på samma ställe (indelat i hundratals olika ledningssträckor), så går trafikledningen ut med max hastigheter och att man ska undvika kraftiga accelerationer för att undvika strömbortfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in