Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OutstandingMove
Okej så jag funderar på att köpa min första miner som drar 3500W. Jag bor på ett stödboende dvs en egen lägenhet som kommunen betalar för. Men jag är osäker om jag vågar köpa denna miner eftersom hyresvärden förmodligen håller koll på hur mycket el som används. Kan hyresvärden komma och säga att jag måste sluta förbruka så fruktansvärt mycket el även fast det är "obegränsat"? Antar att flera här gräver crypto i en lägenhet där el ingår, hur funkar det för er?

Vad står det i hyresavtalet? Nej, just det det är väl kommunen som har avtalet med hyresvärden och då är det ju lite svårt att säga vad som gäller (om du som sagt inte har tillgång till avtalet).

Normalt brukar det dock vara så att en hyresrätt har 10A-säkringar förutom till spis och eventuell tvättmaskin. Dessutom har man väl idag snabbsäkringar eller vad det heter och de klipper omedelbums när de tycker det går för mycket ström, och oavsett kan nog hyresvärden kräva att du håller strömmen under säkringens märksström aldeles oavsett vad som står i avtal.
Citera
2021-10-08, 21:51
Medlem
Skulle gissa på att förbrukningen i lägenheterna jämförs med varandra för att upptäcka överförbrukning, det kommer att sättas in 6A säkringar i de lägenheter som "överförbrukar".

Du ligger precis på gränsen till att ens klara en förbrukning av 3500 watt med en 16A säkring. Minst 20A är att föredra då med tanke på eventuella förluster och att andra prylar i hemmet använder ström också.

Ditt cryptogrävande känns avlägset för att vara ärlig.

Som notis kan nämnas att en liten hyreslägenhet oftast har en förbrukning runt 2000 kwh/år. Skulle du köra en 3500 watt grävare dygnet runt hade du gjort av med i runda slängar 30000 kwh/år vilket är vad en 250 kvm villa med elbil i garaget gör av med idag. Lycka till att klara dig undan detta.

Som extra information....Betalar man för elen själv så snackar vi ca 90000 kr om året i elräkning !

Så....Lycka till !
Senast redigerad av Revolutions 2021-10-08 kl. 21:54.
Citera
2021-10-08, 22:10
Medlem
I min hyra ingår vatten.
Detta betyder dock inte att jag kan låta kranen rinna 24 timmar om dygnet.
Hyresvärden har flertalet gånger satt dit hyresgäster som gör hembränt, dessa drar ju sådär 50 liter i timmen för att kyla distilleriet. Hyresvärden ser att det är ovanligt hög förbrukning och under en lång tid också och börjar "felsöka".

Med andra ord, om du eller någon annan börjar dra över 2kwh dygnet runt så kommer dom kolla vad fan det är som händer egentligen och sedan åberopa någon klausul i kontraktet som förbjuder dig från att "driva fabrik" hemma i lägenheten.
Citera
2021-10-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Du bor i ett stödboende. Gissar på LSS. Du kan bränna ner halva din lägenhet, pissa i trädgården och misshandla grannen och du kommer ändå att få bo kvar. Kallas för kvarboendeprincipen så använd du så mycket el som du vill.
Haha nejdå jag är inte LSS placerad jag bor inte här för LVM eller LVU heller för den delen.
Citera
2021-10-09, 01:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Mer en fråga om boendet än om bitcoin. Borde passa bättre här:

Bitcoin och andra virtuella valutor --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2021-10-09, 10:31
Medlem
Något man skulle kunna göra är att hyra i andrahand och trycka in enorma mängder datakraft för mining. Anledningen är att andrahandhyror är hårt reglerade, och ett sätt att öka hyran laglig väg är att stå för el - detta tillåts nämligen med +10% marginal på hela hyran (vilket i praktiken, juridiskt, nog snarare innebär 15-20%). Då detta blir ganska mycket pengar (vesäntligt mycket mer än de fåniga 2% avkastning av kapital som faktiskt tillåts vid andrahandsuthyrning) gör många detta. Ned dimper sedan elräkningen på 20 000:- hos den fjant som försökte spela systemet maximalt.

Kanske skulle det dock mest vara kul som en hobby; att jävlas med kommunister kan väl aldrig vara ovärt.
Citera
2021-10-09, 11:08
Medlem
Om du får stödboende och ändå är kapabel att köpa dator för mining så kanske du skulle börja göra rätt för dig som oss andra istället för att vara en äcklig parasit?
Citera
2021-10-09, 11:49
Medlem
killawifes avatar
Oftast brukar det vara så att om man märker att en hyresgäst förbrukar mycket mer el än vad som är normalt så frågar man hyresgästen om den gör nåt speciellt. Säger man nej så gör de inget. Säger man ja så frågar de vad det är. Säger man då mining så säger de att det inte är tillåtet. Säger man då vart i kontraktet står det? Så säger de öhhh va? men du får inte använda så mycket el. Säger man då återkom när ni har nåt att komma med så blir det oftast tyst sen.
Har man otur så vill de ändra kontraktet men oftast orkar de inte.
Citera
2021-10-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauerette
Om du får stödboende och ändå är kapabel att köpa dator för mining så kanske du skulle börja göra rätt för dig som oss andra istället för att vara en äcklig parasit?

Utbilda ditt fördomsfulla väsen om vad stödboende är.
I övrigt är det en dålig idé OP har. Avbryt.
Citera
2021-10-09, 12:39
Medlem
Mitt fördomsfulla väsen vill att rätt hjälp ska komma till rätt personer. Inte någon som vill utnyttja andra. Frågor på det?
Citera
2021-10-09, 13:03
Medlem
Här är ju ett liknande pågående fall. Han bor i en lägenhet som betalas av kommunen (vilket någon skrev aldrig skulle vräkas). Han säger att han inte bryter cryptovaluta utan håller på med fildelning. Han är dock en rättshaverist så kanske han inte ljuger utan kopplat så att han drar så mycket el som möjligt.

https://www.hemhyra.se/nyheter/elrak...ka-53-aringen/

Citat:
Elräkningar på över 7 000 kronor i månaden i en liten etta för att laga mat, dammsuga och ha datorn igång? Eller en man som gör vad han kan för att kosta samhället så mycket som möjligt? I Karlstad rullas just nu en märklig historia upp där en 53-årig man använder lika mycket el per månad som andra förbrukar på ett år.

Enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå ligger en normal förbrukning i lägenhet på 2000 kWh/ och år. 53-åringen använder 1600kWh- 5200kWh per månad. Det betyder att han använder lika mycket el eller mer per månad som normalt används på ett år. Hans årsförbrukning motsvarar tre eluppvärmda villor.
Citera
2021-10-09, 15:32
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Gissar det räcker att det i kontraktet står något luddigt som "skäligt bruk" eller "vanligt bruk" för att det inte ska vara tillåtet om hyresvärden säger till dig att lägga ner. Står det "privat bruk" någonstans, gällande elen eller lägenheten som helhet (vilket man får gissa att det står någonstans) så är det nog inte lov då mining räknas som arbete/näringsverksamhet i Sverige (beskattas i alla fall så). På samma sätt som att du inte får ha ett café eller en sweatshop i lägenheten. Troligen inte bedriva en e-store heller därifrån, men mindre risk att hyresvärden skulle bry sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in