• 1
  • 2
2021-10-08, 20:07
Medlem
Okej så jag funderar på att köpa min första miner som drar 3500W. Jag bor på ett stödboende dvs en egen lägenhet som kommunen betalar för. Men jag är osäker om jag vågar köpa denna miner eftersom hyresvärden förmodligen håller koll på hur mycket el som används. Kan hyresvärden komma och säga att jag måste sluta förbruka så fruktansvärt mycket el även fast det är "obegränsat"? Antar att flera här gräver crypto i en lägenhet där el ingår, hur funkar det för er?
Citera
2021-10-08, 20:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutstandingMove
Okej så jag funderar på att köpa min första miner som drar 3500W. Jag bor på ett stödboende dvs en egen lägenhet som kommunen betalar för. Men jag är osäker om jag vågar köpa denna miner eftersom hyresvärden förmodligen håller koll på hur mycket el som används. Kan hyresvärden komma och säga att jag måste sluta förbruka så fruktansvärt mycket el även fast det är "obegränsat"? Antar att flera här gräver crypto i en lägenhet där el ingår, hur funkar det för er?

Jag är rätt säker på att hyresvärden kan kräva det ja.
Annars skulle det vara rusning till lägenheter där el ingår, då det blir optimalt för mining.

Du bor där på hyresvärdens vilkor.
Citera
2021-10-08, 20:12
Medlem
Citat:

Om EL ingår i hyran så är det bara köra på.
EL räknas då på alla lägenheter som ingår , inte bara din.

Men om inte EL ingår så får du ju själv betala.

Sen kan ju hyresvärden ändra reglerna om denne ser att det börjar gå en massa EL . Men det är inget som kan ske på en gång. Minst 6 månaders framförhållning på sådant skulle jag tro.
Citera
2021-10-08, 20:13
Medlem
RedForces avatar
Om det står obegränsat så är det väl obegränsat helt enkelt. Men börjar du helt plötsligt förbruka enorma mängder el så kommer säkert texten att ses över och begränsningar införs. Det du borde göra är att över tid använda mer och mer el. Nu snackar jag över flera år. Då är det inte säkert att de detaljstuderar på samma vis.
Citera
2021-10-08, 20:18
Medlem
Citat:

En dator tar inte ofantligt mycket mer för att köra en gruva. För mig är det mest ljudet av fläktarna som ökar i fart som stör. Märks inte dess mer på el räkningen.....och jag bor i hus , d.v.s jag betalar själv.
Så det du vill göra är småpengar i jämförelse med annat.

Hoppas du hittar guld då?
Citera
Medlem
Citat:
En vanliga 10A säkring klarar max 2300W. 3500W kan du glömma. Då behöver du dra strömmen från 16A (dvs spisen, om du har en ordentlig spis) och det där får du garanterat inte göra själv och speciellt inte i en hyresrätt.

Ska du köra någon apparat som drar över 2000W då behöver du typ ha en industrilokal med 16A uttag eller ännu mer.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Vad är en miner?
Citera
2021-10-08, 20:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad är en miner?
dator som gräver efter ex: bitcoin.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
(dvs spisen, om du har en ordentlig spis) och det där får du garanterat inte göra själv och speciellt inte i en hyresrätt.
Jodå sitter spisen med perilex-kontakt så finns det färdiga lösningar som inte kräver varken elektriker eller behörighet för att använda.

ex: https://www.elbutik.se/product.html/...lex/schuko-230
Citera
2021-10-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
dator som gräver efter ex: bitcoin.

Jodå sitter spisen med perilex-kontakt så finns det färdiga lösningar som inte kräver varken elektriker eller behörighet för att använda.

ex: https://www.elbutik.se/product.html/...lex/schuko-230
OK, coolt. Det visste jag inte. Men att det tekniskt går betyder nog inte att hyresvärden tycker det är OK att koppla på miners i spis-uttaget
Citera
2021-10-08, 20:47
Medlem
Citat:
Du bor i ett stödboende. Gissar på LSS. Du kan bränna ner halva din lägenhet, pissa i trädgården och misshandla grannen och du kommer ändå att få bo kvar. Kallas för kvarboendeprincipen så använd du så mycket el som du vill.
Citera
2021-10-08, 21:01
Medlem
Jag jobbade ett tag på ett fastighetsbolag i malmö, de hade en stor kåk där det bara var en elmätare, för dyrt att fixa till varje lgh. Förvaltaren kunde se att vissa satt i linne och shorts på den inglasade balkongen på vintern . Detta var väl 20 år sedan och redan då var klientelet "blandat" i den stan. Många saknade normala spärrar. I princip minusresultat på det objektet.
Citera
2021-10-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Du bor i ett stödboende. Gissar på LSS. Du kan bränna ner halva din lägenhet, pissa i trädgården och misshandla grannen och du kommer ändå att få bo kvar. Kallas för kvarboendeprincipen så använd du så mycket el som du vill.

Så om man tänker syssla med mining i en mer omfattande skala, så bör man sikta på att flytta in på ett LSS boende för att få riktig lönsamhet i verksamheten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in