• 1
  • 2
2021-10-24, 11:47
Medlem
Det är så att jag ska nu bo 3 år i en bostadsrätt som mina svärföräldrar äger och bor där med min partner. Det är uthyrning av bostadsrätt i andra hand. Jag och min partner delar på hyran och betalar mindre än vad de egentligen skulle ha. Tex betalar vi 3000:- var fast de egentligen skulle haft 6000:- från var och en av oss om de hyrde ut till okänd person. När jag och min partner flyttat därifrån, skaffar egen bostad och gör sedan slut, kan min partners svärföräldrar begära att jag ska betala mer för min hyra för de 3 åren jag bott där i efterhand? Jag bodde där billigt fast de egentligen skulle haft mera. Jag har ju inte fått något bevis på att jag ska betala en viss summa i hyra på papper. Vad säger lagarna om hyran när det gäller uthyrning i andra hand av bostadsrätt?
Citera
2021-10-24, 11:53
Medlem
Lite svårtolkat inlägg men bedömer det som att du har bott tre år i denna bostad och att du nu bor någon annanstans och kravet kommer i efterhand.

I.om att det saknas ett skriftligt avtal får man utgå från vad som överenskommits muntligt. Det är i sig inget problem då det inte finns något formkrav för hyresavtal, dvs ett muntligt avtal duger utmärkt. Däremot uppstår vissa problem med att bevisa vad man kommit överens om.

Om du under dessa tre år betalat en viss hyra varje månad och hyresvärden inte anmärkt på detta blir det mycket svårt för dem att göra gällande att en annan hyra var avtalad. Det är alltså hyresvärden som har bevisbördan i detta fall.

Så, såvida det inte finns några sms eller liknande där du gått med på en högre hyra så har du ditt på det torra.
Citera
2021-10-24, 11:57
Medlem
Hur har ni fått hyra en bostadsrätt i andrahandsval i tre år för föreningen, utan att ha ett avtal?
Citera
2021-10-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Lite svårtolkat inlägg men bedömer det som att du har bott tre år i denna bostad och att du nu bor någon annanstans och kravet kommer i efterhand.

I.om att det saknas ett skriftligt avtal får man utgå från vad som överenskommits muntligt. Det är i sig inget problem då det inte finns något formkrav för hyresavtal, dvs ett muntligt avtal duger utmärkt. Däremot uppstår vissa problem med att bevisa vad man kommit överens om.

Om du under dessa tre år betalat en viss hyra varje månad och hyresvärden inte anmärkt på detta blir det mycket svårt för dem att göra gällande att en annan hyra var avtalad. Det är alltså hyresvärden som har bevisbördan i detta fall.

Så, såvida det inte finns några sms eller liknande där du gått med på en högre hyra så har du ditt på det torra.
jag flyttade hit nu i höstas och ska bo här i tre år. Jag har betalat min del av hyran till min partner via min bank. Har man inte ett bevis där hur mycket man betalat? Jag har inte fått inte ett dugg skriftligt på vad jag ska betala i hyra. Vad kan man begära så man har det skriftligt på papper?
Citera
2021-10-24, 11:58
Medlem
Går inte att komma med efterkrav eftersom det inte finns papper på det om jag förstått rätt.
Du har betalt det ni kom överens om och inget annat, väldigt svårt att kräva något det inte finns papper på.
Citera
2021-10-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helpme02
Det är så att jag ska nu bo 3 år i en bostadsrätt som mina svärföräldrar äger och bor där med min partner. Det är uthyrning av bostadsrätt i andra hand. Jag och min partner delar på hyran och betalar mindre än vad de egentligen skulle ha. Tex betalar vi 3000:- var fast de egentligen skulle haft 6000:- från var och en av oss om de hyrde ut till okänd person. När jag och min partner flyttat därifrån, skaffar egen bostad och gör sedan slut, kan min partners svärföräldrar begära att jag ska betala mer för min hyra för de 3 åren jag bott där i efterhand?

Nej. Det finns inga lagar som reglerar detta men oavsett om ni skriver ner avtalet eller inte så gäller det och det blir väldigt svårt för hyresvärden att i efterhand argumentera att hyran skulle vara något annat än det du betalat varje månad om det inte finns något annat nedtecknat och denne inte haft några problem med den betalda summan under hyresperioden.

Dock kan det väl vara bra idé att skriva ner ett avtal oavsett så att ni slipper eventuella diskussioner?
Senast redigerad av alotraz 2021-10-24 kl. 12:02.
Citera
2021-10-24, 12:11
Medlem
Citat:
jag flyttade hit nu i höstas och ska bo här i tre år. Jag har betalat min del av hyran till min partner via min bank. Har man inte ett bevis där hur mycket man betalat? Jag har inte fått inte ett dugg skriftligt på vad jag ska betala i hyra. Vad kan man begära så man har det skriftligt på papper?

Så du har betalat denna hyra ett par månader och hyresvärden har nu kommit med krav på en högre hyra?
Citera
2021-10-24, 12:20
Medlem
Citat:
Det är ju alltid en risk - både för gästen och värden - att köra utan avtal.

Hur vet du att du kommer bo där i 3 år? Mycket hinner hända på den tiden. Har du verkligen betalat 3 årshyror i förskott?

Vi vill hjälpa dig men du behöver jobba på din tydlighet när du skriver...
Citera
2021-10-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Så du har betalat denna hyra ett par månader och hyresvärden har nu kommit med krav på en högre hyra?
Har betalat en lägre hyra som min partner och hans föräldrar kommit överens om muntligen. De har inte begärt om högre utan bara jag som undrar om de kan göra det i efterhand.
Citera
2021-10-24, 12:24
Medlem
Citat:
Har betalat en lägre hyra som min partner och hans föräldrar kommit överens om muntligen. De har inte begärt om högre utan bara jag som undrar om de kan göra det i efterhand.

Det korta svaret är nej, de kan inte ändra avtalsvillkor ensidigt efter att ni ingått avtal.
Citera
2021-10-24, 12:27
Medlem
Låter som du planerbart att göra slut med henne. Smakfullt. Är det svårt att hosta upp för att täcka fulla avgiften för en bostadsrätt kanske ni ska välja nåt annat. Nog kan de komma i efterhand och kräva befallning.
Citera
2021-10-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är ju alltid en risk - både för gästen och värden - att köra utan avtal.

Hur vet du att du kommer bo där i 3 år? Mycket hinner hända på den tiden. Har du verkligen betalat 3 årshyror i förskott?

Vi vill hjälpa dig men du behöver jobba på din tydlighet när du skriver...
Jag har betalat 3 hyror sen augusti. Jag ska bo här medans jag studerar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in