Citat:
Ursprungligen postat av
QuisEtDeus
Ja jag vet inte jag känner av sånt direkt.
Frågar du mig så är det inte den enda "spetsen som sitter snett på skaftet" om man lyckas sätta ett spjutspets snett på skaftet och inte märker det 😉.
Har man inte nå fin känsla för sånt så märker man nog inte eller bryr sig inte heller.
Lyckas man böja det så vet jag ärligt talat inte riktigt hur man lyckas utan att skära upp händerna/bli av med fingrar? Måste vara uruselt dålig kvalitet på stålet också....
Kan inte böja/forma den utan att hetta upp det ordentligt, och jag vet inte hur det skulle påverka härdningen m.m har aldrig gjort sånt arbete.
Vapnet är fullt hanterbart som så, dess funktion är inte hindrad men det är just obalansen som störde mig.
Har dock accepterat det och tycker om den ändå.
Funderat dock på om jag skicka in en anmälan till ARN ändå, bara för att.
Hur man lyckas böja en spjutspets?
Tja,vi sparras ju inte med skarpa,men dänger man spjutet i en fullt rustad sparringpartner,så måste ju kraften ta vägen någonstans...eller om man helt sonika ställer sig på motståndarens spjut...man kan ju även böja den genom att stöta i saker,hårda,som mjuka. (Ett mjukt mål,som kanske faller efter att man satt spjutet i det..)
Att få den rak(are) igen är inte mer komplicerat än vad som fick den att böjas.
Mellan ett v-format träd och försiktigt böja i motsatt riktning till exempel.
För jag tänker att en spjutspets inte ska vara så hårt härdad att den brister vid lite belastning..
Att skafta en spjutspets är mycket "tälja" och prova innan det närmar sig att "slå ner" den ordentligt på skaftet och ska det bli perfekt rakt dessutom,så har man att göra..
Sedan är ju frågan vad man vill/ska ha spjutet till. Kasta? Sparras? Ha på display? Home-defense?