Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-11-09, 21:16
Medlem
Stegosaurusens avatar
Flashback bygger pepparkakshus 2021! Jubileumstävling! (FAS I)

Ärade Flashbackare!

Olympiska spelen i all ära men nu är det äntligen dags för årets mest prestigefyllda tävling, en tävling där Flashbacks medlemmar får visa upp sin kreativitet och sprida julstämning. Det har givetvis blivit dags för den traditionsenliga tävlingen Flashback bygger pepparkakshus 2021. I år är det inte vilket år som helst, utan det är 10 år sedan den första tävlingen ägde rum så äran att vinna denna jubileumstävling är kanske större än någonsin.

Precis som tidigare år krävs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas, men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum. Det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Genom åren har vi sett bidrag i alla storlekar och ambitionsnivåer så jag uppmuntrar så många som möjligt att ställa upp även om man saknar tid eller kunskap för ett megaprojekt. Ju fler deltagare desto roligare.

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I. Nu - 1a Dec: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Fas II. 1a Dec - 24e Dec: Publicering av bidrag.
Fas III. 25e Dec - 31a Dec: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2021!

Som vanligt föreslår jag att vi kör på precis samma regler som de föregående åren men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:
1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:

Endast ett fåtal har genom åren fått uppleva äran som kommer med att vinna Flashbacks pepparkakshustävling. Och jag vill passa på att ge en exta hyllning till Moramannen och duckling som båda har lyckats ta hem segern två gånger

Hall of fame med tidigare års vinnare:
2011 - Stegosaurusen
2012 - Luisimi
2013 - edse1991
2014 - DisposableGarbage4
2015 - duckling
2016 - modig.hemma
2017 - Moramannen
2018 - Moramannen
2020 - duckling

2021-11-09, 21:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Äntligen!

Ska följa detta med spänning och får se om jag får någon tid över till att delta själv.

Må bäste byggbagare vinna!
2021-11-09, 22:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
wooop wooop ska försöka göra ett försök men blir nog inget avancerat.
2021-11-09, 22:14
Medlem
airbuds avatar
Spännande!

Jag tittade igenom resultaten från tidigare år, och vissa länkar har dessvärre dött. Att tro att länkar från 2011 fortfarande skulle fungera 10 år senare kanske är lite väl optimistiskt, men jag tycker ändå man skulle kunna uppmana till att använda 2 bildelningssidor vid bidragen. Varav den ena kan vara Imgur.com som funnits i många år och tillåter flera bilder per länk. Detta så att framtidens Flashbackare ska kunna ta del av dagens bidrag på 20-årsjubileumet.
2021-11-09, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
Trodde jag hamnat i en tråd på Familjeliv först...

nybörjare detta är en klassisk tradition. fint och kreativt. spännande att följa.

ska bli kul att se årets skapelser.
Senast redigerad av Captinhero 2021-11-09 kl. 22:29.
2021-11-09, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
nybörjare detta är ett klassisk tradition. fint och kreativt. spännande att följa.

ska bli kul att se årets skapelser.

Inte desto mindre Flashback för det.
2021-11-09, 22:32
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
Inte desto mindre Flashback för det.
Det är det här som ÄR Flashback. Märks att du inte är av den gamla skolan...
2021-11-09, 22:46
Är pepparkakshus ett slags kodord för där mörka personer bor? Isåfall är jag helt ute och cyklar, för jag trodde först man skulle bygga ett sånt hus som man slog sönder med brödkaveln efter jul
2021-11-09, 22:52
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegosaurusen
Flashback bygger pepparkakshus 2021! Jubileumstävling! (FAS I)

Ärade Flashbackare!

Olympiska spelen i all ära men nu är det äntligen dags för årets mest prestigefyllda tävling, en tävling där Flashbacks medlemmar får visa upp sin kreativitet och sprida julstämning. Det har givetvis blivit dags för den traditionsenliga tävlingen Flashback bygger pepparkakshus 2021. I år är det inte vilket år som helst, utan det är 10 år sedan den första tävlingen ägde rum så äran att vinna denna jubileumstävling är kanske större än någonsin.

Precis som tidigare år krävs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas, men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum. Det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Genom åren har vi sett bidrag i alla storlekar och ambitionsnivåer så jag uppmuntrar så många som möjligt att ställa upp även om man saknar tid eller kunskap för ett megaprojekt. Ju fler deltagare desto roligare.

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I. Nu - 1a Dec: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Fas II. 1a Dec - 24e Dec: Publicering av bidrag.
Fas III. 25e Dec - 31a Dec: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2021!

Som vanligt föreslår jag att vi kör på precis samma regler som de föregående åren men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:
1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:

Endast ett fåtal har genom åren fått uppleva äran som kommer med att vinna Flashbacks pepparkakshustävling. Och jag vill passa på att ge en exta hyllning till Moramannen och duckling som båda har lyckats ta hem segern två gånger

Hall of fame med tidigare års vinnare:
2011 - Stegosaurusen
2012 - Luisimi
2013 - edse1991
2014 - DisposableGarbage4
2015 - duckling
2016 - modig.hemma
2017 - Moramannen
2018 - Moramannen
2020 - duckling

Jag hade velat ha ett förtydligande angående regel 3; skall det vara utformat som en byggnad, eller som en eller flera byggnader?

Har inte lagt upp något pepparkakshus ännu för risken att bli outad. I år kanske jag dock gör ett undantag.

Kan även dela med mig om ett knep jag lärde mig för något år sedan (kanske alla ni pepparkakshusveteraner redan vet?), genomskinliga tabletter, t.ex. bröstkarameller eller liknande, smälter alldeles lagom den tid som pepparkakorna är inne i ugnen och tjänstgör som utmärkta fönster.
2021-11-09, 23:16
Medlem
Stegosaurusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Spännande!

Jag tittade igenom resultaten från tidigare år, och vissa länkar har dessvärre dött. Att tro att länkar från 2011 fortfarande skulle fungera 10 år senare kanske är lite väl optimistiskt, men jag tycker ändå man skulle kunna uppmana till att använda 2 bildelningssidor vid bidragen. Varav den ena kan vara Imgur.com som funnits i många år och tillåter flera bilder per länk. Detta så att framtidens Flashbackare ska kunna ta del av dagens bidrag på 20-årsjubileumet.
Härligt att du redan börjar fundera på 20-årsjubileumet

Men håller med om att det är tråkigt att de flesta bilder har försvunnit så det vore såklart roligt ifall dom kunde finnas kvar för framtiden. Brukar bilderna stanna kvar längre på Imgur.com?

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag hade velat ha ett förtydligande angående regel 3; skall det vara utformat som en byggnad, eller som en eller flera byggnader?

Har inte lagt upp något pepparkakshus ännu för risken att bli outad. I år kanske jag dock gör ett undantag.

Kan även dela med mig om ett knep jag lärde mig för något år sedan (kanske alla ni pepparkakshusveteraner redan vet?), genomskinliga tabletter, t.ex. bröstkarameller eller liknande, smälter alldeles lagom den tid som pepparkakorna är inne i ugnen och tjänstgör som utmärkta fönster.
Bra poäng. Tidigare år har det varit godkänt med flera byggnader (vill minnas att vi sett små byar av olika slag under tidigare tävlingar) så tycker absolut inte att det nödvändigtvis måste vara en byggnad.
2021-11-10, 07:05
Moderator
Carlboms avatar
Äntligen! Har haft tävlingen i åtanke hela året men inte bestämt än hur mitt bygge ska se ut. Har haft lite olika ritningar i skallen, den ene mer omöjlig att bygga än den andre.

Men ett bidrag blir det i alla fall. Ni kommer få kämpa var så säkra..
2021-11-10, 07:26
Medlem
cleovarnamnets avatar
När man tittar på vissa av föregående års vinnare märker man att bidrag som inte uppfyller kraven ändå kan hamna både i final och vinna? Så… hur viktigt är det att de ambitiösa reglerna följs?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in