Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-06-10, 16:26
  #1
Avstängd
McDucks avatar
Nu är det så att jag har pengar som jag gärna vill omvandla till en större summa pengar. Det rör sig inte om särskilt mycket pengar så jag är inte rädd för att förlora dem. Är ganska okunnig inom ekonomi över huvud taget - har bara talat med en vän som håller på med aktier. Han föreslog att jag skulle börja med det och verkligen försöka sätta mig in i vad jag skulle satsa på. Men samtidigt höjde han ett varningens finger: "det tar tid att tjäna pengar på det här sättet". Eftersom att jag lever i en värld av hybris tycker jag att det låter som skitsnack, där det finns en vilja finns det pengar att tjäna.

I mitt "tjäna- eller förlora pengarna" scenario är att spela poker eller annat på internet en alternativ pengakälla. Det ter sig ganska lockande och jag har laddat hem Svenska spels klient för spelande. Har spelat lite på internet tidigare (dock inte med riktiga pengar) och jag har oftast klarat mig väl och lyckats dubbla play-money genom att enbart spela på bra kort. Hur representativt detta är för hur bra jag skulle vara när man spelar med riktiga pengar är svårt att avgöra.

Vad är era förslag? Ska jag köra på aktier eller spela för pengarna?

Dessutom har jag en bonusfråga: finns det några bra böcker som går igenom hur man kan tjäna pengar på aktier (hur man över huvud taget börjar med det)?
Citera
2006-06-10, 17:32
  #2
Medlem
Att som nybörjare köpa aktier för pengarna i det här börsklimatet är som att spela bort dom ändå. En ordentlig hedgefond skulle nog vara.

Bästa boken för nybörjare är troligtvis Tradinguiden av Jonas Bernhardsson. Tjock, bra pris och spänner över det mesta som har med börshandel och börsen att göra.
Citera
2006-06-10, 17:39
  #3
Avstängd
McDucks avatar
Vad är en hedgefond?

Ska införskaffa mig boken! Tack för tipset.
Citera
2006-06-10, 17:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Vad är en hedgefond?

Ska införskaffa mig boken! Tack för tipset.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedgefond
Citera
2006-06-10, 18:02
  #5
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Hur representativt detta är för hur bra jag skulle vara när man spelar med riktiga pengar är svårt att avgöra.

Det är ganska lätt att avgöra.
Du är med stor säkerhet en väldigt dålig pokerspelare eftersom du saknar efarenhet och den poker som spelas med play money är inte ens i närheten av den som spelas med riktiga pengar.
Tyvärr.
Citera
2006-06-10, 18:03
  #6
Medlem
rooys avatar
Ett problem med att spela poker är att du inte har någon erfarenhet av spel om riktiga pengar och det är faktiskt väldigt få som vinner i längden. Jag vet inte om vi ska tolka det som att du ska spela långsiktigt och försiktigt eller om du ska gå in och riskera allt på en gång. Jag avråder både från aktier och poker av den enkla anledningen att börsklimatet är oroligt samt att för att lyckas i poker krävs väldigt mycket mer än vad man kan tro.
Citera
2006-06-10, 18:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Nu är det så att jag har pengar som jag gärna vill omvandla till en större summa pengar. Det rör sig inte om särskilt mycket pengar så jag är inte rädd för att förlora dem. Är ganska okunnig inom ekonomi över huvud taget - har bara talat med en vän som håller på med aktier. Han föreslog att jag skulle börja med det och verkligen försöka sätta mig in i vad jag skulle satsa på. Men samtidigt höjde han ett varningens finger: "det tar tid att tjäna pengar på det här sättet". Eftersom att jag lever i en värld av hybris tycker jag att det låter som skitsnack, där det finns en vilja finns det pengar att tjäna.

I mitt "tjäna- eller förlora pengarna" scenario är att spela poker eller annat på internet en alternativ pengakälla. Det ter sig ganska lockande och jag har laddat hem Svenska spels klient för spelande. Har spelat lite på internet tidigare (dock inte med riktiga pengar) och jag har oftast klarat mig väl och lyckats dubbla play-money genom att enbart spela på bra kort. Hur representativt detta är för hur bra jag skulle vara när man spelar med riktiga pengar är svårt att avgöra.

Vad är era förslag? Ska jag köra på aktier eller spela för pengarna?

Dessutom har jag en bonusfråga: finns det några bra böcker som går igenom hur man kan tjäna pengar på aktier (hur man över huvud taget börjar med det)?

Provar du poker kommer du säkert torska pengnarna för det krävs en del övning även om man kan komma långt av att ha läst en pokerbok och spelar riktigt tight bara på bra kort men utifrån det du skriver är det mer eller mindre uppenbart att du inte är en vinnande spelare för tillfället, men du kan säkert bli!

Angående aktier så är det klart att en vilja att tjäna pengar hjälper, men det räcker knappast, du behöver vara oerhört tålmodig, disciplinerad och ta dig tid att försöka hitta bra aktier.

Om man jämför poker och aktier så kan man tjäna ihop bra mycket mer pengar på poker än vad man kan göra på aktier, om vi utgår från att man varken har mer eller mindre otur i något av dom, om man satsar några tusenlappar. Däremot är poker ett säkrare sätt att förlora alla pengar på om man inte är tillräckligt duktig, aktier kan du gå okej på även om du inte förstår vad du gör om du satsar på stabila företag mitt i en högkonjuktur. Kan gå åt helskotta på aktier med såklart men rent generellt är det svårare att snabbt förlora pengarna på aktier än vad det är på poker, vet man inte vad man gör vid pokerborden i kombination med att man inte har money managment (att man spelar över sitt spelkapital) så blir man inte långvarig.

Att ha utgångsattityden att man vill tjäna pengar på något och då frågar sig vad man ska hålla på med brukar såklart nästan alltid sluta med att man förlorar pengarna eftersom man oftast inte har tålamodet. Man måste gå in med attityden om att det krävs tålamod och hårt "arbete" (analys vid aktier och lära sig reads och spelteori i poker) och samtidigt tycka det är kul, för annars har man inte orken att lära sig så mycket som man behöver för att vara en långsiktig vinnare. Man måste liksom börja med något av anledning av att man tycker det är fascinerande (såklart är pengarna en stor del i det hela, men det räcker inte att det är den enda drivkraften vill jag påstå) och roligt och inte enbart för att tjäna pengar.
Citera
2006-06-10, 19:19
  #8
Avstängd
McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perkele123
utifrån det du skriver är det mer eller mindre uppenbart att du inte är en vinnande spelare för tillfället, men du kan säkert bli!

Vinnande och vinnande. Oftast när jag spelar brukar jag åtminstone inte gå minus. Men det gäller heller inga stora vinster, så det är ingenting som egentligen inte är lönsamt i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av perkele123
Angående aktier så är det klart att en vilja att tjäna pengar hjälper, men det räcker knappast, du behöver vara oerhört tålmodig, disciplinerad och ta dig tid att försöka hitta bra aktier.

Jag har en stark vilja att lära mig hur aktier fungerar. Jag är därför intresserade i bok- och länktips så att jag kan börja sätta mig in i det och succesivt bygga upp en kunskap jag kan stödja mitt spelande och aktiehandlande med. I dagsläget är jag inte särskilt tålmodig och disciplinerad, emen jag är övertygad om att jag med träning och kunskap kan lära mig de rätta medlen för att ha det som en tillförlitlig inkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av perkele123
Om man jämför poker och aktier så kan man tjäna ihop bra mycket mer pengar på poker än vad man kan göra på aktier, om vi utgår från att man varken har mer eller mindre otur i något av dom, om man satsar några tusenlappar.

Min plan var att börja lite smått med några tusenlappar, så det är korrekt. Helt enkelt för att analysera läget och se hur mycket jag kan lära mig och om jag kan nå någon större framgång. Jag tror inte på otur, har man kunskap och är engagerad så gör man instinktivt de rätta valen.

Citat:
Ursprungligen postat av perkele123
Däremot är poker ett säkrare sätt att förlora alla pengar på om man inte är tillräckligt duktig, aktier kan du gå okej på även om du inte förstår vad du gör om du satsar på stabila företag mitt i en högkonjuktur. Kan gå åt helskotta på aktier med såklart men rent generellt är det svårare att snabbt förlora pengarna på aktier än vad det är på poker, vet man inte vad man gör vid pokerborden i kombination med att man inte har money managment (att man spelar över sitt spelkapital) så blir man inte långvarig.

Utifrån vad du skriver verkar det nästan som om du rekomenderar poker om man vill tjäna pengar snabbt. Jag är införstådd om riskerna det finns inom mina två utvalda alternativ. Men eftersom det inte gäller speciellt höga kapital är det heller ingenting som gör att man skulle sova dåligt om natten.

Citat:
Ursprungligen postat av perkele123
Man måste gå in med attityden om att det krävs tålamod och hårt "arbete" (analys vid aktier och lära sig reads och spelteori i poker) och samtidigt tycka det är kul, för annars har man inte orken att lära sig så mycket som man behöver för att vara en långsiktig vinnare. Man måste liksom börja med något av anledning av att man tycker det är fascinerande (såklart är pengarna en stor del i det hela, men det räcker inte att det är den enda drivkraften vill jag påstå) och roligt och inte enbart för att tjäna pengar.

Jag är fascinerad av aktier, poker och att kunna skapa pengar genom en "passiv" sysselsättning. Så jag ska beställa hem lite böcker under sommaren och läsa på om ämnet innan jag kastar mig in i något. Åtminstone ska jag försöka reda ut alla frågor innan jag börjar med spelande eller aktier.
Citera
2006-06-10, 21:09
  #9
Medlem
Okej det låter bra det. Låter bra det du säger.

"Jag tror inte på otur, har man kunskap och är engagerad så gör man instinktivt de rätta valen."
Tror och tror, otur och tur existerar och har större omfattning än vad du och jag vill tro, eftersom vi gillar denna typ av verksamheter.

jag spelar poker och har så gjort i ett par år och dragit in några hundra tusen och otur kan man ha riktigt riktigt länge. Kan förlora"monstersummor" under väldigt lång tid men visst i längden jämnar det ju ut sig, bara det att det kan vara väldigt lång tid och sväningarna kan vara väldigt stora.

Men okej det låter bra, kämpa på.

Och ja, just nu finns det mer att hämta inom pokern, om man har någon känsla för det vill säga, det är inte så lätt när allt kommer omkring, även om det kan kännas som det när man plussat konstant i några månader, men om man har ett litet kapital att "satsa" går det nog att bygga upp det snabbare än med aktier. Förövrigt är den svenska aktiemarknaden ruskigt övervärderad för tillfället men det är det inte många som förstår.
Citera
2006-06-10, 21:14
  #10
Medlem
Okej det låter bra det. Låter bra det du säger.

"Jag tror inte på otur, har man kunskap och är engagerad så gör man instinktivt de rätta valen."
Tror och tror, otur och tur existerar och har större omfattning än vad du och jag vill tro, eftersom vi gillar denna typ av verksamheter.

jag spelar poker och har så gjort i ett par år och dragit in några hundra tusen och otur kan man ha riktigt riktigt länge. Kan förlora"monstersummor" under väldigt lång tid men visst i längden jämnar det ju ut sig, bara det att det kan vara väldigt lång tid och sväningarna kan vara väldigt stora.

Men okej det låter bra, kämpa på.

Och ja, just nu finns det mer att hämta inom pokern, om man har någon känsla för det vill säga, det är inte så lätt när allt kommer omkring, även om det kan kännas som det när man plussat konstant i några månader, men om man har ett litet kapital att "satsa" går det nog att bygga upp det snabbare än med aktier. Förövrigt är den svenska aktiemarknaden ruskigt övervärderad för tillfället men det är det inte många som förstår.
Citera
2006-06-10, 21:43
  #11
Medlem
Jag har nyss börjat med aktiehandel (igen). Jag är för dålig på poker och det intresserar mig inte. Aktiemarknaden tycker jag är riktigt intressant. Har aldrig mer än ca 25000 totalt inne i någon/några poster samtidigt. Dock blir ju bara några procent upp en hel del pengar. Har haft fint flyt och omvandlat ca 25000 -> 50000 på två månader. Jag har investerat ett par tusen i böcker för att lära mig mer.

Kan iaf rekomendera aktiespararnas bokhandel så får du en del tips.

Några konkreta tips
TradingGuiden
Aktiemarknadens psykologi
En aktiespekulants psykologi

Om du är helt grön på aktier så borde du också köpa någon "grundbok" ex Aktie- och fondhandboken.

Köp så många böcker du har råd med

En jädrigt bra sida är Tradelearn.com. Regga dig där och läs och lär. Lär dig allt om Stop-Loss innan du börjar handla!

Du skulle ju kunna börja med att handla på index, alltså om börsen går upp eller ned. Ex XACT Bear, som jag gjort en fin förtjänst på under börsfallet.
Citera
2006-06-11, 13:21
  #12
Avstängd
McDucks avatar
Några boktips om pokerspelande?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback