2021-11-11, 18:31
Medlem
Tjo! Är en kille på 28 år som funderar på att flytta till en mindre stad då jag är så jävla trött på Stockholm och dess svindyra lägenhetspriser, kriminalitet och stress på jobbet pga överbefolkning (jobbar inom vården). Nu är frågan: Vilka småstäder är trivsamma och relativt fria från blattar? Vill gärna ha nära till havet och fina stränder, helst i södra delen av Sverige. Plus i kanten för trivsam, småskalig arkitektur. Har funderat på följande städer:

- Varberg
- Ystad
- Trelleborg
- Halmstad
- Visby
- Kalmar

Någon som har erfarenhet av att bo på dessa orter, eller kan rekommendera andra orter med samma kvaliteter?
Citera
2021-11-11, 18:47
Medlem
Alla utom Visby går bort, men därifrån är det ju jobbigt att ta sig till fastlandet.
Citera
2021-11-11, 18:54
Medlem
Västervik. Mer klippor än stränder dock.
Citera
2021-11-11, 19:29
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Nä, tyvärr. Det är kört.
Citera
2021-11-11, 19:39
Medlem
Sätt dig inne i skogen i Dalsland
Citera
2021-11-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -CelticViking-
Tjo! Är en kille på 28 år som funderar på att flytta till en mindre stad då jag är så jävla trött på Stockholm och dess svindyra lägenhetspriser, kriminalitet och stress på jobbet pga överbefolkning (jobbar inom vården). Nu är frågan: Vilka småstäder är trivsamma och relativt fria från blattar? Vill gärna ha nära till havet och fina stränder, helst i södra delen av Sverige. Plus i kanten för trivsam, småskalig arkitektur. Har funderat på följande städer:

- Varberg
- Ystad
- Trelleborg
- Halmstad
- Visby
- Kalmar

Någon som har erfarenhet av att bo på dessa orter, eller kan rekommendera andra orter med samma kvaliteter?
Förstår dig fullständigt. Också fått nog av att jobba inom vården i Stockholm. Kolla Småland, ca 3 tim söderut från Stockholm, Västervik, Loftahammar, Kalmar, Oskarshamn. Man kan trivas där utan att bli utmobbad för att man är född 08. Det finns jobb inom vården och de blir superglada när man ringer och frågar efter jobb.
Citera
2021-11-11, 20:05
Norrtälje min vän.
Citera
2021-11-11, 20:14
Medlem
Österlen i Skåne är bra. I Kivik ser du inga babbar. Lugnt och fridfullt.
Citera
2021-11-11, 20:59
Medlem
ystad och trelleborg e inte fritt från invandrare
Citera
2021-11-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Norrtälje min vän.

Blev nyfiken, Kan du utveckla lite?
TS menar lägenheter inte en villa i kritvitt område. TS jobbar inom vården! Vart i norrtälje tror du TS kan bo?

Jag har tittat på hemnet och googlat adresserna i norrtälje och där var det inga svensson direkt 1or-4or.
Citera
2021-11-11, 21:31
Medlem
Mycket bra förslag allihopa! Norrtälje är hur fint som helst, och huvudsakligen blattebefriat. Men det är väl också rätt dyrt, som någon påpekade, precis som alla småstäder nära Stockholm - tänk Sigtuna, Nynäshamn osv.

Är alla städerna jag listade (förutom Visby) verkligen så nersotade? Minns visserligen att Varberg hade förvånansvärt mycket babbar, men jag tänkte att de kanske var ortenriddare som åkt ner från Göteborg för att sola och ta bilder på stranden där de låtsas semestra på rivieran, för sen att lägga upp på Instagram. Ystad kändes ganska fritt för babbar när jag var där för ett par år sen..?

Kivik ser underbart ut, men troligtvis lite för litet. Inte för att jag har något emot idylliska byar, snarare tvärtom, men pga jobbet behöver jag bo nånstans där det finns ett sjukhus.
Citera
2021-11-11, 21:35
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Åhus
Pendla till regionsjukhuset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem