Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-12, 06:51
Medlem
Jag har hört att de flesta som pluggar t.ex datateknik är personer som har sysslat med programmering sedan de var unga och verkligen älskar att programmera. Stämmer detta? Själv har jag provat på lite programmering och tycker att det verkar intressant att jobba med, men jag sitter inte och programmerar på fritiden för skojs skull. Om man måste konkurrera med självlärda programmerare som började redan i grundskolan så väljer jag nog någon annan utbildning.
Citera
2021-11-12, 06:54
Medlem
Gå en Yh-utbildning. Du får jobb.
Citera
2021-11-12, 06:58
Medlem
Börja själv o läs lite grunder, gå en YH kurs, Min far lärde sig när han var 40. Kom o kastade en bok om basic på mig när jag var 7, det är framtiden sa han.
Citera
2021-11-12, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrickthegray
Jag har hört att de flesta som pluggar t.ex datateknik är personer som har sysslat med programmering sedan de var unga och verkligen älskar att programmera. Stämmer detta? Själv har jag provat på lite programmering och tycker att det verkar intressant att jobba med, men jag sitter inte och programmerar på fritiden för skojs skull. Om man måste konkurrera med självlärda programmerare som började redan i grundskolan så väljer jag nog någon annan utbildning.

Det finns många som inte kan ett skit om datateknik som ändå anlitar folk som kan de utan att veta vilken nivå som krävs då de behöver vara insatta. Och insatta människor skiter i vart du studerat utan bryr sig hur skicklig du är.
Citera
2021-11-12, 08:08
Medlem
Entjockbanans avatar
Blir givetvis svårare men ej omöjligt. Lite som att bestämma sig för att bli biff när man 40 med utgångsläge stor ölmage och chipstuttar.

Det går men man får räkna med att redan 20 åringar redan är där man kommer bli om man tränar hårt när man 43 år. Man måste alltså verkligen ha ett bra fokus för lyckas.
Citera
2021-11-12, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Blir givetvis svårare men ej omöjligt. Lite som att bestämma sig för att bli biff när man 40 med utgångsläge stor ölmage och chipstuttar.

Det går men man får räkna med att redan 20 åringar redan är där man kommer bli om man tränar hårt när man 43 år. Man måste alltså verkligen ha ett bra fokus för lyckas.

Det här var en skojig liknelse och inte helt fel. Däremot är det definitivt så att det finns jobb i branschen för lite halvt vältränade programmerare i och med att det efterfrågas så mycket folk. Det är liksom inte programmeringatleter som sitter och utvecklar systemen åt Skatteverket, Pensionsmyndigheten, mm
Citera
2021-11-12, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrickthegray

Du har delvis rätt.

Datateknik (civil ingenjör) är knökfull av alla de mest extrema nördarna som har högvatten på byxorna de fick av mamma som 12-åring.

Ja de är duktiga. Men vad jobbar de med sen efter utbildningen ?

De som är duktiga kommer jobba med saker du alddrig ens har tänkt på själv såsom jobba med hårdvara och bygga moderkort.

De få kvinnor som läser där blir projektledare och ytterst sällan utvecklare.

90% av alla utvecklare nu är de sämsta utvecklarna. För alla behöver inte vara Zlatan och de flesta är bara knegare som egentligen inte bryr sig så mycket om själva utvecklingen.

De lär sig exempelvis Java och något gammalt system sen harvar de på dår utan kunskap om något annat. Eller ens vad Java är i grunden.

Kör på bara och gör det du tycker är kul. Skit i Zlatans och ta en annan position i lagen bara.
Citera
2021-11-12, 08:44
Medlem
Jag hade inte skrivit en rad kod när jag började plugga vilket fungerade alldeles utmärkt. Ska du plugga just datateknik är det viktigare att du är bra på matte.
Citera
2021-11-12, 09:11
Bannlyst
Just programmering och kanske några andra yrkesgrupper så räcker det otroligt långt, om man kan visa upp tidigare saker man har gjort. Behöver inte ens vara direkt programmering. Du kan ha översatt ett program du gillar till svenska.

Det är ingen lätt sak att översätta, och du visar engagemang och framåtanda!

En annan sak är om du är medlem i något open source projekt. Ofta börjar det med att man skickar in bugrapporter, senare skickar man in "patchar".

Det är så det fungerar. Lycka till!
Citera
2021-11-12, 09:12
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyreBalls
Gå en Yh-utbildning. Du får jobb.

Är du säker på det? Känner flera som har problem med att få sitt första jobb.
Citera
2021-11-12, 09:28
Medlem
nordicwraths avatar
Hej, jag jobbar extra som lärarassistent i en programmeringskurs på ett universitet. Jag skulle säga att ungefär 25% av männen som är programmerare har annan erfarenhet än lite programmering i gymnasiet (och typ inga av kvinnorna).

I en grupp på 30 pers så är kanske 2-3 stycken redan riktigt riktigt duktiga programmerare som bygger egna kompilatorer och experimenterar med nya programmeringsspråk upp till 3-4 på natten på sin lediga tid. Däremot så är de ganska dåliga på att dokumentera kod och slarvar en hel del (nackdelen med att lära sig själv).

Men som sagt, det är inte så många av dem, och deras superskills är överflödiga för många programmeringsjobb. Du kan få jobb ändå, men kom ihåg att programmerare måste lära sig saker på fritiden, en programmerare blir aldrig fulllärd då tekniker förändras och utvecklas.

Själv utbildar jag mig inom ett ganska nischat område dit programmerare inte kan nå utan extremt mycket matematiska kunskaper, så jag konkurrerar inte med dem. Om du läser t ex datateknik på KTH så kan du välja din master inom ett nischat område där de vanliga programmerarna inte kan peta på dig. Och som något skrivit tidigare, matten är tuffare än programmeringen.
Senast redigerad av nordicwrath 2021-11-12 kl. 09:31.
Citera
2021-11-12, 10:00
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Jag är själv programmerare, har hållit på med programmering sedan tonåren. Har hållit på med programmering i ca 25 år. Är också civilingenjör inom datateknik.

Jag ska ge dig lite tips. Om du väljer att gå datateknik så är matematiken brutal. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag inte valt att bli civilingenjör inom datateknik. Jag hade istället valt att bli datavetare. Då slipper du den mesta matten men kan ändå bli programmerare.

Som datavetare så är det mycket mer datavetenskapskurser och även mycket programmering. Det räcker liksom för att bli programmerare.

Sen kan du bli datavetare på 3 år istället för 4,5 år som det krävs för att bli civilingenjör inom datateknik. Skulle också säga att det är roligare att studera till datavetare eftersom du läser mer datakurser istället för en massa brutal matematik.

När det kommer till att lära sig att programmera när man är äldre så ser jag inga problem med det.

Sen vad det gäller jobb så finns det rätt mycket jobb där ute faktiskt. Sen har många jobb också blivit remotetjänster p.g.a. Corona. Du kan jobba hemifrån. Jag känner flera programmerare, gamla kollegor och sånt som jobbar 100% hemifrån. Lönen är också ganska hygglig. Du kan också välja hur du vill vara anställd, om du vill ha en fast anställning eller vara konsult. Som konsult så går lönen upp en hel del. Det finns mycket konsultjobb inom branschen, men även mycket fasta jobb.

Och nej, de flesta programmeringsjobb kräver inte att du är ubersmart eller att du är en superprogrammerare. De flesta jobb kräver basic skills i programmering, att du är en medelmåtta. Det är inte många programmerare som sysslar med avancerad matematik när de programmerar. Det är sällan man får användning för linjär algebra, differential ekvationer, numeriska metoder, diskret matematik, etc.

Nu beror det ju på vilken typ av programmering du kommer att syssla med, men den mesta programmeringen använder alltså inte avancerad matematik. En av de mer roliga områdena är webbutveckling, där behöver du inte använda avancerad matematik och det finns mycket jobb inom det området. Ytterligare ett roligt område är att bli apputvecklare. Programmera appar till mobiltelefoner, etc. Då behövs heller inte någon avancerad matematik i de flesta fall.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-11-12 kl. 10:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in