Citat:
Ursprungligen postat av
orrickthegray
Jag har hört att de flesta som pluggar t.ex datateknik är personer som har sysslat med programmering sedan de var unga och verkligen älskar att programmera. Stämmer detta? Själv har jag provat på lite programmering och tycker att det verkar intressant att jobba med, men jag sitter inte och programmerar på fritiden för skojs skull. Om man måste konkurrera med självlärda programmerare som började redan i grundskolan så väljer jag nog någon annan utbildning.
Du har delvis rätt.
Datateknik (civil ingenjör) är knökfull av alla de mest extrema nördarna som har högvatten på byxorna de fick av mamma som 12-åring.
Ja de är duktiga. Men vad jobbar de med sen efter utbildningen ?
De som är duktiga kommer jobba med saker du alddrig ens har tänkt på själv såsom jobba med hårdvara och bygga moderkort.
De få kvinnor som läser där blir projektledare och ytterst sällan utvecklare.
90% av alla utvecklare nu är de sämsta utvecklarna. För alla behöver inte vara Zlatan och de flesta är bara knegare som egentligen inte bryr sig så mycket om själva utvecklingen.
De lär sig exempelvis Java och något gammalt system sen harvar de på dår utan kunskap om något annat. Eller ens vad Java är i grunden.
Kör på bara och gör det du tycker är kul. Skit i Zlatans och ta en annan position i lagen bara.