• 1
  • 2
2021-11-13, 16:30
Medlem
saraswaras avatar
#1 Att det går att sova på natten, såväl som dagen - om man skulle råka bli sjuk.
Därmed en strategiskt placerad lägenhet, typ högst upp, gärna hörnlägenhet. Självklart på ett område med få högljudda utlänningar och nyinflyttade ungdomar.

Att det inte ligger placerat bredvid en skola, dagis, eller resande tivoli, pizzeria, eller andra störande element. Stor lekpark? Fly som pesten!

Man kan ringa grannarna via ratsit och fråga om någon spelar mycket störande musik med mera. Guld värt.

#2 En stark fläkt i köket, ej en sådan där passiv sak - annars blir det fanimej fett ööööverallt på en enda dag Värt att notera för folk som ej flyttat hemifrån ännu. Det blir ett nitiskt städande var dag för att bli av med fettet, som sätter sig i väggar tak, som golv. Med en stark fläkt blir det knappt fett alls, på år och dar!

#3 Man ska fråga när man har med hyresbolaget/bostadsbolaget att göra "Planerar ni att renovera lägenheterna i framtiden?" - förvånansvärt många gånger har jag fått ett "ja, inom 6 månader" etc. Vem fan orkar med att flytta igen iom 6 månader? Även två år är för lite

#4 Är lägenheten belägen i närheten av en illaluktande fabrik, eller rent av god doftande? Det kan lätt gå en på nerverna att känna lukten av nybakat bröd hela nätterna.

#5 Är det inbyggt garage i huset? Detta medför så klart avgaser, rätt in i lägenheten, men kan även innebära att grannar ligger och meckar högljutt med sina bilar och motorcyklar mopeder med mera, vilket kan störa mer än man anar. Jag blev väckt halv 6 var morgon av en idiotbarnfamilj som hade sina cyklar i garaget, därför att ungarna tyckte om att skrika allt vad de orkade var morgon.

#6 Finns det persienner överallt, så man står ut med morgonsol, kan gå omkring naken när man behagar, etc?

#7 Vill du ha morgonsol som väcker dig, sol när den är som starkast på balkongen, eller eftermiddagssol? Mycket viktigt för din d-vitamin hälsa och skönhet

#8 Konstiga ljud från ventilation eller till och med somliga elskåp kan driva en till vansinne. Se till att gå på lägenhetsvisning för guds skull. I somliga lägenheter låter det 24/7 EerrrrRRrrrrRrr från elskåpen

#9 Hiss. Har lägenheten hiss så är det ju guld värt vid flytt, när man handlar, etc, men låter hissen mycket? Det är inte kul att bli väckt mitt i natten om och om igen av sena grannar och brevbärare etc.

#10 Ej för nära sopstationen där man återvinner, om man nu gör det - pga lukten, då. Somliga stackars grannar har lukt 24/7 från denna.

#11 Tvättstuga. Att det är Miele maskiner, eller liknande, BRA tvättmaskiner, som tar ca 1 timme att tvätta i, och inte 2.5-3 timmars-körare som egentligen är tänkta för privata hushåll.

Vad anser ni jag missat? Motivera era svar.
Senast redigerad av saraswara 2021-11-13 kl. 16:39.
Citera
2021-11-13, 16:39
Medlem
Tycker du passar bäst i ett radhus.

Moderna lägenheter utrustas aldrig med persienner, dom väljer man och bekostar själv.

Hur många har ett resande tivoli som granne?

Hur ofta flyttar du, eftersom du "förvånansvärt många gånger" har fått info om att det ska bli renovering. Eller du bor kanske bara på korttidskontrakt?

Vilka lägenheter har elskåp som låter?

Lite funderingar bara....
Citera
2021-11-13, 16:42
Medlem
saraswaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tycker du passar bäst i ett radhus.

Moderna lägenheter utrustas aldrig med persienner, dom väljer man och bekostar själv.

Hur många har ett resande tivoli som granne?

Hur ofta flyttar du, eftersom du "förvånansvärt många gånger" har fått info om att det ska bli renovering. Eller du bor kanske bara på korttidskontrakt?

Vilka lägenheter har elskåp som låter?

Lite funderingar bara....

Jo, jag passar nog bäst i radhus, det stämmer Men det är för dyrt för mig

Många har ett resande tivoli som granne där jag bor. Det smäller upp på stans typ största parkering och låter långt efter midnatt.

Jag har flyttat lite för mycket i min ungdom, i jakt på en primärt TYST lägenhet och fått varit med om allt från a till ö. Det fanns bara skräplägenheter kvar, nämligen, som folk flyttat ut ur av en anledning. Så jag hann se mycket på visning, och även bott i av desperation.
Citera
2021-11-13, 17:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag tycker man borde få vistas i lägenheten minst ett dygn innan man bestämmer sig. Vare sig det är HR eller BR. Ofta ser man ju lägenheten på dagtid, när alla barnfamiljer, psykfall och inte minst hälgångare är på jobbet eller sin dagverksamhet.

Jag vill betona vikten av att undvika hälgångare. Det är nog den värsta terror man kan råka ut för.
Citera
2021-11-13, 17:08
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Balkongen bör ha eftermiddag/kvällssol, eftersom man förvärvsarbetar så kan man nyttja solen 7dagar i veckan, istället för 2 dagar.

Bo inte nära rökare, dom förpestar hela omgivningen, dom är dessutom oftast låginkomsttagare som stjäl.

Undvik att bo i närheten av psykfall/missbrukare.
Undvik helst hyreslägenheter om du vill ha lugn och ro.
Citera
2021-11-13, 18:16
Medlem
Eller så nöjer man sig, det är också ett alternativt. Du kommer aldrig att få ett helt tyst, luktfritt boende fritt från diverse störningsmoment så länge du bor i ett lägenhetshus.
Citera
2021-11-13, 18:23
Medlem
saraswaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Eller så nöjer man sig, det är också ett alternativt. Du kommer aldrig att få ett helt tyst, luktfritt boende fritt från diverse störningsmoment så länge du bor i ett lägenhetshus.

Sant, men man kan ju alltid minimera skadorna, så att säga Genom att vara noga med ovan punkter. Har bott väldigt bra i en lägenhet nu i snart 10 år, och ska flytta snart för att komma ner i hyra bara.
Citera
2021-11-13, 18:41
Medlem
Tarrous avatar
Om vi pratar Brf så kan vissa frågor besvaras av styrelsen. Utöver det gäller det att vara förnuftig - ligger lägenheten på första våningen mot en trafikerad gata kommer det vara mycket ljud och smuts. Är det ett sekelskifteshus med aktiva kakelugnar finns risk för rökdoft. Hör du grannarna på visningen kommer du även höra dem knulla etc.
Citera
2021-11-13, 22:30
Medlem
- Insyn
- Ventilation
- Ligger hus/lägenhet nära hiss/dörrar som ideligen stängs/används och låter
- Störande vägar/järnvägar
- Om lägenhet; vem bor i lägenheterna bredvid och framför allt ovanför? Somalisk 10-barnsfamilj?
Citera
2021-11-16, 16:34
Moderator
Tystnads avatar
Lukten!

Antingen att det bott en inbiten rökare eller någon som haft starka kryddor i matlagning.

det sistnämnda är lättare få väck än rökning men lukten sätter sig , begär att den som hyr ut spärrmåla lgh vid rökning och vid "kryddproblemet" en ordentlig rengöring och sanering samt ozongenerator får jobba några veckor
Citera
2021-12-16, 21:53
Medlem
saraswaras avatar
Kom på följande punkter med:

- Är det varmt på vintern i lägenheten, eller snålar de på värmen? Bäst att fråga de som bor där.
- Är det bänkar och bord utanför som ställs fram på våren? Usch. Där kan folk föra ett fasligt liv.
Citera
2021-12-17, 15:37
Medlem
exoticspices avatar
1) Håller värden koll på hur utemiljön ser ut. Ligger det skräp och fimpar utanför porten.

2) Hur ser trapphuset ut. Står det barnvagnar där och på vilken våning bor barnfamiljen.

3) Hur ser det ut innanför porten? Är det rent och snyggt eller är det eftersatt och slitet.

4) Hur ser tvättstugan ut? Ser det ut som det är skötsamma grannar som städar efter sig.

5) Finns det uteserveringar i närheten, cafè eller restaurang med risk för mycket spring in och ut och hög ljudnivå som prat och sorl eller stolar som dras mot marken eller musik. Sätt dig där en dag och lyssna.

6) Efter första visningen har du portkoden. Gå in i porten vardag som kväll (helgkvällar) ställ dig i porten och gå upp i huset för att höra om det spelas musik, barnskrik eller andra ljud som hörs ut i trappen genom ytterdörrarna från grannarna.

7) Ska du flytta under den kalla årstiden känn efter med handen hur varma elementen är i lägenheten. Svala, ljumna eller heta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in