Citat:
Ursprungligen postat av
Teddyrosevelt
Lånar tråden lite. Låt oss säga att jag är mellan chef med 60 tusen kronor i månadslön varvid en annan arbetsgivare är intresserad utav mig. Hur ska man hantera en sån sak, är det okej att gå på en arbetsintervju för ett jobb trots att man redan har ett?
Hur gör man vid löneförhandling då, kan man ljuga och höja sin egna lön eller finns det en risk att de får reda på det? Säga att man tjänar 65 fast man tjänar 60 i syfte att gå in på en högre lön än vad de tänker att de är beredda att ge liksom?
Har aldrig förstått det där med att folk som är chefer och liknande har flera jobb erbjudanden som man hör men om jag skulle säga till min arbetsgivare att jag har arbetserbjudande från andra så hade man ju blivit misstänksam och eventuellt skurit sig rejält med sin nuvarande arbetsgivare.
Klart det är ok. Se bara till att sköta det snyggt.
Gällande löneanspråk så är kutym att det krävs ca 10% för att folk ska vilja byta (om du inte är öppet jobbsökande). Och många rekryterare förutsätter nästan att du ”kryddar” lite.
Jag har i mina chefsroller anställt folk i 15 års tid till olika nyckelpositioner och mellanchefsroller i större bolag.
ALDRIG har jag varit med om att någon begär ut ”lönelistor”. Kom igen för fan - pröva att gå till din nuvarande arbetsgivare och be att få ut lönelistor, se hur bra det går. Och föreställ dig sen att du som icke anställd skulle göra samma sak. Men så är jag heller inte i offentlig sektor, möjligt att det funkar annorlunda där…
Att vi som arbetsgivare skulle begära ut en arbetssökandes nuvarande lön via Skatteverket som man ibland hör talas om här är också något jag ALDRIG har hört talas om. Vad skickar det för signaler? Bra sätt att bygga en relation på uppenbarligen noll tillit.
”- Du sa att du tjänade 60k, men vi ringde Skatteverket och de säger att du tjänar 50k!
- Ja, det var förra årets uppgifter. Jag fick löneförhöjning i april i år.
- Jaha…”
Det som är relevant är att du redan i början av processen, framförallt om du blir kontaktad av en headhunter eller rekryterare - stämmer av dina löneanspråk för att se att du är i ”spannet”. Annars riskerar du att springa på 4-5 intervjuer och test bara för att när du väl kommer till vägs ände upptäcka att tjänsten har 10k mindre i månaden. Får du det beskedet tidigare i processen är det enklare att ta ställning till om du är fortsatt intresserad även med en lägre lön.
Därför skulle jag absolut inte rekommendera det någon föreslog ovan ”Det tar vi när vi bestämt om jag ska börja jobba här”. En sådan kommentar hade i mitt fall åtminstone lett till att du inte var kvar i processen. Du riskerar att slösa både din egen och vår tid med den inställningen.
Lycka till.