• 1
  • 2
2021-11-15, 21:17
Medlem
Vid en ny tjänst och löneanspråk kommer upp som en intervjufråga (dvs innan man egentligen är inne i en löneförhandling). Någon som har testat att bolla tillbaka den?

Ex (intervjuaren börjar med att ställa frågan):

- Vad har du för löneanspråk?
- Vad hade ni för lönespann för den här tjänsten?
- Vi hade tänkt oss mellan XX och YY.
- Då för väntar jag mig att jag ligger i det övre spannet eller jag hade förväntat mer för en tjänst som denna pga bla bla bla
Citera
2021-11-15, 21:21
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Vid en ny tjänst och löneanspråk kommer upp som en intervjufråga (dvs innan man egentligen är inne i en löneförhandling). Någon som har testat att bolla tillbaka den?

Ex (intervjuaren börjar med att ställa frågan):

- Vad har du för löneanspråk?
- Vad hade ni för lönespann för den här tjänsten?
- Vi hade tänkt oss mellan XX och YY.
- Då för väntar jag mig att jag ligger i det övre spannet eller jag hade förväntat mer för en tjänst som denna pga bla bla bla

-Vad har du för löneanspråk?

-Det tar vi när vi bestämt om jag ska börja jobba här.
Citera
2021-11-15, 23:10
Medlem
Lånar tråden lite. Låt oss säga att jag är mellan chef med 60 tusen kronor i månadslön varvid en annan arbetsgivare är intresserad utav mig. Hur ska man hantera en sån sak, är det okej att gå på en arbetsintervju för ett jobb trots att man redan har ett?

Hur gör man vid löneförhandling då, kan man ljuga och höja sin egna lön eller finns det en risk att de får reda på det? Säga att man tjänar 65 fast man tjänar 60 i syfte att gå in på en högre lön än vad de tänker att de är beredda att ge liksom?

Har aldrig förstått det där med att folk som är chefer och liknande har flera jobb erbjudanden som man hör men om jag skulle säga till min arbetsgivare att jag har arbetserbjudande från andra så hade man ju blivit misstänksam och eventuellt skurit sig rejält med sin nuvarande arbetsgivare.
Citera
2021-11-15, 23:13
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Lånar tråden lite. Låt oss säga att jag är mellan chef med 60 tusen kronor i månadslön varvid en annan arbetsgivare är intresserad utav mig. Hur ska man hantera en sån sak, är det okej att gå på en arbetsintervju för ett jobb trots att man redan har ett?

Hur gör man vid löneförhandling då, kan man ljuga och höja sin egna lön eller finns det en risk att de får reda på det? Säga att man tjänar 65 fast man tjänar 60 i syfte att gå in på en högre lön än vad de tänker att de är beredda att ge liksom?

Har aldrig förstått det där med att folk som är chefer och liknande har flera jobb erbjudanden som man hör men om jag skulle säga till min arbetsgivare att jag har arbetserbjudande från andra så hade man ju blivit misstänksam och eventuellt skurit sig rejält med sin nuvarande arbetsgivare.

Din lön går att ta reda på. Dock ska du ändå argumentera för vad du vill ha.
Jag begär alltid ut lönelistor.
Citera
2021-11-15, 23:15
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Det är olagligt att gå på arbetsintervjuer om du redan har ett jobb.

Frågan om nuvarande lön blir då enkel. Du har inget jobb.

Citera
2021-11-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Hur menar du? alltså ponera att jag har ett jobb som chef tjänar 60 och något annat företag mejlar mig och frågar om jag är intresserad av att byta jobb, kan jag då gå på en intervju bara för skojsskull och prata med dom?

Vad händer om jag ljuger om min lön och kryddar den med några tusenlappar? Du vet bara för att chansa att få ett löjligt bra erbjudande? Man har ju ändå inget o förlora om man redan har ett bra jobb tänker jag?

OCH förlåt för o vara långrandig men om detta funkar att göra, varför gör inte alla såhär då? Det riskerar ju att förstöra hela lönesättningen om folk som redan är skyddade av bra jobb går in och höftar hela tiden?
Citera
2021-11-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Din lön går att ta reda på. Dock ska du ändå argumentera för vad du vill ha.
Jag begär alltid ut lönelistor.

Hur går du tillväga för att ta reda på lönelistor hos något annat företag? Jaha, du ber en potentiell person att ta med sig lönespeccsar då?
Citera
2021-11-16, 02:11
Medlem
guderis avatar
Citat:
Hur menar du? alltså ponera att jag har ett jobb som chef tjänar 60 och något annat företag mejlar mig och frågar om jag är intresserad av att byta jobb, kan jag då gå på en intervju bara för skojsskull och prata med dom?

Vad händer om jag ljuger om min lön och kryddar den med några tusenlappar? Du vet bara för att chansa att få ett löjligt bra erbjudande? Man har ju ändå inget o förlora om man redan har ett bra jobb tänker jag?

OCH förlåt för o vara långrandig men om detta funkar att göra, varför gör inte alla såhär då? Det riskerar ju att förstöra hela lönesättningen om folk som redan är skyddade av bra jobb går in och höftar hela tiden?

Öh vad menar du? Hur tror du folk som byter jobb gör?
Du får väl söka vilka jobb du vill, gå på vilka intervjuer du vill och lägga fram vilka löneanspråk du vill.
Löneförhandling är ju ingen auktion där högsta anspråk gäller även för alla andra.
Senast redigerad av guderi 2021-11-16 kl. 02:13.
Citera
2021-11-16, 02:42
Medlem
varfors avatar
Citat:

Enkelt, +-5 på nuvarande spelar ingen roll, det du ska meddela är vilken summa och vilka förmåner de måste erbjuda dig för att du ska ska överväga att orka byta arbetsplats samt uföra de upg. de tänkt. Var tydlig med att dessa endast är de minimi anspråk du har för att inleda en slutlig förhandling ska var lönt öht. då ni i annat fall står för långt ifrån varandra redan från start.
Når de inte upp dit säger du tack för visat intresse men ni ligger tyvärr inte i nivå med mig. Jag kan dock rekomendera N.N på x AB avd y.
Den som du då rekar till dem är självfallet ruggit bra. Att reka in folk som sedan presterar över fmrväntan ger bra rykte.

Om de OKar krav och den lön du droppat så går du iväg till chefen och säger företag X försöker headhunta mig till post X. De erbjuder *din krav lista* att utgå ifrån vid förhandling. Vad kan ni erbjuda för att behålla mig? Fram och tillbaka sedan tills en av dem inte kan bjuda mer än du antingen anser allt bök med att byta jobb är värt eller tills den andre inte kan buda tillräckligt för att du ska stanna.

När nuvarande arbetsgivare är på gränsen att inte klara av att hålla dig inleder du de sista förhandlingarna med de som försöker headhunta dig. Går tillbaka med det utmejslade kontraktsförslaget och försöker klämma ut nuvarande arbetsgivare över deras "gräns".
Ungefär...
Senast redigerad av varfor 2021-11-16 kl. 02:58.
Citera
2021-11-16, 05:35
Medlem
guldkorns avatar
Citat:

Klart det är ok. Se bara till att sköta det snyggt.

Gällande löneanspråk så är kutym att det krävs ca 10% för att folk ska vilja byta (om du inte är öppet jobbsökande). Och många rekryterare förutsätter nästan att du ”kryddar” lite.

Jag har i mina chefsroller anställt folk i 15 års tid till olika nyckelpositioner och mellanchefsroller i större bolag.

ALDRIG har jag varit med om att någon begär ut ”lönelistor”. Kom igen för fan - pröva att gå till din nuvarande arbetsgivare och be att få ut lönelistor, se hur bra det går. Och föreställ dig sen att du som icke anställd skulle göra samma sak. Men så är jag heller inte i offentlig sektor, möjligt att det funkar annorlunda där…

Att vi som arbetsgivare skulle begära ut en arbetssökandes nuvarande lön via Skatteverket som man ibland hör talas om här är också något jag ALDRIG har hört talas om. Vad skickar det för signaler? Bra sätt att bygga en relation på uppenbarligen noll tillit.
”- Du sa att du tjänade 60k, men vi ringde Skatteverket och de säger att du tjänar 50k!
- Ja, det var förra årets uppgifter. Jag fick löneförhöjning i april i år.
- Jaha…”

Det som är relevant är att du redan i början av processen, framförallt om du blir kontaktad av en headhunter eller rekryterare - stämmer av dina löneanspråk för att se att du är i ”spannet”. Annars riskerar du att springa på 4-5 intervjuer och test bara för att när du väl kommer till vägs ände upptäcka att tjänsten har 10k mindre i månaden. Får du det beskedet tidigare i processen är det enklare att ta ställning till om du är fortsatt intresserad även med en lägre lön.

Därför skulle jag absolut inte rekommendera det någon föreslog ovan ”Det tar vi när vi bestämt om jag ska börja jobba här”. En sådan kommentar hade i mitt fall åtminstone lett till att du inte var kvar i processen. Du riskerar att slösa både din egen och vår tid med den inställningen.

Lycka till.
Senast redigerad av guldkorn 2021-11-16 kl. 05:52.
Citera
2021-11-16, 05:39
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Lol! nej det är givetvis inte olagligt. Det är tillochmed otroligt vanligt.
Citera
2021-11-16, 05:44
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Enkelt, +-5 på nuvarande spelar ingen roll, det du ska meddela är vilken summa och vilka förmåner de måste erbjuda dig för att du ska ska överväga att orka byta arbetsplats samt uföra de upg. de tänkt. Var tydlig med att dessa endast är de minimi anspråk du har för att inleda en slutlig förhandling ska var lönt öht. då ni i annat fall står för långt ifrån varandra redan från start.
Når de inte upp dit säger du tack för visat intresse men ni ligger tyvärr inte i nivå med mig. Jag kan dock rekomendera N.N på x AB avd y.
Den som du då rekar till dem är självfallet ruggit bra. Att reka in folk som sedan presterar över fmrväntan ger bra rykte.

Om de OKar krav och den lön du droppat så går du iväg till chefen och säger företag X försöker headhunta mig till post X. De erbjuder *din krav lista* att utgå ifrån vid förhandling. Vad kan ni erbjuda för att behålla mig? Fram och tillbaka sedan tills en av dem inte kan bjuda mer än du antingen anser allt bök med att byta jobb är värt eller tills den andre inte kan buda tillräckligt för att du ska stanna.

När nuvarande arbetsgivare är på gränsen att inte klara av att hålla dig inleder du de sista förhandlingarna med de som försöker headhunta dig. Går tillbaka med det utmejslade kontraktsförslaget och försöker klämma ut nuvarande arbetsgivare över deras "gräns".
Ungefär...
Möjligt att det funkar i vissa branscher. Jag kan bara säga att hade någon kommit in på mitt kontor med en ”kravlista” för att förhandla ”fram och tillbaka med” så hade min motfråga varit på vilken dag du vill att vi beställer tårtan till din avtackning.

Ingen är oersättlig. Och du har tydligt bevisat att du dels enbart är där för ersättningen och dels kommer lämna om inte nu så om 6-12 månader när någon erbjuder dig 500 spänn mer i friskvårdsbidrag.

Möjligt att det funkar EN gång om du lyckas göra ett genuint intryck av att verkligen trivas och vilja vara kvar samt dessutom ersättningsmässigt ligger klart under marknaden. Men sen är den dörren stängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in